Test Kia EV6 GT (2024)

Test Kia EV6 GT | elektromobil (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 5. 1. 2024


Vývoj v automobilovém průmyslu jde poměrně rychle. Kdo by ještě před dvaceti lety řekl, že tady bude 600koňové auto, které není placatý a široký supersport, a bude stát dva miliony korun? A navíc, že ho bude nabízet korejská značka, kterou jsme tehdy ještě v Evropě nebrali moc vážně? A přesto se to stalo. Otestovali jsme elektromobil Kia EV6 GT.

Z outsiderů trendsettery

Automobilky Kia i Hyundai, které patří do jednoho koncernu, ušly za poslední tři dekády obrovskou cestu, kdy se ze značek z okraje evropského zájmu dostaly na první příčky prodejů. Jejich modely se zlepšily tak významně, že jim to zavedené evropské značky mohou závidět. Ty to ale mají výrazně těžší, protože už před 30 lety dělaly kvalitní auta. Dnes se jim ovšem (nejen) tyto dvě korejské značky bez problémů vyrovnají, ale v mnohém je i překonávají.

A je to právě elektromobilita, ve které mají Kia i Hyundai poměrně zásadní náskok, i vzhledem k tomu, že (některé) jejich modely používají pokročilou 800V architekturu, díky které mohou mít výrazně rychlejší nabíjení a další výhody. Navíc nabízejí elektrická auta s výkony 1,5x až 2x vyššími než mainstreamové evropské značky. Kia slibuje, že z 10 na 80 % se dokáže auto na adekvátní dobíjecí stanici nabít za pouhých 18 minut.

Nový elektromobil Kia EV6 se představuje. Nebude chybět ani sportovnější verze GT s 430 kW

A nakonec pro dokreslení situace… Čekali byste, že tenhle korejský 585koňový elektromobil je jen asi o sto tisíc dražší než třísetkoňová Škoda Enyaq RS? Navíc je to auto, jehož standardní výbava je vlastně plná výbava, protože se připlácí vlastně pouze za lepší barvu nebo panoramatické střešní sklo.

Čtyřkolka se (skoro) šesti sty koňmi

Kia EV6 GT vychází z běžné EV6 s dvojicí elektromotorů (po jednom pro každou nápravu). Oproti ní má ale spoustu úprav – a to jak vzhledových, tak zejména technických. Pojďme se na to podívat konkrétněji.

Přední elektromotor je stejný jako u běžné verze a naladěn na výkon 160 kW/218 koní, ten zadní je ovšem nový a je naladěn na 270 kW/367 koní (díky tomu je oproti standardní verzi nárůst výkonu 63%). Dohromady poskytují kombinovaný systémový výkon 430 kW/585 koní a maximum točivého momentu je 740 Nm. Díky tomu je zrychlení z místa na 100 km/h otázkou pouze 3,5 sekundy (baterie musí mít nad 70 %) a maximální rychlost je 260 km/h. Novinkou je i elektronicky řízený diferenciál e-LSD, který pomáhá na zadní nápravě s přenosem výkonu na silnici. O tom si později ještě něco řekneme…

Test Kia EV6 GT (2024)

Trakční baterie v tomhle autě není překvapivě zase tak velká. Jde o Lithium-iont-polymerový akumulátor s kapacitou 77,4 kWh, přičemž třeba takové BMW iX má baterii s využitelnou kapacitou 105,2 kWh a BMW u něj udává dojezd přes 550 kilometrů. Kia EV6 GT slibuje kombinovaný dojezd 424 km, respektive až 546 km v městském režimu (v obou případech podle homologace WLTP). Reálně jsme se ale pohybovali spíše kolem 330 kilometrů, ale byla zima, častěji jsme využívali dálnice a také jsme si užívali parádní dynamiku auta.

A dynamika auta je takřka „instantní“. Kdykoliv sešlápnete plynový pedál, hned v tu chvíli auto zrychluje. A pokud plyn sešlápnete až na zem, vystřelí auto vpřed. Při rozjezdu z místa je auto vždycky čtyřkolka a i na na suchu dokáže prohrábnout všemi čtyřmi koly. Pokud je asfalt – byť klidně jen opravdu trošičku – vlhký, pak dokážou elektromotory kola protáčet i při jízdě. Hodně se to také liší podle zvoleného jízdního režimu.

Při jízdě na režim „GT“ chce zkušeného řidiče

A právě na volbu jízdního režimu je opravdu potřeba myslet. V normálním nebo snad ekologickém jízdním režimu vám auto nedá ty absolutní hodnoty jako je zrychlení z místa na stovku za 3,5 sekundy a maximálka 260 km/h, přesto je to i tak hodně rychlé auto, u něhož si na nedostatek výkonu nebo dynamiky nemůžete stěžovat. A to ani té absolutní z místa, ale ani co do pružnosti.

Test Kia EV6 GT (2024)

Všechno ale přijde po stisknutí zářivě zeleného tlačítka „GT“ na volantu, které aktivuje nejostřejší jízdní režim GT. Ty jsou tady dva: jeden přednastavený a druhý „individuální“, v němž lze zcela deaktivovat stabilizační systém. V tu chvíli se z auta stává projektil, k jehož řízení je potřeba jistá zkušenost řidiče. Jakékoliv přidání totiž znamená, že auto vystřelí vpřed. V GT režimu se navíc do práce opravdu hodně zapojuje e-LSD, které auto zezadu tlačí do zatáčky. Jeho naladění je skoro až agresivní, protože jakmile v zatáčce začnete více přidávat začne se auto stáčet „čumákem“ k apexu zatáčky.

A pak je tu také režim ‚Drift‘, v němž se až 100 % výkonu přenáší jen na zadní kola. To ve spojení se zcela vypnutou stabilizací může dovolit efektní driftování, ale nějak se nám nepovedlo zkrotit auto natolik, aby z toho byly efektní drifty s kouřem od pneumatik a ne směšně přetočení. Tohle bude chtít cvik a několik sad zadních pneumatik do zásoby…

Spotřeba a dobíjení

A co spotřeba elektrické energie? Ta bude hodně záviset na tom, kde a jak budete s autem jezdit. My jsme na konci testu odečetli na palubním počítači hodnotu kolem 32 kWh na 100 km. Byla to spotřeba za celý týden testování, v rámci něhož jsme dost využívali dálnice, ale také dynamiku auta. Pokud jsme vyrazili na cestu do pražského provozu, dokázali jsme se dostat výrazně níž. Při ucpané Praze a klidné jízdě to jde i zlehka nad 20 kWh. Mimo město se při dodržování rychlostního limitu dostanete k 25 kWh/100 km.

Test Kia EV6 GT (2024)

Kia má skvěle zvládnuté dobíjení. A to už vlastně ještě předtím, než dobíjet začnete. Pokud jedete podle vestavěné navigace a budete v ní mít dobíjení zanesené, připraví si na něj baterii dopředu. V zimě, kdy jsme auto testovali, si ji dokáže předehřát tak, aby byla teplota při zahájení nabíjení ideální. Informovat vás o tom bude červenou „spirálkou“, která se zobrazí na ikonce baterie v přístrojovém štítu. Dobíjet lze výkonem až 239 kW, což v České republice není problém. Už tady máme dokonce i několik 370kW nabíječek.

Přeladěný podvozek

Protože má tohle auto tak vysoký výkon, dostalo oproti výchozí EV6 přepracovaný podvozek. Nešlo ovšem o žádné zásadní konstrukční změny. V konstrukci šlo prakticky pouze o zesílení bodů upevnění prvků zavěšení kol do karoserie.

Změny byly spíše v samotném ladění. Přední náprava dostala novou geometrii a kinematiku. Nové uspořádání je tvořeno dvojicí ramen pro lepší regulaci svislých pohybů a zajištění stabilního kontaktu s povrchem vozovky za většího zatížení v zatáčkách a na površích proměnlivé kvality. Systém odpružení v zájmu vyšší agility používá zcela nové pružiny – vpředu o 9 % měkčí, resp. vzadu o 11 % tužší. V porovnání s provedením GT-Line jsou stabilizátory GT tužší o 15 %.

Test Kia EV6 GT (2024)

A jak to funguje v praxi? Podvozek je při jízdě – zejména při té pomalé a ve městě – celkově poměrně tuhý, přesto není auto uskákané. Naladění oceníte nejvíc při svižné jízdě na kvalitní silnici, kde se auto i díky nízkému těžišti (baterie jsou umístěny v podlaze) takřka nenaklání a dokáže zatáčky projíždět vlastně až překvapivě vysokou rychlostí.

Změny se samozřejmě musely projevit i na brzdovém systému, přestože auto dokáže hodně brzdit i pouhou rekuperací. Přeci jen provozní hmotnost je 2,2 tuny. Verze GT tak dostala větší 380mm brzdové kotouče s vnitřním chlazením vpředu a 360mm brzdové kotouče s vnitřním chlazením vzadu. Třmeny jsou zářivě žluté, přičemž ty přední jsou dokonce čtyřpístkové. A tahle konfigurace dokáže auto zpomalovat vážně dobře!

Cena

Už běžná Kia EV6 je povedený elektromobil, ale sportovní verze EV6 GT to posouvá o krok dál. To zásadní, co vás na ní zaujme, je dechberoucí dynamika. Auto dokáže zrychlovat jako mnohem dražší supersporty (jasně, ne pořád a ne daleko), přesto nestojí ani dva miliony. Základní cenu stanovilo české zastoupení automobilky Kia na 1 780 980 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Kia EV6 GT (2023)

Motor:

2x elektromotor (synchronní)

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

430 kW/585 koní

Točivý moment:

740 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

3,5 s

Maximální rychlost:

260 km/h

Převodovka:

stálý redukční převod

Spotřeba paliva (kombinovaná):

20,6 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

54 kWh (využitelná kapacita: 51 kWh)

Délka:

4695 mm

Šířka:

1890 mm (bez zrcátek)

Výška:

1545 mm

Rozvor:

2900 mm

Pohotovostní hmotnost:

2 125 – 2 185 kg

Objem zavazadlového prostoru:

480 / 1 260 litrů

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru