2001-BMW_X5_Le_Mans-prototyp- (4)

BMW X5 Le Mans poháněl závodní dvanáctiválec. Dlouho drželo rekord na Nürburgringu

Autor: Pavel Srp - Zdroj a foto: BMW - 18. 4. 2021


BMW ukázalo v roce 2000 na autosalonu v Ženevě dechberoucí koncept „závodního“ SUV s názvem BMW X5 Le Mans. Je to X5 s motorem ze závodního auta, která ale není jen statickým showcarem, nýbrž s ním Hans-Joachim Stuck zajel rekord na Severní Smyčce Nürburgringu. Teď se na něj můžeme podívat ve videu z dílny BMW Classic.

Video začíná u McLarenu F1, jehož motor také vychází z dvanáctiválce BMW. Hned pak ale oba komentátoři přecházejí ke stříbrnému BMW X5. Není to ale zdaleka obyčejné BMW X5, nýbrž verze s přídomkem Le Mans, která má pod přední kapotou taky dvanáctiválec. Navíc ani ten motor není úplně obyčejný dvanáctiválec, je to totiž závodní motor s kódovým označením P75, jenž je evolucí motorů s označením S70.

Tento motor jezdil v závodním okruhovém speciálu V12 LMR, s nímž BMW vyhrálo na francouzském okruhu Le Mans v roce 1999 vytrvalostní závod. Právě odtud dostalo BMW X5 Le Mans svůj název. A stejně se jmenují i zlatá dvacetipalcová kola, která obouvá – jsou to BBS Le Mans (občas označované jako BBS LM). BMW dopředu obouvalo pneumatiky 275/40 R20 nebo 315/35 R20 a dozadu 315/35 R20.

BMW_V12_LMR
BMW V12 LMR

Motor v BMW X5 Le Mans má ale vyšší výkon než v závodních autech (700 koní namísto 580), protože nemá restriktory v sání a má podle komentátorů doslova „Šílený“ výfuk. Ten si na koni videa můžeme poslechnout a je velká škoda, že reproduktory nedokáží zprostředkovat to, co se z něj line za zvuk.

Jde sice o SUV, ale v interiéru je to skoro závodní auto. Je tu skořepinové sedadlo řidiče s vícebodovými bezpečnostními pásy a také bezpečnostní ochranný rám (ale jen kolem sedadla řidiče). Další sedadla tu nejsou a vzadu je jen hasicí přístroj. Mimochodem budíky jsou z BMW M5 E39 a je to manuál! Všech 700 koní a 720 Nm se přenáší na zadní kola.

Oficiální maximální rychlost byla uváděna 278 km/h, ale v rámci rekordního kola na Severní Smyčce Nürburgringu s ním Hans-Joachim Stuck v červnu 2001 jel dokonce 311 km/h. Kolo tehdy objel za rekordních 7 minut, 49 sekund a 92 tisícin sekundy. Rekord vydržel dlouhá léta, i když byl v roce 2019 překonán. Teď ho drží Audi RS Q8 s časem 7:42,253.

Samotnému rekordnímu času, ale i jeho dlouhé trvanlivosti pomohlo jistě nejen řidičské umění pilota, ale i skvělé rozložení hmotnost 51:49 a sportovní podvozek BMW M, který byl o 30 mm oproti sériovému modelu nižší. Mimochodem sprint z 0 na 100 km/h zabral jen 4,7 sekundy, přičemž auto váží 2170 kg.

Zajímavostí také je, že u vzniku BMW X5 LeMans stál Albert Biermann, který před pár lety odešel do Hyundai, kde šéfuje divizi sportovních modelů Hyundai N a i to mu jde skvěle.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru