V automobilovém světě existují různé fámy a zvěsti. Jednou z těch, o kterých se mluví nejčastěji, je tvrzení, že Ferrari má takzvanou černou listinu zákazníků (včetně celebrit). Na ní by měla být jména těch, kterým italská značka odmítá prodávat svá auta. Jak je to ale opravdu? To po letech vysvětlilo přímo Ferrari v rozhovoru pro španělský web Marca.
Fáma vznikla, protože Ferrari je poněkud náročné jak na své zákazníky, tak na svou prezentaci. A zároveň na to, jak jsou jeho produkty vnímány. A právě to vedlo ke vzniku informace o černé listině, na které by měla být jména jako Justin Bieber, Kim Kardashian, Floyd Mayweather nebo rapper 50 Cent v podání Curtise Jamese Jacksona.
Důvod pro to měl být prostý. V případě Biebera třeba to, že si své Ferrari nechal extrémně upravit, jak to ostatně dělá skoro se všemi svými vozy. U ostatních mělo jít o jejich prezentaci, image, ale i to, jak se chovají. Žádné vzory ctnosti to totiž z pohledu Ferrari, ale ani bulváru nejsou.
This Ferrari 458 is a true Neck Breaker.. #ICantLookAway #JustinBieber #WestCoastCustoms pic.twitter.com/j9z9LaR3Pa
— West Coast Customs (@officialwcc) December 29, 2015
Jenomže pravda je trošku složitější. Jakkoliv se často mluví o nedostatku respektu ke značce, Ferrari potvrdilo, že žádná černá listina neexistuje. A ani by existovat nemohla. I kdyby totiž Ferrari některou z celebrit chtělo odstavit, mohla by požádat o koupi auta asistenta, kolegu nebo třeba kamaráda. Nebo by si jej mohla koupit přes některou z firem, které se zabývají zprostředkováním prodeje aut.
Ve skutečnosti prý tato fáma vznikla jen proto, že existují modely Ferrari, ke kterým se tyto celebrity, ale i někteří jiní zákazníci, opravdu nedostanou. Jde o speciální modely limitovaných edicí, jejichž prodej se řídí interními pravidly. A ta jsou už nějakou dobu dobře známa.
Třeba v případě Ferrari Enzo nebo LaFerrari bylo nutné, aby zákazník už dříve vlastnil několik modelů Ferrari. Značka má totiž podle vyjádření pro španělský web Marca právo si o svých edicích rozhodnout sama, komu je prodá a komu ne. Proto musí zájemci o ně dodržovat kodex značky, což znamená nevyjadřovat se o Ferrari jakkoliv hanlivě, nesmí auto prodat v prvním roce vlastnictví (nebo se o tom musí poradit s automobilkou) a mluví se i o tom, že zároveň nesmí vlastnit žádné Lamborghini. Ovšem žádná černá listina se jmény pro někoho pochybných celebrit opravdu neexistuje a nikdy neexistovala.