Test Range Rover P530 AWD (2022)

Auta neustále rostou. Hlavně SUV tak začínají být ve městech problém, a tak EU možná zváží jejich regulaci

Autor: Anina Russová - Zdroj: Transport & Environment - Foto: Pavel Srp - 30. 1. 2024


Toho trendu si nelze nevšimnout. Popularita SUV je vidět všude kolem nás. Nejsou to ale jen tato auta, která neustále rostou. I dříve čistě městská malá vozidla výrazně narostla. Ruku v ruce s tím jde ale řada problémů. Silnice začínají být těm neustále větším a větším autům malé a problémy mají jejich řidiči i při parkování. Přidejme k tomu také výsledky studií, ze kterých SUV a velká auta vychází jako velmi nebezpečná pro cyklisty a chodce. A výsledkem je volání odborníků po tom, aby EU začala okamžitě regulovat velikost vozidel určených do města.

Podle nové studie společnosti Transport & Environment (T&E) narostla od roku 2011 průměrná šířka nových aut v EU na 180 centimetrů. Ročně přitom v posledních letech auta narůstají průměrně o dva centimetry. Realita je podle odborníků taková, že pokud nedojde k rychlé regulaci, narostou SUV a další vozy na rozměry dnešních dodávek a autobusů. A to je problém jak pro samotný pohyb po městě, vždyť silnice a ulice nejsou nafukovací, tak při parkování. Byť je faktem, že parkovací místa také rostou. Norma z roku 1987 pracovala pro parkovací místa s rozměry 4,25 x 1,65 metru. V roce 2011 byla změněna na 4,75 x 1,75 metru. U kolmého dokonce na 5×2,5 metru. Místa mohou být i větší, to zákon nijak neupravuje, ale nikoliv menší. Jenomže většina míst se prostě staví či kreslí právě dle normy. A vzhledem k tomu, jak auta rostou, už to často nestačí.

V současné době platí, že maximální šířka osobního auta může být v rámci EU 255 centimetrů. A k tomu už u některých opravdu velkých modelů není daleko. Vždyť třeba šířka BMW X7 je i se zrcátky 2218 mm, Mercedes-Benz GLS nebo Range Rover jsou na tom velmi podobně.

Řidiči by si parkování na městské zeleni měli dobře rozmyslet. Může vyjít i na desítky tisíc korun

T&E proto ve své nejnovější studii navrhuje, aby evropští zákonodárci přezkoumali současná pravidla pro maximální velikost osobních aut. Jen tak je možné podle nich „ochránit veřejný prostor před dalším jeho omezování.“ Společnost také upozorňuje, že omezením velikosti aut by byla podpořena bezpečnost provozu, především pro ty nejzranitelnější účastníky, tedy chodce a cyklisty. Toto tvrzení podporuje fakt, že mezi lety 2017 a 2021 se kapota z důvodu nárůstu rozměru aut u řady modelů zvýšila o 10 centimetrů. A to vedlo k 30% nárůstu rizika smrtelného zranění až o 30 %.

Evropská rada volání o regulaci už částečně vyslyšela. Bude se ji zabývat, a to už v následujících týdnech. Dá se předpokládat, že se k návrhu postaví pozitivně, protože snaha o to, aby byla města bezpečnější a velká auta regulována už jsou patrné. Ve Francii například zdražili parkování pro SUV. A tato forma trestu pro všechny, kteří si do města vybrali velké auto už je u Evropské komise na stole. Je tak dost dobře možné, že k ní přidají i regulaci pojmu Suv, respektive rozměrů aut, která budou v rámci EU vpuštěna do měst.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

2 názory na “Auta neustále rostou. Hlavně SUV tak začínají být ve městech problém, a tak EU možná zváží jejich regulaci”

  1. Stále dokola se opakuje, že si lidé vybrali do města velké auto, třeba SUV. Jenže lidé si vybrali jedno univerzální auto, málokdo jich má víc, na ježdění třeba hlavně mimo město, ale když už potřebují do města, vezmou si to co mají.

  2. Zažalovat pro diskriminaci typu osobního auta.
    To že mají parkovací místa pro trabanta který se na silnici ukáže 1x ročně to nikoho nezajímá. Města musí jít s dobou stejně jako se ostatní musí přizpůsobovat všem nařízením.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru