kamion-silnice-stredocesky-kraj

Kamiony ničí krajské silnice. Středočeský kraj chce mýtem zpoplatnit až 1500 km silnic druhé i třetí třídy

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Středočeský kraj - Foto: Středočeský kraj - 21. 12. 2025


Středočeský kraj otevřel téma, které v posledních letech řeší stále více starostů i řidičů. Chce řešit kamiony, které se kvůli mýtu snaží vyhnout dálnicím a silnicím I. třídy a sjíždí na krajské silnice druhých a třetích tříd. A tyto silnice se pak kvůli vysoké hmotnosti nákladních aut opotřebovávají podstatně rychleji, musí se častěji opravovat a současně roste provoz i hluk v obcích, který lidem znepříjemňuje běžný život.

Proč se o mýtu na krajských silnicích mluví právě teď

Současný mýtný systém má skončit v roce 2029 a právě po tomto termínu se otevřela možnost, že by se zpoplatnění mohlo rozšířit také na silnice II. a III. třídy. Středočeský kraj to vnímá jako šanci, jak lépe reagovat na dopravní zátěž, která je na jeho silnicích dlouhodobě mimořádně hustá.

Kraj spravuje zhruba 8700 kilometrů silnic a provoz podle vedení kraje neustále sílí, obzvlášť v okolí hlavního města. Vliv mají i logistická centra a překladiště, kam míří stále více nákladních aut. Radní pro oblast silniční dopravy Josef Pátek k tomu uvádí, že část kamionů se placení mýta snaží vyhnout co nejvíc a raději volí krajské komunikace. Ty jsou pak enormně zatížené, musí se častěji udržovat a opravovat, což stojí zbytečné peníze navíc. Jen letos dal kraj na běžné opravy a údržbu zhruba 1,7 miliardy korun. Podle Středočeského kraje navíc těžká doprava dopadá i na obce, kde zhoršuje podmínky pro místní obyvatele.

Dvě varianty: plošné mýto, nebo jen nejvytíženější úseky

Středočeský kraj teď připravil dvě možnosti, jak by rozšíření mýta na silnicích nižších tříd mohlo vypadat.

První varianta je jednoduchá a přímá: zpoplatnit všechny úseky silnic II. a III. třídy pro nákladní auta nad 3,5 tuny. Druhá jde selektivní cestou a zaměřuje se jen na úseky, které řidiči kamionů podle kraje nejčastěji využívají jako objížďky, aby se vyhnuli dálnicím a silnicím I. třídy. V součtu by šlo zhruba o 1500 kilometrů. Kraj uvádí jako příklady silnice II/104, II/125, II/276 nebo II/605.

Nejvíc nehod kvůli kamionům? Ne o víkendu, ale v pondělí dopoledne

Kraj přitom počítá s tím, že výnosy z mýtného by směřovaly přímo na opravy silnic II. a III. třídy. Důvod je i praktický: financování z evropských fondů nebo ze Státního fondu dopravní infrastruktury je podle kraje do budoucna nejisté. Myšlenka je tedy taková, aby se na obnově silniční sítě podílela i nákladní doprava, která ji výrazně zatěžuje a sama poškozuje.

Obě připravené varianty chce Středočeský kraj představit na jednání Asociace krajů České republiky. Podle Josefa Pátka jde o téma, které se netýká jen jednoho regionu, protože zpoplatnění a tlak kamionové dopravy řeší všechny kraje.

„Zpoplatnění řeší všechny kraje. Ostatně i v programovém prohlášení nově vzniklé vlády se píše o nutnosti omezení těžké kamionové dopravy na komunikacích nižších tříd prostřednictvím digitalizace, dispečerského řízení a mýtných pobídek. S novým ministrem dopravy o tom budeme určitě jednat,“ uzavírá radní Josef Pátek.

Kraj zároveň upozorňuje, že i v programovém prohlášení nově vzniklé vlády se mluví o potřebě omezit těžkou kamionovou dopravu na komunikacích nižších tříd, a to prostřednictvím digitalizace, dispečerského řízení a mýtných pobídek. Středočeský kraj proto očekává, že o návrzích bude jednat i s novým ministrem dopravy.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

1 názor na “Kamiony ničí krajské silnice. Středočeský kraj chce mýtem zpoplatnit až 1500 km silnic druhé i třetí třídy”

  1. Dagmar Pešulová

    Kamionová doprava se stává velkým problémem nejen finančním,ale faktorem, který ničí životní prostředí a především klid a pohodu lidí žijících u sinic nižších tříd, dopravci využívají jakýkoliv pozemek třeba i v centru obce a projiždí bezprostředně okolo rodinných domů jen aby ušetřili pár tisíc na nájmu pozemku a není síla, která by jim toto bezohledne jednání zatrhla.Uředníci, kteří mohou zasáhnout ve prospěch obyvatel se v podstatě ohání paragrafy ,které jdou na ruku dopravci.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru