Městská doprava se za posledních pár let výrazně změnila. Zrychlila, zhoustla a často bývá velmi nepřehledná. O to více je potřeba sledovat provoz a jak říkají odborníci „myslet i za ostatní“. Řidiči to ale nemají snadné, musí myslet jak za ostatní šoféry, tak třeba i za chodce. Ti totiž až příliš často zapomínají na to, že jsou nejzranitelnějšími účastníky provozu. A že souboj mezi nimi a auty nemají šanci vyhrát.
Drsná nehoda z Prahy
Důkazem budiž opravu nepěkně vyhlížející nehoda, ke které došlo v úterý 5. dubna v Praze. 33letá žena se tam z nepochopitelného důvodu rozhodla přebíhat silnici ve chvíli, kdy měla červenou, a navíc byl kolem opravdu hustý provoz. Nejprve vběhla přímo pod kola jednoho nákladního auta, jehož řidič ale stihl reagovat. Ovšem o chviličku později se vydala přímo před jiné nákladní auto. A jeho řidič už nemohl vůbec nic dělat.
Ženu srazil a ta odletěla několik metrů mimo přechod. Je to skoro k neuvěření, ale náraz přežila. Na místě jí pomáhali jak přímí svědci, tak policejní hlídka, která byla už po pár minutách na místě.
Podívejte se na záběry z dopravní nehody, jak to může dopadnout, když chodec nerespektuje červenou na semaforech. Video zveřejňujeme z preventivních důvodů, aby nikdo na silnicích nezapomínal, že jedno chybné rozhodnutí může ve vteřině změnit celý život. pic.twitter.com/9trzHzfLxl
— Policie ČR (@PolicieCZ) April 5, 2022
Chodci mají své povinnosti
Nehoda mladé ženy je důkazem toho, čeho všeho jsou chodci schopni a jak moc zapomínají na to, že takovou srážku nikdy nemohou vyhrát. A důkazem budiž i diskuze pod policejním tweetem. Objevila se v něm řada příspěvků, které jen dokazují, že chodci zapomínají na to, že mají nejen svá práva, ale především povinnosti.
Policie je popisuje takto: „Chodci se před vstupem na vozovku musí přesvědčit, jestli ji mohou bezpečně přejít, aniž by ohrozili sebe či ostatní účastníky silničního provozu. Musí brát ohled na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel, to znamená, že musí odhadnout, zda auta stihnou bezpečně zastavit. Rozhodně nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se vozidlem. Neexistuje absolutní přednost chodců na přechodech!“
Ano, přechody se semaforem situaci výrazně ulehčují, zelený panáček je dost silný argument na to vstoupit do vozovky více méně bez obav. Ale i v takové situaci je dobré se raději rozhlédnout, ideálně s řidičem navázat oční kontakt a je nutné si všímat i ostatních jízdních pruhů. To je to výše zmíněné myšlení za ostatní. Zelená na semaforu neznamená absolutní bezpečnost.
A policisté dále upozorňují: „Chodci nesmí vstupovat na přechod, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy, a musí dávat přednost také tramvaji.“ A nejde o nějaké odebírání práv chodců, jde o zachování jejich bezpečnosti. A to právě proto, že chodec je nejzranitelnějším účastníkem provozu.
Pokud někdo potřebuje, aby ho řidič pustil, měl by být dobře vidět a ne se schovávat za sloupem nebo za auty parkujícími v pravém pruhu. O přecházení na červenou a přelejzání/prolejzání zábradlí je zbytečné se rozepisovat.
Ten člověk, který tenkrát v souvislosti se změnou v Zákonu o provozu na pozemních komunikacích (tuším, že to bylo zavedení přestupku „ohrožení chodce na přechodu“) vypustil informaci, že jde o „absolutní přednost chodců“, by měl jít sedět za obecné ohrožení.