Co začalo jako vize mladé designérky o autě budoucnosti, pokračuje proměnou ve skutečný model. Zhmotnění vize eVOITURETTE je k vidění v expozici Škoda Muzea v Rodném domě Ferdinanda Porscheho.
Vize vozu eVOITURETTE vznikla v rámci seriálu – Ikony v novém kabátě. Autorka studie Jü-chan Čangová si pro novodobé pojetí některé z legend historie automobilky vybrala první automobil, model Laurin & Klement Voiturette A. Její vize svým způsobem tradičního, ale přitom zároveň futuristického „kočáru“, který by mohl sloužit coby autonomní průvodce pro turisty, zaznamenala velký úspěch.
I proto se vize mladé čínské designérky dostala do další fáze. Během náročných více než 400 hodin výroby vznikla skutečná eVOITURETTE. Model od počátku vznikal s tím, že se stane součástí expozice pobočky Škoda Muzea ve Vratislavicích nad Nisou – v Rodném domě Ferdinanda Porscheho.
Tělo z umělého dřeva
„Vzhledem k delikátnosti a určení modelu pro dlouhodobé používání – prezentaci v rodném domě Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích – byl kladen důraz na vysokou kvalitu provedení,“ říká Vlastimil Pažout, koordinátor stavby modelů. „Designérka s námi od počátku úzce spolupracovala. Připravila základní data v 3D skice, ta jsme následně převedli do dat pro samotnou výrobu a následovala samotná realizace modelu,“ popisuje základní postup jeho kolega Lukáš Hrnčíř.
Vzhledem k požadavku na kvalitu a trvanlivost modelu využili modeláři kombinaci tradičních a moderních postupů. Hlavní těleso modelu je coby objemný díl vyfrézováno z „umělého dřeva“, mnoho dílů pochází z 3D tiskárny. „Tiskli jsme například logo nebo některé jemné díly, jako třeba držák interaktivního displeje, který tvoří palubní desku,“ popisuje Jü-chan Čangová. Specialitou modelu je i LED podsvícení určitých partií: už ve svých skicách autorka využila diody coby jakýsi komunikační nástroj vozidla s okolím, a tak je modeláři zabudovali i do modelu.
Kromě designérky, modelářů a konstruktérů se na tvorbě modelu podíleli i další členové týmu Škoda Design, například z oddělení Color & Trim, ale také tým Škoda Muzea. „Po konzultaci s odborníky z muzea jsme měnili barevnost modelu. Oproti původnímu návrhu s modrými tóny jsme zvolili výraznější provedení v kombinaci červené a bílé barvy, které posiluje propojení minulosti s budoucností,“ vysvětluje Jü-chan. Jinak ale model věrně odpovídá skice, včetně všech detailů nebo proporcí, na těch se nic neměnilo.
Deset kilo snu
V průběhu stavby však došlo k úpravám některých konkrétních částí tak, aby model vypadal co nejlépe. „Nejzásadnější byla asi změna povrchu sedačky. Ten měl být u modelu původně lakovaný, nakonec jsme ale sedačku ve spolupráci s oddělením Color & Trim potáhli textilií,“ říká Pažout. Sedačka dokonce dodatečně dostala i knoflíky prošití, takže působí opravdu velmi realisticky. „Vzhledem k tloušťce textilie si to vyžádalo novou konstrukci 3D tištěných dílů sedačky,“ popisuje změnu Hrnčíř.
„Byl to krátký a intenzivní projekt, v průběhu kterého se mi zhmotnil sen. Bylo zábavné popustit uzdu fantazii a nemuset se držet dnešních technických mantinelů,“ popisuje Jü-chan své pocity z práce na eVOITURETTE. Zhmotněný sen talentované čínské designérky teď tedy mohou obdivovat návštěvníci Rodného domu Ferdinanda Porscheho. Model o rozměrech 688 × 355 × 327 mm s hmotností téměř 10 kilogramů je novým prvkem tamní stálé expozice.