spalovaci_motor-vyfuk-ford_kuga-emise

Brusel řadí zpátečku. Zákaz aut se spalovacím motorem možná vezme za své

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ČTK, Handelsblatt - Foto: Pavel Srp - 2. 12. 2025


Už řadu let zní ze strany EU, přesněji Evropské komise (EK) varování, že od roku 2035 bude ve všech členských státech prakticky zakázán prodej aut se spalovacími motory. Zdá se ale, že EK začíná uvažovat jinak. Vyhráno přesto ještě zdaleka není.

Evropská komise se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Napsal to web Handelsblatt, který se odvolává na rozhovor s eurokomisařem pro dopravu Apostolosem Tzitzikostasem a na své dva zdroje v EK. Podle komisaře hodlá Brusel zohlednit nová technologická řešení a vývoj. Revizi by přitom komise mohla navrhnou proti původním plánům až v příštím roce.

Cílem zákazu prodeje aut se spalovacím motorem bylo snížit emise skleníkových plynů, a bojovat tak proti klimatickým změnám. Součástí dohody členských států byla i klauzule, že unijní exekutiva přezkoumá v roce 2026, zda je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady. Komise nedávno informovala, že reformu předpisu přesune z roku 2026 už na konec letošního roku. Uspíšení revize žádalo několik členských států EU včetně České republiky či Slovenska. Z rozhovoru Handelsblattu s Tzitzikostasem ale vyplývá, že by přece jen mohla komise s revizí přijít až v příštím roce. „Tvrdě pracujeme na tom, abychom byli připraveni do 10. prosince. Je tu ale možnost, že to bude trochu později,“ uvedl eurokomisař.

Strany německé vlády se minulý týden dohodly, že budou u Evropské komise prosazovat zmírnění zákazu. Kancléř Friedrich Merz kvůli tomu poslal předsedkyni EK Ursule von der Leyenové dopis, v němž mimo jiné požadoval, aby bylo možné po roce 2035 prodávat i automobily s „vysoce efektivními spalovacími motory“ či auta s hybridním pohonem.

Indie chce zakázat (jen) luxusní auta se spalovacím motorem. Nejvyšší soud tlačí k éře elektromobilů

Ekopaliva i hybridy

Tzitzikostas pro Handelsblatt řekl, že byl dopis v Bruselu přijat velmi pozitivně. Dodal, že komise je „otevřená všem technologiím“ a že v nové úpravě zohlední veškerý technologický vývoj, včetně role bezemisních a nízkoemisních paliv a pokročilých biopaliv. Podle komisaře je to důležité, aby byl zajištěn hospodářsky udržitelný a sociálně spravedlivý přechod ke klimaticky neutrálním pohonům. Podle Handelsblattu také oba dva další zdroje z komise potvrdily, že v revizi budou připuštěny i vozy se spalovacími motory, pokud budou na biopaliva či na syntetická paliva.

„Chceme se držet svých cílů, musíme přitom ale brát ohled na aktuální geopolitický vývoj. Musíme dbát na to, abychom neohrozili svou konkurenceschopnost a zároveň abychom pomohli evropskému průmyslu udržet si technologický náskok,“ řekl Tzitzikostas Handelsblattu.

Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Řada českých firem je na výkonu německého hospodářství závislá. Mnoho českých firem patří mezi subdodavatele německých automobilek, které se potýkají s konkurencí z Číny i s potížemi při přechodu k elektromobilitě.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru