dobijeci-stanice

Evropská unie tvrdě zařízla plug-in hybridy. Nejsou totiž tak ekologické, jak se původně zdálo

Od Anina Russová | Zdroj: Transport & Traffic Innovation - Foto: Anina Russová - 11. 7. 2022


Ve chvíli, kdy začala Evropská unie tlačit na výrobce, aby prodávali více emisně vyhovujících aut, vzrostla obliba plug-in hybridů. Tedy aut, která kombinují a spalovací jednotku a elektromotor, přičemž baterie elektromobilu jsou externě dobíjitelné. Taková auta zpravidla zvládnou na elektřinu ujet i několik desítek kilometrů. A to je prezentováno jako jejich výhoda, kdy na popojíždění po městě stačí elektřina a na dálnici se připojí spalovací motor. Realita je ale trochu jiná a EU došla s plug-in hybridy trpělivost.

Přečtěte si také:  Europoslanci schválili s přispěním ČR zákaz prodeje spalovacích motorů v EU od roku 2035

Ukazuje se totiž, že plug-in hybridy ve skutečnosti po městě na elektřinu moc nejezdí, ostatně, vzhledem k přítomnosti spalovací jednotky jejich majitele nic moc netlačí k tomu, aby je pravidelně dobíjeli. Zároveň jsou ale taková auta těžší než totožné modely s výhradně spalovacím motorem, čímž v konečném důsledku produkují více emisí.

Zákaz aut se spalovacími motory nebude tak horký, jak původně vypadal. Záchranou mohou být syntetická paliva

Proto se EU rozhodla, že od roku 2024 se bude na tyto hybridy pohlížet přísněji. Zároveň by tato auta měla přijít o některé výhody, které jsou dnes srovnatelné s elektromobily. Ty určuje množství CO2, které plug-in hybridy vypouští do ovzduší. Pokud se udrží pod 50 gramy na ujetý kilometr, mohou dostat takzvanou elektrickou registrační značku a následně například parkovat v zónách zdarma. Jenomže onu hodnotu dodává výrobce, a to dle měření WLTP, které se ale náznakem neblíží tomu, jak s auty reálně jezdí jejich uživatelé.

Proto v roce 2024 dojde ke změně koeficientů, které určují podíl fungování elektromotoru a spalovací jednotky, a to o reálná data shromážděná z aut a jejich systémů. Na základě těchto informací budou od roku 2025 plošně po celé EU změněna pravidla pro výpočet spotřeby plug-in hybridů, kdy bude zohledněna očekávaná častěji jízda na fosilní paliva. A tím se zcela jistě u řady vozů dostaneme nad zmíněných 50 gramů CO2 na kilometr, čímž řada plug-in hybridů přijde o elektrické značky, a tedy i výhody.

Přečtěte si také:  Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia iV – seznámení

EU se tímto nejen chce dobrat reálných informací, ale hlavně donutit automobilky, aby produkovaly opravdu emisně čistá auta. Jenomže je potřeba dodat, že automobilky jsou v tom tak trochu nevinně. Nařízení o určitém množství CO2 není z jejich hlav, ale z EU a výrobci tak jen dodrželi nařízení, které přišlo. Do výroby a vývoje plug-in hybridů dali miliardy eur, které jsou teď tak fakticky k ničemu.