Některé automobilky už před pár lety prohlašovaly, jak do roku 2030 budou zcela bezemisní. Byla jich spousta, ale většina z nich své plány přehodnotila nebo přehodnocuje. A to včetně Audi. To dříve říkalo, že po roce 2026 už nepředstaví žádné nové auto se spalovacím motorem a v roce 2032 už bude nabízet jen čisté elektromobily. Ono to tak ale asi úplně nebude… Německá prémiová automobilka přiznává, že přechod na elektromobily probíhá pomaleji, než se očekávalo.
Šéf Audi Gernot Döllner před pár dny na tiskové konferenci shrnující rok 2024 mimo jiné směrem k elektromobilitě řekl: „Rok 2032 byl datum, které jsme komunikovali. S ohledem na zpožděnou transformaci směrem k elektromobilitě musíme tato data a termíny přehodnotit.“ Přechod na elektromobilitu bude totiž podle Audi trvat déle, než se původně plánovalo. Prodejní čísla za rok 2024 ukazují, že poptávka po elektromobilech Audi klesla o 19,5 % na 158 343 kusů. Podle Audi je za tím „náročné tržní prostředí, tvrdší konkurence a výrazně nižší celková poptávka po elektromobilech na trhu“.
A jednu z částí tohoto tvrzení potvrzuje BMW. To totiž v roce 2024 prodalo elektromobilů meziročně víc o 11,6 %, když si zákazníci koupili celkem 368 475 elektrických bavoráků. To znamená, že samotné BMW prodalo celosvětově víc elektromobilů než Audi i Mercedes-Benz dohromady.
Chystají se novinky
Audi samozřejmě pracuje na nových modelech, které budou následovat nedávno představené spalovací verze Audi A5, Audi A6 a Audi Q5, jakož i elektrické A6 e-tron a Q6 e-tron. Letos v létě má dorazit nová generace kompaktního crossoveru Audi Q3. Špionážní snímky na internetu naznačují i to, že se pracuje na novém Audi Q7. Zatím není jasné, zda se naplní i spekulace o ještě větším SUV Audi Q9 se třemi řadami sedadel, ale pokud by se tak stalo, Audi bude konečně mít konkurenta i pro BMW X7 a Mercedes-Benz GLS.
A konečně se objevily i zprávy o návratu Audi R8, které by opět mělo sdílet techniku s Lamborghini.
Skončí ale naopak oba nejmenší modely Audi A1 a Audi Q2.
Audi i nadále počítá také s naftovými motory. Ty už upravilo tak, aby splňovaly nadcházející emisní normu Euro 7. Vývoj zcela nových naftových motorů je ovšem nepravděpodobný, protože prodej naftových aut napříč všemi segmenty klesá. Naopak se do Audi A3 pravděpodobně dostane nový hybrid.
Mimochodem, Gernot Döllner také uznal, že prodloužení životnosti spalovacích motorů bude mít pozitivní dopad na obchodní model značky Audi. Dává to smysl, vzhledem k tomu, že u Audi tvořily elektromobily v roce 2024 pouze 9,4 % celkových prodejů. Dosáhnout 100% prodejů čistě elektrických aut tedy aktuálně není do roku 2032 realistický cíl. A to ani pro ty nejoptimističtější „elektromobilní“ manažery…