V posledních letech se čím dál více rozmáhá dotekové ovládání funkcí v autě. Některé automobilky do něj přesunuly prakticky všechny funkce, jiné jen některé. Zjišťují ovšem, že ne vždy je to dobrý nápad, takže se občas k fyzickým ovladačům vracejí. Takový návrat oznámil Volkswagen a chystá jej i Škoda.
I škodovka v posledních generacích svých aut přidala na dotekovém ovládání, týká se to zejména modelů Octavia a Enyaq iV, které dostaly fyzické ovladače jen pro nejnutnější funkce a většina věcí se ovládá přes displej infotainmentu, případně přes nepodsvětlenou dotekovou lištu před ním. U modernizovaných modelů Karoq a Kodiaq i u nové Fabie naštěstí Škoda ponechala fyzické ovladače, liší se tak například od Kodiaqu GT, kde je panel klimatizace podobně jako ve Volkswagenu Tiguan dotekový.
Dotekové ovládání funkcí je sice hezky čisté na pohled, ale není úplně praktické při jízdě. Řidičovu pozornost totiž hladké dotekové plochy odvrací, protože se musí dívat, kde se jeho prst dotýká. U fyzických ovladačů se ruka prostě natáhla směrem, kdy ovladače jsou a zpravidla funkci aktivovala i poslepu.
Volkswagen se opět zbaví přemíry dotekových ovladačů. Už brzy prý vrátí klasická tlačítka
Jiná situace je pak u dotekových ovladačů na volantu. Při manipulaci s volantem se totiž nezřídka kdy stane, že si řidič přepne stanici rádia nebo píseň na streamovacích službách anebo si aktivuje tempomat či jinou funkci. To se u volantů s fyzickými tlačítky jen tak stát nemůže.
Škoda je v koncernu Volkswagen ale ještě zdrženlivou značkou, vždyť třeba Audi už používá u některých svých „nesportovních“ modelů dokonce dvojici velkých dotekových displejů a fyzická tlačítka takřka úplně zrušila. Volkswagen má dotekové ovladače i na klimatizaci a modely SEAT a CUPRA jsou na tom dost podobně.
Škoda koncem minulého týdne představovala na veletrhu čisté mobility e-SALON koncept Vision 7S, který ukazuje její budoucnost. Kromě nového loga bylo možné si všimnout také interiéru. V tom, ačkoliv jde o koncept, ukazuje výrobce fyzické otočné ovladače pro klimatizaci a topení, nacházející se na středovém tunelu. Mechanické ovladače jsou i na volantu, automobilka používá otočné válečky.Obojí si lze prohlédnout na úvodní fotografii. Velká spousta funkcí se přesto bude ovládat přes velký centrální displej infotainmentu.