2022-test-SEAT_Leon_Sportstourer-15_TSI-96_kW

Test SEAT Leon Sportstourer 1,5 TSI 96 kW (2022)

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 19. 7. 2022


Kombík SEAT Leon Sportstourer je praktické rodinné auto, které je nabízeno v překvapivě rozmanité nabídce motorizací. My jsme v testu vyzkoušeli benzinový čtyřválec 1.5 TSI ve verzi s 96 kW s manuální převodovkou.

Benzin, nafta, CNG, mild-hybrid i plug-in hybrid

Když se podíváte do ceníku SEATu Leon Sportstourer, uvidíte, že nabídka pohonných jednotek je poměrně bohatá. Vybrat si tu musí opravdu každý – tedy v případě, že není zarytý fanoušek čisté elektromobility. Pod kapotou kombíkového Leonu totiž může být čistě naftový motor, čistě benzinový motor, ale i benzinový motor s mild-hybridním pohonem nebo dokonce s plug-in hybridním pohonem (ten ovšem pouze pro skladové kusy, do výroby jej už zadat nelze). Jezdit ale můžete i na CNG, které spalují jednotky s přídomkem TGI.

Pod kapotou testovaného červeného kousku je 1,5litrový čistě benzinový čtyřválec, který pohání přední kola a spojen je s manuální šestistupňovou převodovkou (DSG pro tuto verzi v nabídce není). Je to po 81kW litrovém tříválcovém TSI (ten může být buď čistě benzinový anebo mild-hybridní) druhá nejslabší motorizace, bude tedy na rodinný kombík stačit?

2022-test-SEAT_Leon_Sportstourer-15_TSI-96_kW- (6)

Sportovnější vzhled

Ale ještě než se s autem svezeme, prohlédneme si ho. Dostal poměrně nápadnou červenou barvu karoserie, přičemž jde o základní bezpříplatkový lak Pure červená. Díky tomu, že jde o výbavu FR, která v nabídce španělského výrobce hraje spíše na sportovní notu, vyznačuje se několika specifickými designovými prvky.

Z exteriéru jej odhalíte díky logu FR na víku zavazadelníku, ale také díky přednímu nárazníku s doplňky v barvě Cosmo šedá či zadnímu nárazníku s (falešnými) koncovkami výfuku. Uvnitř je auto vybaveno digitálním přístrojovým štítem, dekoračními lištami v barvě Ice Metal šedá a černými dveřními panely a posádka vpředu sedí ve sportovních sedadlech.

Současně s tím má v FR v základu 17″ disky kol ve specifickém designu Dynamic II, ale auto z fotek mělo příplatková (17 900 Kč) 18″ kola z lehkých slitin Performance II. Standardně je auto i o 15 mm blíže k asfaltu a má sportovní (tužší) podvozek. To platí pro verze bez adaptivního podvozku DCC, který testovaný kus neměl.

2022-test-SEAT_Leon_Sportstourer-15_TSI-96_kW- (10)

Za volantem

SEAT Leon Sportstourer už jsme v testu měli, připomentout si jej můžete zde, takže vnitřnímu prostoru se tentokrát věnovat nebudeme, ale podíváme se rovnou za volant. Řidiče potěší, že sedadlo i volant jsou seřiditelné v mnoha směrech a najít si vhodnou pozici pro řízení zabere pouze chviličku.

Motor je už po startu příjemně tichý. A tichý je i při klidné jízdě, kdy jej necháte převalovat do 2 tisíc otáček. Při klidné jízdě je celkově testovaný Leon celkem příjemné auto. Ačkoliv je vybaven sportovním sníženým podvozkem, není ani na 18″ kolech nijak tvrdý. Od podvozku se neozývají žádné nepříjemné rázy a je jistý i na nekvalitní silnici. Tohle naladění se v Martorellu povedlo.

Čtyřválec 1.5 TSI 96 kW se od 110 kW verze liší nejen technickými údaji, ale trochu i konstrukcí. Jde ale vlastně o drobnosti, které běžný spotřebitel nebude řešit. Pro toho je důležité, že má pod pravou nohou 96 kW/130 koní v 5000 otáčkách a 200 Nm točivého monentu od 1400 do 4000 ot./min. Výkonnější verze má 110 kW/150 koní a 250 Nm, ale v užším spektru od 1500 do 3500 ot./min.

2022-test-SEAT_Leon_Sportstourer-15_TSI-96_kW- (24)

Dokud nebudete potřebovat předjet na okresní silnici, zdá se 96 kW a 200 Nm pro rodinný Leon dostatečné. Pokud ale potom bude potřeba předjet, zjistíte, že na točivý moment se spoléhat nemůžete, budete muset podřadit a motor vytočit. Teprve pak se dostaví znatelnější akcelerace. I tak je to ale (nejen pocitově) oproti 110kW docela rozdíl (z nuly na stovku je rozdíl 0,9 sekundy). Slabší jedna pětka se pocitově trochu trápí a jisté je, že pokud jste založením dynamičtí řidiči, raději si těch 25 tisíc za 110kW verzi připlaťte.

Závěr a cena

Slabší jedna pětka, která byla pod kapotou testovaného kombíku SEAT Leon Sportstourer, potěší klidným a tichým chodem, ale i spotřebou paliva, která se dá v klidu a v pohodě dostat i k 5 l/100 km. Dokážete to ovšem jen při defenzivní jízdě. A právě nevýhodou tohoto auta je, že motor je naladěn spíše rozvážněji, pro klidnější řidiče. Ne snad, že by se s ním rychle jet nedalo, ale je z něj cítit jistá neochota k takovému způsobu jízdy. Interiér je ale dostatečně prostorný, pohodlný a přehledný a celkově jde o velmi příjemné auto na cestování.

Pohled do ceníku prozrazuje, že aktuálně nejlevněji pořídíte SEAT Leon Sportstourer od 544 900 Kč, přičemž jde o verzi ve výbavě Reference s litrovým benzinovým motorem TSI. Jestliže budete chtít jinou motorizaci, pak budete muset o výbavu výše do Style, kde už je i testovaná 1,5 TSI nebo i dvoulitrové TDI.

Technické údaje:

Auto:

SEAT Leon Sportstourer 1.5 TSI

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1498 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

96 kW/130 koní při 5000 ot/min

Točivý moment:

200 Nm při 1400 – 4000 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

9,7 s

Maximální rychlost:

213 km/h

Převodovka:

6° manuální

Spotřeba paliva:

5.1 – 5.3 l/100 km

Emise CO2:

117 – 121 g/km

Objem nádrže:

45 litrů

Délka:

4642 mm

Šířka:

1799 mm

Výška:

1437 mm

Rozvor:

2684 mm

Provozní hmotnost:

1378 kg

Objem zavazadlového prostoru:

620 / 1600 litrů

Ceník:

ke stažení zde