Test Ford Puma ST 1.0 EcoBoost Hybrid PowerShift (2024)

Test Ford Puma ST 1.0 EcoBoost Hybrid PowerShift (2024)

Autor: Tomáš Hadač - Foto: Tomáš Hadač - 11. 4. 2024


V dnešním testu se podrobně podíváme na nejsportovnější variantu modelu Ford Puma. Jak obstál mild-hybrid ve verzi ST se sedmistupňovým automatem a celkovým výkonem 170 koní?

Továrna s dlouhou historií

Víte, kde se Ford Puma vyrábí? Od roku 2019 v rumunské Craiově, jež leží na řece Jiu. Než se vrhneme do klasického testu, chvíli se u tohoto města zastavme: Město je signifikantní produkcí aut a letadel od 50. let minulého století. V sedmdesátých letech z tamních linek sjížděly kupříkladu modely Oltcit Club a Citroën Axel. V „devadesátkách“ zase Daewoo Matiz a Nubira II.

Od března 2008 je však město s třemi sty tisíci obyvateli spojené s modrým oválem. Letopočtovým pohledem: Od roku 2009 zde běží výroba modelu Transit Connect. Rok 2012 patřil spuštění výroby motoru 1.0 EcoBoost s MPV B-Max. Letopočet 2017 pak modelu Ecosport a již zmíněném ve zmíněném 2019 „přiběhl“ model Puma.

Jedno auto každých 67 sekund. To je tempo rumunské továrny Fordu. Vyzkoušeli jsme si, jaké je montovat auto

To nejostřejší…

Tuhle crossoverovou šelmu s automatickou dvouspojkovou sedmistupňovou skříní Powershift ve variantě ST máme před sebou a rovnou vstupujeme dovnitř. Pozitivní feedback si vysluhují přední sportovní sedadla, jež jsou seřiditelná ve dvanácti směrech, přičemž mají rovněž nastavitelnou bederní opěrku ve čtyřech směrech. Ti konzervativnější jistojistě ocení moře fyzických čudlíků a knoflíků, jimiž obslouží řadu funkcí od jednozónové klimatizace až po hlasitost hudby. Ostatně v řadě recenzí přehlížený audiosystém o výkonu 575 wattů je opravdu výtečně vyladěný a zní parádně, až má řidič občas pocit, že je v nahrávacím studiu.

Infotainment (i přes své určité stáří) reaguje na pokyny bez prodlev, propojení s mobilním telefonem, respektive CarPlay v našem případě též šlape bez jakýkoliv obtíží. V zásadě v interiéru nedetekujeme příliš věcí, které by platily za rušivé elementy: materiály jsou příjemné na omak, přehledně se manipuluje s tempomatem na věnci a i řidič má všude kolem sebe dostatek prostoru. Další devizu vozu představuje rovněž docela velký zavazadelník.

Za volantem

A teď hurá na silnice Náš modrý krasavec s fešně vypouklými světlomety a velkým devatenáctipalcovými koly (ve standardu) „podává“ litrový tříválec o výkonu 160 koní, jemuž krátkodobě přichází na pomoc mild-hybridní systém s dalšími deseti koni. Což je ale bohužel o 30 koní míň než nabízí model Puma ST s manuální převodovkou.

Test Ford Puma ST 1.0 EcoBoost Hybrid PowerShift (2024)

Férově si proto přiznejme, že to za volantem zkrátka a dobře poznat je: zvlášť na německých dálnicích jsme to cítili, kdy jsme si chtěli trošku zařádit. Ve městě se zase auto i při něžnějším sešlápnutím někdy až příliš (zbytečně) žene do vyšších otáček, jako by chtělo světu dokázat, že o žádného chudáčka nejde.

Největší jackpot ovšem nese jméno podvozek. Ten je perfektně „vymazlený“: modifikace jako dodatečný zkrutný stabilizátor a tužší torzní příčka zadní nápravy kompenzují vyšší těžiště vozu a zajišťují kýženou jízdní stabilitu. Specificky naladěné odpružení poté umocňuje celkovou tuhost v příčném směru, což dovoluje ráznější průjezdy zatáček. Díky fenomenálnímu podvozku tak zapomínáme na lehčí výkonovou dietu této pumy a dovádění v serpentinách Krušných hor si do posledního doušku užíváme.

Zapomenout bychom neměli ani na mimořádný zvuk díky klapce ve výfuku, jež se otevírá ve sportovním režimu. A že těch otočených hlav za námi nebylo zrovna poskrovnu. O to víc v následných diskuzích kolemjdoucí zarazí, že si pod kapotou lebedí (jenom) tříválec.

Test Ford Puma ST 1.0 EcoBoost Hybrid PowerShift (2024)

Závěr a cena

Větší komfort v podobě sedmistupňového automatu nebyl zadarmo. Utrpěl tím primárně výkon s 125 kW v 5 750 otáčkách za minutu s točivým momentem 248 Nm ve 3 000 otáčkách za minutu. Byť ve zrychlení či maximálním tempu rozdíly v porovnání s živější pumou s manuální převodovkou nejsou fatální. Puma Powershift vyplodí nejvyšší rychlost až 210 kilometrů za hodinu a z nuly na stovku to vyšvihne za 7,4 vteřin. Výkonově štíhlejší puma na druhou stranu nabízí nižší spotřebu. Naše šestidenní kamarádství jsme zakončili se spotřebou solidních 6,8 l/100 km.

Ford Puma ST je bezpochyby slušný vůz. Jen nám dává smysl si jej pořídit v manuálu, kde z něj kompletně vyškrábete jeho schopnosti, jež jsou spojené především s fantastickým podvozkem. Stejně tak z ceny nebudete zrovna bouchat šampaňské. Námi testovaný atlet dovybavený střešním spojlerem, zadním difuzorem a specifickými mřížkami nárazníků vyjde na 896 900 korun. S manuálem stojí navíc nachlup stejně.

Technické údaje:

Auto:

Ford Puma ST 1.0 EcoBoost Hybrid PowerShift

Motor:

řadový tříválec

Objem válců:

999 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin (48V mild-hybrid)

Pohon:

předních kol

Výkon:

118 kW/160 koní při 5750 ot/min (spalovací motor)
+ 8 kW/10 koní (mild-hybrid generátor)
= 125 kW/170 koní (celkový výkon)

Točivý moment:

248 Nm při 3000 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

7,4 s

Maximální rychlost:

210 km/h

Převodovka:

sedmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

6,0 l/100 km

Emise CO2:

136 g/km

Objem nádrže:

42 litrů

Délka:

4226 mm

Šířka (se zrcátky):

1805 mm (bez vnějších zpětných zrcátek)
1930 mm (se zpětnými zrcátky)

Výška:

1533 mm

Rozvor:

2588 mm

Provozní hmotnost:

1394 kg

Objem zavazadlového prostoru:

456 / 1216 litrů (se sadou na opravu pneu)

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru