model-2021-eVOITURETTE-Skoda_muzeum- (1)

eVOITURETTE je moderní pocta Laurin & Klement Voiturette A. Už existuje i jako reálný model

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 7. 7. 2021


Co začalo jako vize mladé designérky o autě budoucnosti, pokračuje proměnou ve skutečný model. Zhmotnění vize eVOITURETTE je k vidění v expozici Škoda Muzea v Rodném domě Ferdinanda Porscheho.

Vize vozu eVOITURETTE vznikla v rámci seriálu – Ikony v novém kabátě. Autorka studie Jü-chan Čangová si pro novodobé pojetí některé z legend historie automobilky vybrala první automobil, model Laurin & Klement Voiturette A. Její vize svým způsobem tradičního, ale přitom zároveň futuristického „kočáru“, který by mohl sloužit coby autonomní průvodce pro turisty, zaznamenala velký úspěch.

Jak by dnes vypadal historický model Laurin & Klement Voiturette A? Byl by to autonomní kočár s displeji

I proto se vize mladé čínské designérky dostala do další fáze. Během náročných více než 400 hodin výroby vznikla skutečná eVOITURETTE. Model od počátku vznikal s tím, že se stane součástí expozice pobočky Škoda Muzea ve Vratislavicích nad Nisou – v Rodném domě Ferdinanda Porscheho.

Tělo z umělého dřeva

„Vzhledem k delikátnosti a určení modelu pro dlouhodobé používání – prezentaci v rodném domě Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích – byl kladen důraz na vysokou kvalitu provedení,“ říká Vlastimil Pažout, koordinátor stavby modelů. „Designérka s námi od počátku úzce spolupracovala. Připravila základní data v 3D skice, ta jsme následně převedli do dat pro samotnou výrobu a následovala samotná realizace modelu,“ popisuje základní postup jeho kolega Lukáš Hrnčíř.

model-2021-eVOITURETTE-Skoda_muzeum-stavba-2
Z výroby modelu eVOITURETTE. Všechny díly jsou připraveny, teď už přijde finální ladění, lakování a pak montáž.

Vzhledem k požadavku na kvalitu a trvanlivost modelu využili modeláři kombinaci tradičních a moderních postupů. Hlavní těleso modelu je coby objemný díl vyfrézováno z „umělého dřeva“, mnoho dílů pochází z 3D tiskárny. „Tiskli jsme například logo nebo některé jemné díly, jako třeba držák interaktivního displeje, který tvoří palubní desku,“ popisuje Jü-chan Čangová. Specialitou modelu je i LED podsvícení určitých partií: už ve svých skicách autorka využila diody coby jakýsi komunikační nástroj vozidla s okolím, a tak je modeláři zabudovali i do modelu.

Kromě designérky, modelářů a konstruktérů se na tvorbě modelu podíleli i další členové týmu Škoda Design, například z oddělení Color & Trim, ale také tým Škoda Muzea. „Po konzultaci s odborníky z muzea jsme měnili barevnost modelu. Oproti původnímu návrhu s modrými tóny jsme zvolili výraznější provedení v kombinaci červené a bílé barvy, které posiluje propojení minulosti s budoucností,“ vysvětluje Jü-chan. Jinak ale model věrně odpovídá skice, včetně všech detailů nebo proporcí, na těch se nic neměnilo.

model-2021-eVOITURETTE-Skoda_muzeum-stavba-1
Z výroby modelu eVOITURETTE. Tady už se kompletuje, ještě bude potřeba lakovat a doladit detaily.

Deset kilo snu

V průběhu stavby však došlo k úpravám některých konkrétních částí tak, aby model vypadal co nejlépe. „Nejzásadnější byla asi změna povrchu sedačky. Ten měl být u modelu původně lakovaný, nakonec jsme ale sedačku ve spolupráci s oddělením Color & Trim potáhli textilií,“ říká Pažout. Sedačka dokonce dodatečně dostala i knoflíky prošití, takže působí opravdu velmi realisticky. „Vzhledem k tloušťce textilie si to vyžádalo novou konstrukci 3D tištěných dílů sedačky,“ popisuje změnu Hrnčíř.

„Byl to krátký a intenzivní projekt, v průběhu kterého se mi zhmotnil sen. Bylo zábavné popustit uzdu fantazii a nemuset se držet dnešních technických mantinelů,“ popisuje Jü-chan své pocity z práce na eVOITURETTE. Zhmotněný sen talentované čínské designérky teď tedy mohou obdivovat návštěvníci Rodného domu Ferdinanda Porscheho. Model o rozměrech 688 × 355 × 327 mm s hmotností téměř 10 kilogramů je novým prvkem tamní stálé expozice.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru