Volkswagen kompletně obnovil svoje užitkové modely T7. Přestože všechny nesou označení T7, jsou na úplně jiném základu. Zatímco Multivan T7 stojí na podvozkové platformě MQB, čistě elektrický ID.Buzz je na MEB, tak Caravelle a Transporter jsou na platformě Fordu, s nímž Volkswagen na vývoji spolupracoval. My jsme otestovali Volkswagen Caravelle s dlouhým rozvorem ve výbavě PanAmericana a s naftovým motorem 2,0 TDI 110 kW 4Motion.
Vypadají trochu jinak
Spolupráce na užitkových modelech automobilek Ford a Volkswagen není novinkou, protože už takto několik modelů sdílí. Jde třeba o modely Volkswagen Caddy (ten tvoří základ) a Ford Tourneo Connect nebo Volkswagen Amarok a Ford Ranger (ten tvoří základ). Teď se k tomu přidávají dodávky, přičemž základem pro všechny se stal Ford Tourneo Custom.
Kompletní techniku dodal Ford, takže auto pohání jeho motory, převodovky, ale také čtyřkolka. Volkswagen si ale upravil exteriér, takže se od sebe oba modely na pohled poměrně dost liší. Jiná je maska chladiče, světlomety i nárazníky. Stejná jsou jen tvary oken, karoserie nebo třeba vnější zpětná zrcátka.
Volkswagen nabízí pro Caravelle T7 také paket s názvem PanAmericana. Ten vyjde na 9 tisíc korun a karoserie pak dostane černé doplňky. Zdálky to sice může vypadat jako základní výbava s nelakovanými plasty, ale zblízka si lze všimnout vylisovaného nápisu „PanAmericana“ v bočních plastových krytech. Kromě toho dostanete ale zpětná zrcátka v barvě auta a zatmavená boční skla.
V kabině jsou změny poměrně decentní. Každé z aut má vlastní volant s vlastním vzhledem ovladačů na něm, ale auto se ovládá jako Ford. Pro deaktivaci upozorňování asistentu rychlosti stačí dlouze podržet tlačítko omezovače rychlosti a na deaktivaci hlídání jízdních pruhů stačí dvakrát stisknout tlačítko na volantu. Volkswagen to má standardně u svých modelů schované v Menu.
Palubní deska se ale u obou modelů prakticky neliší. Jejím základem je velký dotekový displej, u kterého ve VW trochu zapracovali na grafice, aby připomínal jejich infotainment, nikoliv ten od Fordu. Přesto zůstala spodní lišta s ovládáním klimatizace/topení. Stejně to je i v případě digitálního přístrojového štítu, kde také jasně poznáme design Volkswagenů. Tlačítka, páčky na sloupku řízení (pravá slouží pouze jako volič automatické převodovky) a třeba i startovací tlačítko nebo všechna zvuková upozornění jsou opět z Fordu.
V interiéru je poměrně dost odkládacích přihrádek. Najdeme je na vrchu palubní desky, několik jich je ve dveřích, ale v samotné palubní desce jich moc není. Problém je třeba s tím, kam si odložíte mobilní telefon. Je tady sice přihrádka napravo od (pouze jednoho) držáku nápojů ve spodní části palubní desky, ale pokud chcete telefon na očích, pak není kam. Budete si muset přidat nějaký aftermarketový držák. Na druhou stranu na telefon není nutně třeba vidět, protože tady je bezdrátové Android Auto i Apple Carplay.
Krátký nebo dlouhý?
Volkswagen nabízí Caravelle T7 s dvěma délkami karoserie a rozvoru náprav. Ta testovaná je tou delší, což lze poznat podle zadních posuvných dveří, které končí ještě před kolem. Krátká verze měří na délku celkem 5050 mm, zatímco u té dlouhé naměříme 5450 mm. O stejných 40 centimetrů se liší i rozvor náprav, u krátké je to 3100 mm, u dlouhé 3500 mm.
V obou případech lze ale v autě mít tři řady sedadel a až 9místné provedení interiéru. My jsme ale měli osmimístné provedení, v přední řadě sedadel jsme měli dvě samostatná sedadla. Protože je to „jen“ Caravelle, nejsou ve druhé ani třetí řadě sedadel tak komfortní sedadla jako v Multivanu. Druhá i třetí řada sedadel jsou napevno, nedají se posouvat, dají se u nich pouze sklápět opěradla. Ve druhé řadě jsou tři samostatná sedadla, ve třetí řadě je pak lavice.
Dlouhý rozvor se projevuje také na velikosti zavazadlového prostoru, který je opravdu objemný. Nedá se sice zvětšit posunutím sedadel, ale dá se sklopením všech opěradel prodloužit. Protože jde o osobní verzi, je podlaha v kufru čalouněna kobercem a boky jsou kryté plastem. Pozor je ale potřeba dát na to, že pod sedadly je prázdný prostor, takže malé předměty mohou při brzdění odjet dopředu.
Pohonné jednotky
Pod kapotou Volkswagenu Caravelle T7 mohou být zatím být buď naftové motory nebo čistě elektrická verze, ale brzy přijde také plug-in hybrid. Elektrické ani plug-in hybridní verzi se teď věnovat nebudeme, zajímají nás nafťáky.
Ty jsou v nabídce tři, všechno jsou to dvoulitrové čtyřválce s přeplňováním turbodmychadlem a výkony 81, 110 a 125 kW. Základní verze má pouze pohon předních kol, zbylé dvě lze za příplatek vybavit i pohonem všech čtyř kol. Standardem je také manuální šestistupňová převodovka, pro prostřední verzi je možný manuál nebo automat, pro tu nejvýkonnější je v nabídce pouze automat.
Za volantem
Testovaný kousek byl vybaven prostřední 110kW variantou s automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Točivý moment vrcholí 340 Nm. Volkswagen Caravelle T7 je speciálně s dlouhým rozvorem hodně velké a také hodně těžké auto (váží dvě a čtvrt tuny), což se projevuje na celkové dynamice. Ta není nijak oslnivá, vlastně tu není žádná výkonová rezerva. Do města a mimo něj to není problém, ale jakmile vyrazíte na dálnici (klidně i s nenaloženým autem), nabírání rychlosti nějaký čas zabere. A pokud pak auto plně naložíte, nebo za něj zapřáhnete těžký přívěs (utáhne až 2800 kg), rychlost do kopce neudrží.
Pokud se v autě vydáte na delší cestu, na předních sedadlech oceníte odhlučnění kabiny. Od motoru ani od podvozku totiž do interiéru neproniká žádný nepříjemný hluk. Překvapivý klid je tady i z pohledu aerodynamického hluku, což platí i při jízdě po dálnici. To však platí pro přední sedadla, v prostřední nebo v poslední řadě už ale tak příjemný zvukový komfort není. Auto je tu o poznání hlučnější.
Nakonec se tak auto hodí pro klidnou a pohodovou jízdu, čemuž odpovídá i naladění podvozku. To je totiž spíše komfortní a auto se na silnici pohupuje. Přesto ale dokáže velmi dobře filtrovat nerovnosti a od kol se neozývají žádné rány.
A největším překvapením na konec je spotřeba paliva. Už jsme několikrát zmínili, že jde o velké a těžké auto, ale palubní počítač běžně ukazuje hodnoty do 9 l/100 km. Objem palivové nádrže je 70 litrů.
Závěr a cena
Volkswagen Caravelle T7 přináší novou generaci užitkových vozů postavenou na platformě Fordu, s nímž automobilka spolupracuje. Nabízí prostorný interiér až pro devět cestujících, komfortní podvozek a slušnou úroveň odhlučnění, zejména v přední části kabiny. Testovaná verze s naftovým motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW, automatem a pohonem všech kol potěší nízkou spotřebou kolem 9 litrů na 100 km, i když dynamika odpovídá spíše klidnější jízdě. Celkově jde o praktické a pohodlné auto pro převoz osob, které sází na jistotu, prostor a nenáročný provoz.
A cena? Ta nejlevnější verze Volkswagenu Caravelle T7 je ta s dlouhým rozvorem, s 81kW naftovým dvoulitrem a manuální převodovkou, jejíž cena startuje na akčních 1 004 179 Kč s DPH, respektive 829 900 Kč bez DPH. Testovaná akční výbava Life je o něco dražší a s automatem vyjde minimálně na 1 185 679 Kč s DPH, respektive 979 900 Kč bez DPH.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek