Pohonné hmoty byly za druhé světové války nedostatkovým zbožím. Prakticky všechny zásoby spotřebovávala armáda do tanků, letadel a ostatních vozidel. Pro běžné občany tak bylo potřeba myslet na alternativy. Jednou z nich byly už tehdy elektromobily. Ve videu se představí lehký užitkový automobil, který přes den rozvážel zboží a v noci se nabíjel.
Jde o lehký užitkový automobil Škoda, kterých v roce 1944 vzniklo asi 20 kusů s užitečnou hmotností 1,5 tuny a pak i 20 kusů třítunových. Šlo o elektromobily s dojezdem přibližně 100 kilometrů a maximální rychlostí kolem 30 km/h. Ty využívaly hlavně pivovary podobné instituce na zásobování svých odběratelů. Přes den totiž nákladní automobily jezdily a v noci byly zapojeny do elektrické sítě a dobíjely se „levným nočním proudem“. Tedy to se podle přiloženého videa týkalo pouze těch s alkalickými ocelovými bateriemi. Ty, které měly baterie olověné, je měnily. Večer se vyndaly vybité a místo nich do auta putovaly nabité.
Díky absenci spalovacího motoru není potřeba mít v autě ani převodovku a další podobné součástky. Ovládání pohonu tak bylo velmi jednoduché a stačila k tomu pouze jediná páčka.
Tato auta se ale příliš neuchytila, za což mohla zejména vysoká cena a také velká hmotnost – hlavně typů s olověnými bateriemi.
https://www.facebook.com/1441545275861003/videos/325061008078426/
Na různé elektrické modely Škoda bylo možné narazit i potom (například elektromobil Favorit), nepocházely ale většinou přímo z Mladé Boleslavi. V moderní historii se nicméně česká značka s elektřinou zatím příliš nekamarádí. Před pár lety sice představila koncept elektromobilu Octavia Green E Line, ale v sériové výrobě zatím žádný takový model nemá.
A to by se mělo změnit už příští rok, kdy by měla Škoda představit elektromobil i plug-in hybridní modely. Na trh totiž dorazí ŠKODA SUPERB PHEV, tedy plug-in hybridní verze vlajkové lodi značky ŠKODA, a první zcela elektrickým vozem mladoboleslavské značky bude eCITIGO. Do roku 2025 bude mít v nabídce až 10 elektrifikovaných modelů.