Dacia představuje nový model Bigster. Nabídne pohon na LPG i čtyřkolku a spoustu místa k tomu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Dacia - 9. 10. 2024


Jak bylo oznámeno v lednu 2021 při představení strategického plánu Renaulution, Dacia se chystá dobýt segment C. A do něj teď vstupuje se zcela novým modelem Bigster, který je robustní a outdoorový, nabízí vše podstatné, je ekonomickou, ale i ekologickou volbou – a je přizpůsoben specifickým požadavkům zákazníků na neustále rostoucím trhu. Mnoho zákazníků v segmentu C-SUV je v současné době omezováno inflací, pokud si chtějí obměnit svůj vůz, aniž by se vzdali nároků na komfort, výkon a prostornost. A po tomto modelu budou následovat hned dva další vozy.

Od Renaulution v roce 2021 jsme značku kompletně přepracovali pomocí nové identity značky: nové barvy, nové logo, nové showroomy. Přestože jsme zůstali věrní sami sobě, učinili jsme značku Dacia žádanější a ambicióznější než kdykoli předtím, a to stále s nejlepším poměrem ceny a výkonu. S modelem Bigster dnes Dacia naplňuje očekávání zákazníků segmentu C více než kdykoli předtím,“ řekl generální ředitel značky Dacia Denis Le Vot.

Je nepřehlédnutelný

Grafické prvky na přední masce a dveřích a nad zadní poznávací značkou dodávají vozu nádech nenucené elegance. Než aby však podlehli módě lesklé černé, rozhodli se designéři značky Dacia pro kombinaci lesklé a matné černé, která je odolnější a působí robustněji.

V modelu se snoubí robustnost s ekologickým přístupem a nezapomíná být cool. Přední a zadní spodní hrana nárazníku jsou barevně sladěné, takže jsou odolnější a trvanlivější. Ochranné lišty, které se táhnou kolem celé karoserie – na bocích, podbězích kol a spodní části nárazníku.

Nový Bigster se velmi pragmaticky přizpůsobuje vkusu a zvyklostem zákazníků v segmentu C-SUV. Bigster se standardně dodává se 17- nebo 18palcovými koly z lehkých slitin, u nejvyššího stupně výbavy Journey jsou na přání k dispozici vysoce elegantní 19palcová kola. U vyšších úrovní výbavy si zákazníci mohou zvolit dvoubarevné provedení exteriéru (černá střecha), která dynamicky zvýrazňuje linie vozu. Tato možnost je u značky Dacia vůbec poprvé. K dispozici je také nová barva karoserie modrá Indigo. Tato metalická barva je určena exkluzivně pro tentomodel a dodává vozu nádech elegance, naznačuje prestiž a zároveň evokuje střízlivost.

V zájmu jednoduchosti a efektivity jsou všechny provozní informace seskupeny na 7„ nebo 10,1“ digitálním přístrojovém štítu (v závislosti na úrovni výbavy) a všechny informace multimediálního systému jsou na 10,1“ centrálním dotykovém displeji (standardní výbava všech vozů Bigster). Tyto dvě obrazovky spojuje elegantní zelená linka, která je pomáhá vizuálně integrovat do palubní desky. V závislosti na stupni výbavy nabízí nový Bigster tři typy středové konzoly pro přední sedadla: Poprvé u vozu Dacia je k dispozici vysoká středová konzola s loketní opěrkou (s chlazenou přihrádkou), indukční nabíječkou a objemným úložným prostorem. Zvláštní pozornost byla věnována designu čalounění sedadel, přičemž v závislosti na stupni výbavy byl kladen důraz na jednoduchost a přívětivost (Bigster Essential a Expression), odolnost a snadné čištění (Extreme) nebo vysoký komfort (Journey).

Nejlepší poměr cena a výkon

Jako první na trhu obsahuje nový Bigster všechny základní prvky, které zákazníci v segmentu C-SUV požadují, a to za cenu vozů Dacia v souladu s heslem značky „nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty“. Nový Bigster těží z platformy CMF-B, která je základem průmyslové strategie značky Dacia a jejíž flexibilita umožňuje nabídnout mimořádně velkorysé rozměry interiéru. Výbava byla navržena tak, aby splňovala požadavky zákazníků v segmentu C-SUV, včetně požadavků na odhlučnění (akustické čelní sklo, silnější okna, odhlučnění motoru), zpracování (nové koberce, Touch LED) a komfort sezení (nastavitelná bederní opěrka spolujezdce, nastavitelný sklon opěradla zadního sedadla atd.), dvouzónová klimatizace v předu a výdechy pro cestující vzadu.

Modularita zadních sedadel dělených v poměru 40/20/40 umožňuje pohodlnou přepravu objemných předmětů. Pokud na zadní lavici sedí pouze dva cestující, lze jejich pohodlí ještě zvýšit sklopením střední části opěradla, které pak tvoří loketní opěrku se dvěma držáky na nápoje a držákem na chytrý telefon. Po sklopení opěradel nabízí Bigster rovnou podlahu zavazadlového prostoru a výjimečnou maximální ložnou délku nákladu 2,7 metru. Funkce Easy Fold umožňuje snadné sklápění opěradel zadních sedadel ze zavazadlového prostoru pomocí dvou páček umístěných vpravo a vlevo v zavazadlovém prostoru.

Robustní, snadno omyvatelný gumový koberec poskytuje ideální ochranu podlahy nákladového prostoru. Pokud se kobereček nepoužívá, lze jej snadno srolovat a uskladnit. Je součástí standardní výbavy výbavového stupně Extreme a je k dispozici jako příslušenství pro všechny vozy Bigster.

LPG i hybrid

Dacia s novinkou udělá radost asi každému, vyjme fanoušků dieselových pohonů. Ten u Bigsteru nenajdeme. Jinak je nabídka velmi pestrá.

Nový Bigster HYBRID 155 – Dacia Bigster je prvním modelem skupiny Renault, který využívá zcela nový motor HYBRID 155. Skládá se ze zážehového čtyřválce o výkonu 107 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 50 k a vysokonapěťový startér/generátor), baterie o kapacitě 1,4 kWh (230 V) a elektrifikované automatické převodovky. Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další dva přidělené elektromotoru. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí spojky. Motor HYBRID 155 doplňuje řadu motorů HYBRID 140 montovaných do vozů nový Duster a Jogger. Nabízí vyšší výkon (+15 k), vyšší točivý moment (170 Nm pro samotný spalovací motor, tj. +20 Nm) a vyšší tažnou sílu (+250 kg, tj. přibližně 1 tuna). Zvýšila se také účinnost, spotřeba paliva a emise klesly o 6 %, zejména díky optimalizovanému řízení otáček motoru.

Nový Bigster TCe 140 – Motor, který je v nabídce značky Dacia v této výkonové hladině poprvé, je odvozen od motoru TCe 130, dostupného v modelu nový Duster. Tato první úroveň elektrifikace kombinuje tříválcový benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, založený na Millerově cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty), s 48V mild-hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou. Hybridní systém podporuje spalovací motor ve fázi rozjezdu a akcelerace, čímž optimalizuje požitek z jízdy a snižuje průměrnou spotřebu paliva (5,6 l/100 km) a emise CO2 (129 g/km) přibližně o 10 % ve srovnání se spalovacím motorem o stejném výkonu. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

Nový Bigster ECO-G 140 – Dacia, nesporný lídr v oblasti LPG v Evropě, je jediným výrobcem, který u všech svých modelů se spalovacím motorem nabízí duální pohon na benzin a LPG pod označením ECO-G. V modelu Bigster Dacia poprvé nabízí motor kombinující dvoupalivový a 48V mild-hybridní pohon. Ta pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru, ať už pracuje na benzin, nebo LPG, ve fázi rozjezdu a akcelerace, čímž optimalizuje potěšení z jízdy a efektivitu. Rekuperační brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný. Při provozu na LPG vypouští nový Bigster ECO-G 140 v průměru o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní nehybridní benzinový motor. Díky dvěma nádržím s celkovým objemem 99 litrů paliva (50 litrů benzínu a 49 litrů LPG) nabízí dojezd až 1 450 km. Nádrž na LPG je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž je zachován objem zavazadlového prostoru. Přepínání z jednoho paliva na druhé je rychlé a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale integrovanému do přístrojové desky.

