První jízda: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2024) | Foto: Ondřej Kroutil

První jízda: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio na mokrém mosteckém okruhu příjemně překvapila

Autor: Pavel Srp - Foto: Ondřej Kroutil - 26. 4. 2024


Alfa Romeo před nedávnem modernizovala modely Giulia a Stelvio a dotklo se to i vrcholných modelů s označením Quadrifoglio. A právě Alfu Romeo Stelvio Quadrifoglio jsme krátce vyzkoušeli na deštěm zmáčeném mosteckém okruhu.

Co je nového?

Zvenku se neměnilo nic výrazného a nápadného, spíše se designově dolaďovalo. Nové jsou adaptivní full-LED matrix přední světlomety, které mají  grafiku ve smyslu „3+3“ (tři světelné segmenty v každém ze světlometů). Jiný vzhled mají také kola, která jsou standardně 20palcová, za příplatek dokonce 21palcová. Velké změny nejsou ani v kabině. Tady je možné kombinovat v rámci čalounění černou kůži a Alcantaru. Putovalo sem i obložení z pravých uhlíkových vláken, které najdeme na palubní desce, středovém tunelu i na panelech dveří. Volant je standardně čalouněný kůží a Alcantarou s černým prošíváním a detaily z uhlíkových vláken.

Drobné změny si všimnete, pokud se podíváte do technických údajů. Tam zjistíte, že pod kapotou je stále 2,9litrový přeplňovaný šestiválec, ale ten je teď o něco výkonnější. Po modernizaci se totiž může pochlubit 382 kW/520 koňmi (před modernizací to bylo „jen“ 375 kW/510 koní), točivý moment zůstal beze změny a je to rovných šest stovek newtonmetrů. Auto je také rychlejší – ať už ve sprintu z místa na stovku, což teď zvládne o desetinu sekundy rychleji (3,7 sekundy po modernizaci proti 3,8 sekundy před modernizací) a má o 2 km/h vyšší maximální rychlost (283 km/h před modernizací a 285 km/h po modernizaci). V praxi to jsou ale takové hodnoty, že je řidič nemá šanci poznat.

První jízda: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2024) | Foto: Ondřej Kroutil

Poháněna jsou standardně všechna čtyři kola, přičemž preferovaná je zadní náprava, kde je navíc mechanický samosvorný diferenciál. Převodovka je výhradně automatická osmistupňová, jinou volbu nemáte.

Na dráze mosteckého okruhu…

Ale teď už je čas konečně vyrazit na okruh. Jenže ten před chvílí zkropila silná dešťová přeháňka a na trati stojí voda, takže se do auta a hlavně do pneumatik (obuto bylo na standardních letních pirellkách) nepůjde opřít naplno. I tak ale volím na voliči jízdních režimů „Race“, s čímž se automaticky zcela deaktivuje stabilizační systém.

Výjezd z boxů je opatrný, na plyn jdu zlehka a hned při nájezdu do první šikany mě překvapí, jak je trať kluzká. Je to totiž o hodně víc, než jsem si původně myslel. Na rychloměru mi v zatáčce svítilo 30 mil za hodinu (rychloměr byl přepnutý z km/h na mph) „OK, chce to jet opravdu zvolna, osahat si asfalt, jak fungujou pneumatiky a hlavně to někam nezahodit,“ říkám si v duchu. Dalších pár zatáček tedy jedu hodně volně a na plynový pedál jdu hodně jemně. Dokonce řadím i sedmičku.

Po pár zatáčkách si ale dovolím víc a za vracákem už vlastně přidávám skoro naplno, ale i tak si do zatáček brzdím raději víc a dřív, než by bylo potřeba. Přeci jen nechci být ten, kterého budou tahat z kačírku a kvůli kterému by museli auto odstavit.

Vody je ale na trati hodně, takže hned na výjezdu z „hokejky“ mi Stelvio pod plynem utíká bokem, ale zároveň mi o tom skoro až telepaticky dává informaci. To auto je totiž na jízdní režim „Race“ tak ostré, že v zadku i v rukách cítíte úplně všechno a bez zpoždění, takže na to můžete hned reagovat. Bez zpoždění reaguje ale vlastně i plynový pedál, který je ostrý jako břitva, což už z dnešních aut neznáme. A navíc má plynový pedál poměrně dlouhou dráhu, takže se dá dobře dávkovat. A to je speciálně v těchto jízdních podmínkách důležité. A ten zvuk, který navíc vyluzují příplatkové výfuky (vyjdou na 175 tisíc) od Akrapoviče…2

I tak se ovšem stane, že při výjezdu ze zatáček tu hranici přilnavosti pneumatik překročím a auto přejde do přetáčivosti. Na mokru to právě i díky těm 520 koním a 600 Nm není nic zase tak složitého. Je tu ale stálý pohon všech kol Alfa Q4 a mechanický samosvorný diferenciál na zadní nápravě, takže se auto začne předvídatelně klouzat. Alfa Romeo navíc říká, že samosvor byl pro faceliftovanou verzi „specificky odladěn z limitovaných verzí GTA„. A při ostré jízdě skutečně cítíte, jak obě zadní kola „pracují spolu“.

První jízda: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2024) | Foto: Ondřej Kroutil

Jakmile zadek na výjezdu ze zatáčky utíká, potěší rychlý převod řízení, kterým dáte kontra vážně rychle. Znovu ovšem připomínám, že tohle všechno v zadku i v rukách cítíte hned. A totéž platí i o motoru, jeho chuť po otáčkách je působivá a to, jak naskakují čísla na rychloměru také. Vždyť na cílovce bylo 120 mil za hodinu (dvě stě kilometrů za hodinu) a pořád ještě byl prostor dál zrychlovat. A to navíc při opatrném výjezdu z poslední zatáčky. Hodně by mě zajímalo, jak by tady tohle auto jelo na suchu. To by ale jen 64litrová palivová nádrž asi hodně rychle došla…

Samozřejmě je tu i adaptivní podvozek, jehož nastavení se mění se změnou jízdního režimu, ale současně je tu i specifické tlačítko uprostřed voliče jízdních režimů. Tím se tlumiče přepínají do sportovního režimu anebo zpátky do komfortního. Na okruhu se v tom sportovním auto prakticky nenaklání a ani nepotápí nebo nezvedá předek při akceleraci. A nakonec mi ani nepřišlo, že pohotovostní hmotnost bez řidiče je 1850 kg…

Ostré budou asi i brzdy, vždyť vpředu má faceliftovaná Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio kotouče o velikosti 360 x 32 mm a vzadu 350 x 28 mm. Ty jsem ale v rámci svých několika kol dostatečně nezkoušel, pořádně zostra jsem na ně ani jednou nešel. Mimochodem, připlatit si můžete třeba i za ještě výkonnější karbon-keramické brzdy, ty vás vyjdou na 240 tisíc korun.

A jak těch pár mých kol za volantem vypadá naživo, podívejte se na to ve videu:

Závěr

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio už se dá nějakou dobu objednávat. Základní cena byla stanovena na 2 399 000 Kč. Automobilka na vůz poskytuje 5letou záruku.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru