cykliste

Nejvyšší soud rozhodl, že i cyklista musí při předjíždění dodržovat odstup

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: seznamzpravy.cz, archiv.hn.cz, zakonyprolidi.cz - Foto: Lukáš Dráha s využitím ChatGPT - 19. 12. 2025


Povinnost předjíždět bezpečně se obvykle spojuje hlavně s auty a povinným bočním odstupem při míjení cyklistů. Nejvyšší soud ale ve svém nedávném rozhodnutí připomněl, že stejná logika opatrnosti dopadá i na situace, kdy se na komunikaci potkají dva lidé na kole.

Nejvyšší soud posuzoval civilní spor o náhradu újmy na zdraví po dopravní nehodě dvou cyklistů z 30. června 2018. Žalobkyně se domáhala zaplacení 429 334 Kč s tím, že za pád a zranění nese odpovědnost předjížděný cyklista. Nejvyšší soud v usnesení nakonec dovolání odmítl, a tím ponechal v platnosti závěry nižších soudů, které žalobu zamítly.

Co se v případu řešilo a proč soudy žalobu zamítly

Skutkový základ byl v jádru jednoduchý: při jízdě po hrázi rybníka předjížděla cyklistka cyklistu jedoucího před ní. V okamžiku předjíždění však předjížděný cyklista vybočil ze své původní trajektorie a došlo ke střetu, po kterém cyklistka spadla. Podle cyklistky to byla vina cyklisty. Soud ovšem říká, že předjížděný cyklista nevěděl, že je předjížděn, protože jej na to cyklistka nijak neupozornila.

Soudy současně vycházely ze znaleckého pohledu na jízdu na kole. Při té se cyklista typicky nepohybuje po ideální přímce, jeho trajektorie má podobu nepravidelné „vlnovky“. Právě s tím má předjíždějící počítat, a buď předjížděného spolehlivě informovat, nebo zvolit takový boční odstup, aby i při běžném vychýlení nedošlo ke kontaktu.

V tomto konkrétním sporu soudy uzavřely, že cyklistka předjížděla bez zvukového upozornění a s odstupem, který při neinformovaném předjíždění cyklisty nebyl dostatečně bezpečný. Proto odpovědnost za nehodu přičetly jí.

Jak Nejvyšší soud vyložil „bezpečný odstup“ mezi cyklisty?

Důležitý detail tkví v tom, že právní úprava výslovně stanoví pevný boční odstup 1,5 metru (případně 1 metr v úsecích s nejvyšší dovolenou rychlostí do 30 km/h) jako povinnost řidiče motorového vozidla při předjíždění cyklisty.

Řidiči stále neumí správně předjíždět cyklisty. Často jejich chyby vedou k vážným nehodám

Nejvyšší soud v posuzované věci zdůraznil, že u předjíždění cyklisty cyklistou nejde o „automatické“ převzetí stejného předpisu ze zákonné úpravy pro motorová vozidla. Zároveň ale jasně řekl, že absence přesně definované vzdálenosti pro cyklisty neznamená, že bezpečný odstup neexistuje. Naopak, musí se určit podle okolností konkrétního případu, typicky i s pomocí odborných závěrů. V tomto sporu se tak soudy opřely o znalecké vyjádření a dospěly k závěru, že za bezpečný odstup (za daných podmínek) lze považovat hodnotu, která vyšla právě na úrovni 1,5 metru.

Prakticky to znamená dvě věci: zaprvé, bezpečný odstup na kole je reálná povinnost vyplývající z pravidel bezpečného předjíždění a obecné opatrnosti; zadruhé, „číslo“ není univerzální a bude se odvíjet od situace, prostoru, rychlosti i toho, zda předjížděný o předjížděcím manévru ví.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru