Test Volkswagen Amarok 2,0 TDI 4Motion (2024)

Test Volkswagen Amarok 2,0 TDI 4Motion (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 8. 1. 2024


Volkswagen Amarok je na trhu od roku 2010, ale teprve v loňském roce přišla jeho druhá generace. Ta je společná s Fordem Ranger a my jsme ji tentokrát vyzkoušeli v nižší výbavě Life, se čtyřválcem 2,0 TDI se 151 kW a s manuální převodovkou.

Čtyři nebo šest, ale vždycky čtyřkolka

Druhá generace oblíbeného pick-upu znatelně povyrostla. Na délku na celkových 5350 mm, na šířku na 1910 mm a na výšku 1751 až 1884 mm (záleží na tom, jaká kola a pneumatiky na autě budou). Prodloužil se také rozvor náprav, jenž je aktuálně 3270 mm. Rozvor je delší o 173 mm, ale délka jen o 96, což znamená, že se zkrátily převisy. To se pozitivně projevuje na průchodnosti terénem, protože narostly nájezdové úhly přední je 30°, zadní 26°). Přejezdový úhel je u nové generace 21°.

Co se změnilo, to jsou i motorizace. Zatímco z počátku výroby první generace byly pod kapotou jen naftové čtyřválce, tak ke konci výroby už to byly jen naftové šestiválce. Ve druhé generace je rovnou od startu prodeje na výběr z obou možností. Základ tvoří motor s jedním turbem 2,0 TDI se 125 kW/170 koňmi, který je dostupný výhradně v základní výbavě „Amarok“ a s manuální převodovkou. Ve vyšší testované výbavě „Life“ má naftový dvoulitr s dvěma turbodmychadly a výkonem 151 kW/205 koní a je možné jej kombinovat s manuální nebo automatickou převodovkou. Další výbavy (postupně po nejvyšší) „Style“, PanAmericana“ a „Aventura“ už mohou mít pouze šestiválec 3,0 TDI se 177 kW/241 koňmi s automatickou převodovkou.

Test Volkswagen Amarok 2,0 TDI 4Motion (2024)

Všechny verze bez výjimky mají i pohon všech čtyř kol. S výjimkou základní motorizace se obsluhuje přes otočný ovladač na středovém tunelu. Nabízí pohon zadních kol (2H), automatický pohon všech čtyř kol (4A), který funguje tak, že auto je standardně zadokolka a v případě potřeby připojuje přední kola (to základní 125kW verze nemá), a pak jsou tu stálé pohony všech čtyř kol, které není vhodné používat při běžné jízdě (4H a 4L, který je redukovaný).  Nastavení čtyřkolky můžete klidně nechat ve 4A, pak už se nikdy nemusíte o nic starat.

Možná až moc digitalizace

Testovaná výbava „Life“ je druhou nejnižší, ale na rozdíl té nejnižší už nabízí alespoň lakované nárazníky. Standardní výbava je dostatečná a nebude nutně potřeba za nic připlácet. Platí to v situaci, kdy chcete, aby Amarok byl hlavně pracovním autem.

I tak ale kabina dostala velký a na výšku umístěný displej infotainmentu s dotekovým ovládáním. Je rychlý, ale spoustu věcí musíte řešit pouze přes něj. Například topení/klimatizaci. Testovaná výbava má standardně manuální klimatizaci a pokud chcete zvýšit nebo snížit teplotu foukání, musíte si na displeji (dotekem ve spodní části displeje) otevřít příslušnou položku a teprve pak můžete teplotu upravit. Je to ale manuální klimatizace, takže teplotu bude měnit častěji než u té automatické, tím pádem budete muset častěji přepínat displej. Podobné je to i s intenzitou foukání, protože to probíhá úplně stejně.

Test Volkswagen Amarok 2,0 TDI 4Motion (2024)

Příliš se nám nelíbil ani přístrojový štít. Ten tvoří zčásti displej, pro stav paliva a teplotu chladicí kapaliny jsou pouze digitální ukazatele po jeho stranách. Jenže tomuhle displeji chybí otáčkoměr, místo toho je tu velký rychloměr a data palubního počítače. Neexistuje žádná šablona, která by zobrazení s displejem změnila. Zachránit se to dá jen nastavením v Menu, kde si můžete nastavit alespoň maličkou stupnici otáček v kraji displeje. Při příštím nastartování ale opět zmizí. Možná namítnete, že v dnešní době není otáčkoměr potřeba, a s automatem máte pravdu, jenže s manuální převodovkou se stále hodí. A přitom šestiválcové vyšší výbavy otáčkoměr mají…

Zbytek interiéru není ale vůbec špatný. Sedadla jsou pohodlná a dostatečně prostorná, přesto se slušným bočním vedením. Místa je v kabině dostatek na předních i na zadních sedadlech. Vzadu se ale nesedí při dlouhých cestách úplně příjemně, protože opěradla jsou kvůli zadní stěně téměř kolmá.

A co zvenku? Na první pohled tohle auto nevypadá špatně, ale ve srovnání se šestiválci přeci jen vidíte to, že nehraje primárně na styl. Na rozdíl od základní výbavy má alespoň ta testovaná litá kola (základ má plechové disky) a lakované nárazníky. Prvním dvěma výbavám chybí i jakýkoliv kryt nákladového prostoru, alespoň, že je možné si za něj připlatit.

Test Volkswagen Amarok 2,0 TDI 4Motion (2024)

Za volantem

Jde o nižší výbavu, takže bezklíčový přístup i startování chybí. Pro odemknutí nebo zamknutí tak budete muset stisknout příslušné tlačítko na klíči. Centrální zamykání ovládá nejen všechny čtyři dveře do kabiny, ale i do nákladového prostoru (to základní výbava neumí). Klíč budete potřebovat i pro nastartování motoru, protože jej musíte zasunout do spínací skříňky a postaru s ním otočit.

Motor v zimě chvíli žhaví a pak naskočí. Je trochu hlučnější, ale překvapivě to na poměry pick-upů není zase tak špatné. Potěší, že navíc téměř nevibruje. Odhlučnění motoru je nakonec povedené i při jízdě, přestože klasickým osobákům se vyrovnat nedokáže. Potěšil také minimální aerodynamický hluk, který auto při jízdě vydává.

Zátah motoru je velmi slušný, stejně jako jeho pružnost. Tomu samozřejmě pomáhá fakt, že jde o biturbo motor. Dvoulitr má dvě nestejně velká turbodmychadla, která se do práce zapojují střídavě. Zatímco v nízkých otáčkách žene vzduch do motoru menší turbo, ve vyšších pak to větší. Zátah je ale v celém spektru otáčkoměru lineární a dynamika prázdného auta velmi dobrá. A to je dobře, protože provozní zatížení auta je 1002 kilogramů. I s tunovým nákladem se tak nemusíte bát toho, že by auto nejelo dobře.

Test Volkswagen Amarok 2,0 TDI 4Motion (2024)

Manuální převodovka je šestistupňová, nabízí dlouhou řadicí páku, ale přesné dráhy. Bude to ovšem chtít trochu cviku, protože spojka je poměrně měkká a zabírá vcelku nízko. Problémem to může být například při sněhu nebo dešti, kdy budete mít mokrou podrážku boty, která vám může po pedálu drobně sjet. Auto pak při rozjezdu může cuknout, protože jednička je (i přestože je tu redukční převodovka) poměrně krátká. Celkově je auto s manuálem svým projevem o něco hrubější.

A spotřeba? Ta výrobcem udávaná kombinovaná je 9,1 l/100 kilometru a při cestách mimo město není problém se na ni dostat, při dálničních přesunech se pohybuje do 10 l/100 km, ale ve městě se dostane nad 10litrovou hodnotu. Na druhou stranu je tady velká 80litrová naftová nádrž, takže dojezd bez nutnosti tankování bude i tak velmi dobrý.

Je to dobrý pracant?

Pick-upy se z původně čistě pracovních aut postupem času přesunuly i mezi stylovky, o čemž svědčí právě i vyšší výbavy u Volkswagenu Amarok. I ty ale dokáží uvézt tunu nákladu. Ten na korbě můžete upevnit do připravených ok. Doporučujeme si také připlatit 861 korun s daní za ochranný nástřik korby a 1509 korun s daní za LED za jeho osvětlení.

Test Volkswagen Amarok 2,0 TDI 4Motion (2024)

Za pick-upy se také často vozí přívěsy. A právě tažné zařízení je u Amaroku poměrně zásadní věc. Musíte si za něj připlatit, vyjde na 19 373 korun s daní. Za to dostanete odnímatelné tažné zařízení, které ale po demontáži není kam uskladnit. Pokud chcete být stále připravení na to, abyste něco odtáhli, budete jej muset vozit někde v kabině. My jsme jej měli pod nohami zadních cestujících. Výhodou ale je, že jeho svislé zatížení je až 200 kilogramů a zapřáhnout za auto můžete přívěs s hmotností až 3200 kilogramů.

Závěr a cena

Volkswagen Amarok nové generace je technicky spřízněný s Fordem, na jehož bedra padal hlavně vývoj – Ford dodal i kompletní pohonné ústrojí. Poznat to jde především na klíči, na samotném infotainmentu, ale také na tom, že automatické převodovky jsou 10stupňové (Volkswagen používá 6stupňové, 7stupňové a 8stupňové). Ono to ale nakonec není špatně, protože technika je to dobrá a jako celek příjemně funguje.

A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější Volkswagen Amarok vyjde na 1 102 893 tisíc korun s daní, ale jde o nejslabší čtyřválec s manuální převodovkou a jednoduchým pohonem všech čtyř kol (bez automatického režimu čtyřkolky). Testovaný kus je druhou nejlevnější verzí. Jde o druhou výbavu Life, která dostala biturbo naftový čtyřválec a ve standardní výbavě chytřejší čtyřkolku. Jeho cena začíná na 1 169 914 korunách s daní, s automatem vyjde na minimálně 1 202 112 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Volkswagen Amarok 2.0 TDI 4Motion (2023)

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1968 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

4×4

Výkon:

151 kW/205 koní

Točivý moment:

500 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

neudává se

Maximální rychlost:

180 km/h

Převodovka:

6stupňová manuální

Spotřeba paliva (kombinovaná):

9,1 l/100 km

Emise CO2:

238 g/km

Objem nádrže:

80 litrů

Délka:

5362 mm

Šířka:

1917 mm

Výška:

1884 mm

Rozvor:

3270 mm

Provozní hmotnost:

2228 kg

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru