V nabídce dnešních nových aut budete jen těžko hledat sportovní auto s manuální převodovkou. Pár světlých výjimek se sice stále najde, ale není jich na výběr zdaleka tolik jako třeba před 10 lety. Vybrali jsme tedy 7 ojetých aut kolem půl milionu (i o něco víc), u kterých se budete za volantem náramně bavit.
Spousta (nejen) sportovních aut se dnes nabízí bez možnosti volby manuální převodovky. Důvod je jednoduchý. S automatickými převodovkami jsou dnes auta (ano, i ta sportovní) zpravidla úspornější než s manuální převodovkou. A zákazníci si navíc častěji stejně objednávají auta s automatem. S manuální převodovkou jste sice pomalejší a auto bude žrát víc paliva, ale budete jej mít ještě více pod svou kontrolou.
A na jaké ojetiny byste se měli zaměřit, pokud vás baví řídit a řadit?
Nissan 370Z
Nejlevnější kousky téhle japonské zadokolky u nás najdete již kolem půl milionu korun. Pohání jej atmosférický 3,7litrový vidlicový šestiválec s výkonem 241 kW a točivým momentem 363 Nm. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, přičemž zrychlit z 0 na stovku zvládne za 5,3 sekundy. Pro zábavu za volantem budete muset atmosférický motor vytáčet, ale za to se vám odmění i parádním zvukem.
Chevrolet Corvette C5
Chevrolet Corvette není v Evropě až zase tak rozšířeným modelem, ale jeho status ikonického sportovního auta mu nelze popřít. A navzdory zemi svého původu se dodává i s manuální převodovkou. Standardně se generace Corvette C5 dodává s ikonickým motorem LS1 V8 o objemu 5,7 litru s výkonem 257 kW/350 koní a s točivým momentem 490 Nm. Pro Corvettu s manuální převodovkou budete muset velmi pravděpodobně vycestovat do zahraničí, ale ceny začínají už pod půl milionem. To není špatné za pravé americké železo s poctivým osmiválcem pod kapotou, že?
Audi S4
S přeplňovaným šestiválcem a manuálem budete za tyhle peníze těžko hledat něco jiného. Pod tři sta tisíc korun můžete pořídit i Audi S4 generace B8, které se vyrábělo mezi lety 2008 až 2016. Pod jeho kapotou se nachází třílitrový přeplňovaný šestiválec s výkonem 245 kW/333 koní, který ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou dokáže tento sedan zrychlit z místa na 100 km/h za 4,9 sekundy. Vyrábělo se nejen jako sedan, ale také jako praktické kombi. Většina kupujících volí automatickou dvouspojkovou převodovku, takže výběr je menší, ale lze najít i auta s manuálem. Problémem je, že tohle auto jede líp v přímce než v zatáčkách…
Ford Mustang
Šestá generace amerického Pony Caru, která se v šesté generaci poprvé oficiálně prodávala i v Evropě, způsobila na starém kontinentu rozruch. Byl to zdaleka nejlevnější sportovní vůz s osmiválcovým motorem a manuální převodovkou. Na ojetý osmiválcový Mustang GT v tomto žebříčku ale bohužel nemáme rozpočet, ale do šesti set tisíc se vejde se čtyřválcem 2,3 EcoBoost, nebo americká verze s atmosférickým šestiválcem s objemem 3,7 litru. Pokud byste přeci jen chtěli osmiválec, bohatě se do něj vejde starší pátá generace, jejíž ceny dnes začínají už kolem dvou set tisíc.
BMW 135i
BMW řady 1 první generace mělo spoustu možností pohonu. Úplným vrcholem nabídky bylo BMW 1M Coupé, které ale dnes stojí daleko přes milion, ale špatné není ani o řád nižší BMW 135i. To pohání přeplňovaný řadový třílitrový šestiválec (s kódovým označením N54, později N55) s výkonem 225 kW/306 koní a s točivým momentem 400 Nm. Mohli jste si jej pořídit buď se sedmistupňovou automatickou převodovkou nebo se šestistupňovou manuální převodovkou. Ačkoliv se nejedná o plnohodnotné eMko, malé a lehké BMW 135i má rozhodně co nabídnout. Kromě kupé je k dispozici také jako kabriolet. Ceny jsou u nás od přibližně tří set tisíc korun.
Mazda MX-5 (ND)
Co by to bylo za žebříček cenově dostupných sportovních aut s manuální převodovkou, kdyby v něm chyběla Mazda MX-5. Do půlmilionového rozpočtu se vejdeme už i s aktuální čtvrtou generací s označením ND, která se vyrábí od roku 2015. K dispozici je s dvojicí motorů: menším 1,5litrovým čtyřválcem Skyactiv-G o výkonu 96 kW/130 koní a také s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 118 kW/160 koní, později dokonce se 135 kW/184 koňmi. V podstatě téměř všechny u nás prodávané Mazdy MX-5 jsou s manuální převodovkou, takže výběr je na danou kategorii vozů poměrně dobrý. Ceny začínají asi na 340 tisících korunách.
Porsche Cayman
Poslední vůz v tomto žebříčku je jednoznačně nejsportovnější a jednoznačně nejdražší – a to se týká nejen pořizovací ceny, ale také jeho servisu. Porsche je přece jen čistě sportovní automobilka a tomu odpovídají i ceny náhradních dílů. První generace Porsche Cayman s kódovým označením 987 přišla na trh již v roce 2005 a byla poháněna výhradně atmosférickým plochým šestiválcem. Základní verze před faceliftem s objemem 2,7 litru měla výkon 176 kW/239 koní, Cayman S měl objem 3,2 litru a výkon 206 kW/280 koní. Nejlevnější auto je u nás aktuálně za půl milionu, další pak začínají zlehka pod 600 tisíci korunami.
Které z aut jste si vybrali? Chybí tady třeba první generace Subaru BRZ či Toyoty GT86, ale i nějaká další BMW nebo předokolky jako SEAT Leon Cupra, Volkswagen Golf GTI a podobně. Máte ještě další tipy?
Subaru BRZ a Toyota GT86 je všechny strčí do kapsy…
Určitě tu chybí Honda Civic 10té generace. Ono totiž na zábavu stačí 200 HP a skvělý podvozek.