Mercedes-Benz dokáže svým zákazníkům nabídnout i o poznání zajímavější předváděcí jízdy, svoje auta vám představí formou zážitku. Jednou z těch úplně základních zážitkových akcí je AMG DYNAMIC Experience, kterou jsme si v minulém týdnu vyzkoušeli i my.
AMG Driving Academy: Od nasátí atmosféry až po závodní výuku
Mercedes-Benz nabízí mnoho aut, od městských hatchbacků a elektromobilů až po více než 800koňové sportovní modely AMG. A právě hlavně na ty AMG nabízí tzv. AMG Driving Academy, která nabídne dvě možnosti kurzu:
- AMG PERFORMANCE Training
- AMG DYNAMIC Experience
V rámci té první byste se měli naučit nové řidičské dovednosti na velkém závodním okruhu. Kurz je totiž určen pro široké spektrum účastníků s různou řidičskou úrovní od začátečníků až po středně pokročilé. Hodně času stráveného za volantem vám umožní vytvořit pevné základy zvládnutí vysokého výkonu vozů Mercedes-AMG i zlepšení kontroly vozu v kritických situacích. Kurz zahrnuje nejen bezpečnostní cvičení a cvičení na zlepšení techniky jízdy (brzdění, vyhýbací manévr, přetáčivý i nedotáčivý smyk a podobně), ale zároveň i dynamicky vedené jízdy Lead & Follow na závodním okruhu s modely AMG.
Vyzkoušeli jsme si AMG Driving Academy, kurz sportovní jízdy pořádaný na okruhu
Nás ale tentokrát bude zajímat ta druhá, spíše zážitková. V případě AMG DYNAMIC Experience jde totiž zejména o to, abyste si jednotlivé modely AMG vyzkoušeli na vlastní kůži v bezpečí polygonu pod dozorem zkušených instruktorů, ale i na běžných silnicích ve vedeném „vláčku“.
AMG DYNAMIC Experience
Tento kurz je v nabídce českého zastoupení automobilky Mercedes-Benz novinkou. V rámci jednoho dne pojedete na výlet v modelech Mercedes-AMG (dopoledne nebo odpoledne – podle skupiny) a v druhé polovině dne vyzkoušíte na bezpečné kluzné ploše na polygonu, jak dovedou modely AMG driftovat.
Polygon
Naše skupina se nejprve podívala právě na polygon brněnského okruhu, kde pro nás byly připraveny dvě AMG A 45 S 4Matic+, jedno AMG C 63 S a jedno AMG E 63 S 4Matic+ a vodou zkrápěná kluzná plocha. Za volanty všech čtyř vozů, v rámci nichž jsme přesedali, jsme si vyzkoušeli různé koncepce pohonu všech kol, protože céčko je čistokrevná zadokolka, zatímco áčko a éčko jsou standardně čtyřkolky, přestože zcela rozdílné: Áčko je čtyřkolka s primárně hnaným pohonem předních kol, k nimž se připojuje zadní náprava; éčko je naopak čtyřkolka s primárně hnanou zadní nápravou, k níž se připojuje ta přední, přičemž se ovšem pohon přední nápravy dá i zcela odpojit a z auta se tak stane čistá zadokolka. Obě dvě tyto čtyřkolky jsou také vybaveny speciálním driftovacím módem.
U všech tří aut jde vypnout stabilizační systém, což si řidič na polygonu samozřejmě vyzkouší. S každým autem si na kluzné ploše zajede tři kola, přičemž to první bude rovnou v režimu omezené stabilizace, to druhé v režimu vypnuté stabilizace (resp. s vypnutou stabilizací, ale s omezenou kontrolou trakce u AMG C 63 S; u AMG E 63 S 4Matic+ s pohonem všech čtyř kol) a to třetí právě v driftovacím režimu (u céčka s deaktivovanou stabilizací i kontrolou trakce; u éčka s pohonem pouze zadních kol i vypnutou stabilizací).
Na rozdílné koncepci pohonu a na kluzné ploše s minimální přilnavostí bude krásně cítit, jak jsou jednotlivá auta zcela odlišná, a že je potřeba změnit způsob a styl jejich ovládání. Řidiči si také vyzkoušejí, jak citlivou mají pravou nohu a jak dokáží cítit pohyby auta. Přetočit se anebo naopak vyletět z kruhu je velmi jednoduché.
Scénická jízda
Po dopoledním programu na polygonu jsme se naobědvali a čekal nás odpolední program, jehož obsahem byl výlet s modely Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+, nejvýkonnějším AMG v historii Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE a dvěma elektromobily Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ a Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC+.
Jakkoliv jsou oba elektromobily skvělé, nejde o ryzí sportovní modely AMG, které by vám ježily chlupy i v místě, kde vám končí záda. Budeme se tedy věnovat spíše zbylým dvěma autům (i) s benzinovým osmiválcem.
První byl na řadě zběsile výkonný Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE, který kombinuje dobře známý čtyřlitrový osmiválec s elektromotorem. Jde sice o plug-in hybrid, ale ne tak úplně v tom smyslu, jak jej známe. Ekologie inženýry z AMG tak úplně nezajímala, protože dojezd v čistě elektrickém režimu je 12 kilometrů. Tady je elektromotor hlavně z důvodu zvýšení výkonu a točivého momentu. A to se povedlo, vždyť řidič má pod svou pravou nohou 620 kW/843 koní a točivý moment přes 1400 Nm!
Ještě lepší zprávou je to, že auto je po nedávném faceliftu přepracované i od podvozku, takže už není tak šíleně tvrdé, jak předchozí AMG GT 63 S čtyřdveřové kupé bývalo. Tohle auto je teď výrazně měkčí a pohodlnější a na každodenní jízdu se teď už bez výhrad opravdu hodí. Houpavost a komfort Mercedes-Benzu třídy S ale samozřejmě zdaleka nedosahuje, pořád jde o opravdové AMG…
Zvlášť zvědaví jsme byli na to, jak se auto popasuje s tím obrovským výkonem. A to, jak to zvládá, je obrovské překvapení. Sešlápnutí plynového pedálu totiž doprovází okamžitá akcelerace elektromotoru, k níž se vzápětí přidává za burácivého zvuku benzinový osmiválec. Auto je hodně těžké a stabilní a svoji rychlost navíc opravdu hodně maskuje, takže pocitově nezrychluje tak masivně jako třeba oba dva elektromobily, ale pokud se podíváte na rychloměr, zůstanete v němém úžasu. Čísla se tu totiž míhají neskutečně!
Druhým (a ještě větším!) překvapením bylo SL. Legendární kabriolet se v nejnovější generaci už neobjevuje jako Mercedes-Benz, ale čistě jako Mercedes-AMG, tedy svébytný model AMG na zcela nové platformě. Nabízí se otázka, jestli tím auto nepřijde o svůj komfort jízdy a nestane se z něj nepohodlné auto… Odpověď zní, že nikoliv. SL dostalo zcela nový hydraulický podvozek, díky čemuž nepotřebuje ani mechanické stabilizátory. Důležitější ale je, že podvozek dokáže být nejen příjemně komfortní, ale po změně jízdního režimu na sportovní i tuhý.
Posadili jsme se do vrcholného provedení AMG SL 63 4Matic+, které má pod kapotou opět dobře známý dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec, jehož výkon je naladěn na 430 kW/585 koní a maximální točivý moment 800 Nm. Ke zrychlení z 0 na 100 km/h stačí pouhých 3,6 sekundy, nejvyšší rychlost je až 315 km/h.
Nejnovější SL se vrátilo k plátěné střeše, což uspořilo hmotnost, ale přesto se to neprojevilo na vnitřním zvukovém komfortu. Uvnitř je se zataženou střechou při klidné jízdě ticho, změní se to ale hned, jak střechu stáhnete a přepnete auto do nejostřejšího režimu. V tu chvíli se totiž otevřou klapky ve výfuku a motor začne ke svému okolí výrazně promlouvat. Je to jeden z nejlepších zvuků u AMG, který za poslední roky známe, navíc při podřazení vážně hlučně střílí. Tohle auto vám při jízdě se staženou střechou pumpuje adrenalin do žil vrchovatě. Navíc je fakt rychlé a v zatáčkách jisté i díky pohonu všech čtyř kol s výraznou preferencí zadní nápravy. Na rozdíl od E 63 4Matic+ tady ale přední pohon zcela odpojit nelze.
Závěr
AMG DYNAMIC Experience je skvělá akce, pokud chcete okusit, jak se řídí modely AMG, ale přesto nejste úplně zkušenými řidiči anebo nemáte ambice jezdit po okruzích. Rychlé mercedesy vyzkoušíte v bezpečných podmínkách polygonu a při jízdě po běžných silnicích, kde se jede svižně. Je to základní vstupní brána do všech kurzů AMG, které pokračují třeba až k opravdové závodní licenci.
Pokud si chcete AMG DYNAMIC Experience vyzkoušet, letos už to asi nestihnete, ale Mercedes-Benz jistě vypíše termíny i na příští rok. Účast na akci vás vyjde na 22 tisíc korun bez daně, respektive 26 620 Kč s DPH.