Nový Bigster TCe 130 4×4 – Nový Bigster je navržen tak, aby vás díky pohonu všech kol v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou dostal mimo vyšlapané cesty, a zároveň maximalizoval účinnost díky 48V mild-hybridnímu systému. Ten pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru při rozjezdu a akceleraci, čímž snižuje spotřebu paliva a emise CO2 a nabízí vynikající požitek z jízdy. Regenerativní brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

Dobře chráněná karoserie a efektivní čtyřkolka

Nový Bigster se nebojí škrábanců a drobných nárazů, které k outdoorovým dobrodružstvím neodmyslitelně patří. Celý obvod karoserie je opatřen velkorysými, robustními a odolnými ochrannými prvky. Starkle na podbězích kol, bočních lištách a některých částech nárazníku, které jsou vyrobeny z recyklovaného nelakovaného materiálu, jsou dokonale odolné vůči drobným poškozením, která jsou běžná při vyjížďkách mimo asfalt. Totéž platí pro přední a zadní spodní kryty nárazníku v barvě karoserie, u nichž případné nárazy projdou téměř bez povšimnutí.

Nový Bigster ve verzi TCe 130 4×4 je k dispozici s pohonem Terrain Control 4×4, který lze ovládat pomocí 5 jízdních režimů – Auto, Snow, Mud/Sand, Off-Road a Eco. Plusem je systém asistence pro sjezd prudkých svahů, který je u modelu Bigster Extreme součástí standardní výbavy. Tento systém je užitečný zejména při jízdě v terénu nebo z kopce při nízké rychlosti. Působí zejména na brzdy, aby se zabránilo neovladatelnému rozjetí vozidla, čímž je zajištěna přiměřená rychlost jízdy (v závislosti na pokynech řidiče) od 0 do 30 km/h. Systém funguje při všech převodových stupních včetně zpátečky. Řidič se již nemusí starat o plynový a brzdový pedál, ale pouze o volant.

Čtveřice výbav

Bigster Essential: 17″ kola z lehkých slitin, pevné střešní nosiče, Media Display s 10,1“ centrální obrazovkou, 7“ digitální přístrojový štít, manuální klimatizace, zadní parkovací senzory a kamera, elektrické ovládání předních a zadních oken.

Bigster Expression: stejně jako Essential + dvouzónová automatická klimatizace, elektrická parkovací brzda, dešťový senzor, automaticky sklopná zrcátka, zadní modulární sedadla 40/20/40 s funkcí Easy Fold.

Bigster Extreme: stejně jako Expression + 18″ kola z lehké slitiny, nastavitelné střešní lišty, měděně hnědé obložení exteriéru a interiéru, panoramatické střešní okno, hands-free karta, omyvatelné čalounění TEP microcloud, gumové koberečky na podlaze a v zavazadlovém prostoru, 10,1“ digitální přístrojový štít, systém Media Nav Live s 10,1“ centrální obrazovkou a připojenou navigací, zvukový systém Arkamys 3D se 6 reproduktory, systém Hill Descent Control.

Bigster Journey: stejně jako Expression + 18″ kola z lehkých slitin, dvoubarevný lak, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, hands-free karta, vysoká středová konzola s loketní opěrkou, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, 10,1“ digitální přístrojový štít, systém Media Nav Live s 10,1“ centrální obrazovkou a připojenou navigací, audiosystém Arkamys 3D se 6 reproduktory, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, adaptivní tempomat.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru