Evropané to s levnými auty nemají jednoduché. Zatímco v Asii či Jižní Americe je možné narazit na opravdu malé, ale zároveň opravdu dostupné vozy prakticky na každém kroku, evropští zákazníci mají smůlu. Regulace jsou tak přísné, že výrobci aut nemají šanci nabídnout cenově dostupný model, aniž by jej museli dotovat.
Ještě před několika lety byla situace jiná. Na evropských trzích byly i malé hatchbacky za méně než 200, později za 300 tisíc. A ty se prodávaly opravdu skvěle. Dnes se jejich prodeje propadly na minimum. Důvod? Neustálé přidávání povinné techniky, bezpečnostních asistentů a nutnost plnění nových norem spolknou stejné náklady jako u velkého SUV, takže se malá auta už automobilkám nevyplatí prodávat. Tratily by na nich.
Přečtěte si také:
Proto se do toho nedávno vložili sami výrobci. Stellantis i Renault tlačí na Brusel, aby vznikla nová kategorie malých aut s mírnějšími pravidly. Inspirací je Japonsko a jeho úspěšná maličká auta „kei cars“, která tam tvoří až 40 % trhu. Brusel není primárně proti, ale v Evropě by taková auta byla čistě elektrická. Kategorie by měla dostat název E-car.
Výrobci aut už naplno mluví o tom, že emisní cíle EU jsou nesmysl a nesplnitelné
Překvapivé je, že se k tomuto návrhu postavila pozitivně i sama šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová, která ve svém projevu řekla, že chce s průmyslem připravit iniciativu dostupných malých aut. „Miliony Evropanů si chtějí koupit cenově přijatelný evropský vůz. Nemůžeme nechat Čínu a další, aby tento trh ovládli,“ prohlásila. Podle ní mají být auta kategorie E-car ekologická, ekonomická a evropská.
Pokud by projekt skutečně prošel, čekal by výrobce zásadní obrat. Muselo by ale padnout mnoho regulací. Podle Johna Elkanna ze Stellantisu je dnes čtvrtina vývojových kapacit zatížena jen tím, aby auta vyhověla všem (nejen) evropským nařízením. Luca de Meo, bývalý šéf Renaultu, k tomu dodal, že současná pravidla jsou psaná spíše pro velká a drahá auta, ale pravidla pro menší modely prakticky znemožňují rozumnou výrobu.
Nad celou debatou se vznáší další strašák, kterým je rychlý nástup čínských značek. Ty dokáží nabídnout levný elektromobil už dnes, a pokud Evropa nezareaguje, může se stát, že domácí automobilky přijdou o klíčový segment trhu. Zatím však není jasné, zda se podaří politické dohody prosadit dostatečně rychle. Vývoj nového auta i úprava legislativy totiž netrvá týdny ani měsíce, ale trvá roky. A automobilový trh ani čínské značky mezitím rozhodně čekat nebudou.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned