skoda_enyaq-a-skoda_enyaq_coupe-laurin_a_klement

Laurin & Klement a nový motor. Poprvé jsme se svezli s vylepšeným elektromobilem Škoda Enyaq

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Škoda - Foto: Škoda, Pavel Srp - 14. 12. 2023


Škoda Enyaq prošla pro nový modelový rok několika změnami k lepšímu. Má rychlejší dobíjení, nový zadní elektromotor, vylepšený software a novou vrcholnou výbavu Laurin & Klement. Novinky se týkají jak klasického SUV, tak i verze Coupé. My jsme se na tyto novinky v rychlosti podívali v rámci prvních jízd v Rakousku.

Vyšší výkon pohonného ústrojí, kratší nabíjecí časy a delší dojezd

V modelovém roce 2024 se noví majitelé elektrických Enyaqů mohou těšit z několika velmi praktických novinek. Tou nejzajímavější je to, že dostanou vyšší výkon (u jedné verze dokonce až o 60 kW/82 koní) a výrazně rychlejší dobíjení až 175 kW (namísto současných 135 kW). Nabití baterie s kapacitou 82 kWh (využitelná kapacita je 77 kWh) tak zabere z 10 % na 80 % v ideálních podmínkách jen 28 minut, což je o 8 minut rychlejší než dříve. Varianta Enyaq 85 s pohonem zadních kol nadále podporuje maximální dobíjecí výkon 135 kW.

S novou verzí softwaru vozu přichází Enyaq i s funkcí předehřívání akumulátoru (ta se dá aktivovat i manuálně v infotainmentu). Jde o nahřívání baterie při přípravě na rychlé nabíjení stejnosměrným proudem i při chladném počasí a vylepšuje tak podle automobilky rychlost nabíjení až o 22 %. Kromě optimalizovaného řízení provozní teploty má baterie i nové chemické složení článků.

Škoda Enyaq Coupé 85x Laurin & Klement a Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement
Škoda Enyaq Coupé 85x Laurin & Klement a Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement | Foto: Pavel Srp

Novinky dostanou nové označení, současné verze Enyaq 80 a Enyaq 80x nahradí varianty Enyaq 85 a Enyaq 85x. Označení tak už sice nebude přímo odpovídat velikosti baterie, ale odliší původní a vylepšené verze. Osmdesát pětky totiž dostaly nový zadní synchronní elektromotor s permanentními magnety na zadní nápravě, díky čemuž byl zvýšen celkový výkon pohonné soustavy.

U modelu Enyaq 85 se výkon oproti předchozímu modelu Enyaq 80 zvýšil o 60 kW na 210 kW, v případě verze Enyaq 85x s pohonem všech kol je výkon stejný (210 kW), což je nárůst o 15 kW. Vyšší výkon má i Enyaq RS, po vylepšení je to 250 kW/340 koní, což znamená nárůst o 30 kW. Ještě zajímavější jsou hodnoty maximálního točivého momentu, který byl u verzí s 82kWh baterií zvýšen o 235 Nm. Z původních 310 Nm je to nyní 545 Nm.

To se samozřejmě projevilo i na dynamice. Nový Enyaq 85 zvládne zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy, což je téměř o dvě sekundy méně než u předchozího modelu Enyaq 80. Škoda Enyaq 85x s pohonem všech kol dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy a Enyaq RS s pohonem všech kol nyní zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy, což znamená zlepšení o jednu sekundu. Škoda u všech verzí také zvýšila maximální rychlost, která je nově až 180 km/h.

2024-Skoda_Enyaq_852024-Skoda_Enyaq_85
Škoda Enyaq 85 | Foto: Škoda

Přestože mají auta vyšší výkon, mají současně delší dojezd. Může za to i vyspělejší řízení provozní teploty zvyšuje dojezd na více než 560 km u modelu Enyaq 85 a více než 570 km u verze Enyaq Coupé 85.

Nové výkonové varianty modelu Škoda Enyaq:

 Enyaq 85Enyaq 85xEnyaq RS
Pohon zadních kolPohon všech kolPohon všech kol
Výkon210 kW210 kW250 kW
Maximální rychlost180 km/h180 km/h180 km/h
Max. nabíjecí výkon135 kW175 kW175 kW

Nový infotainment

Enyaqy pro modelový rok 2024 dostanou i nový software infotainmentu. Ten má nejen nové uživatelské rozhraní, ale je také rychlejší a stabilnější. Potěší i různá vylepšení, jako jsou například možnosti přizpůsobit si tlačítka pro rychlý přístup k vybraným funkcím vozu. Jde třeba o adaptivní vedení v jízdním pruhu (Lane Assist+), vyhřívání čelního skla nebo funkci recirkulace vzduchu. Tyto ikonky si můžete uložit do horního a spodního řádku displeje.

2024-Skoda_Enyaq_RS
Škoda Enyaq RS | Foto: Škoda

Škoda Enyaq Laurin & Klement

Novinkou je i vrcholná výbava Laurin & Klement, za kterou zaplatíte prakticky stejně jako za RS. Jak je u Škody zvykem, jde o výbavu spíše luxusnější. Zvenku ji můžete poznat podle svítící přední masky Crystal Face s chromovaným rámečkem, šedými (Škoda nazývá tento odstín šedá Platinum) plasty v předním nárazníku a kryty vnějších zpětných zrcátek, ale také podle specifických 20″ kol (za příplatek 21″) nebo plaket ‚Laurin a Klement‘ v předních blatnících.

Specifický bude i interiér, respektive jeho provedení. Škoda nabízí pro Enyaq Laurin & Klement interiéry s názvy L&K Suite béžový a L&K Suite černý s koženým čalouněním a dekoračními lištami v barvě Brushed Beige (pro běžovou variantu) nebo Piano Black (pro černou variantu). V opěradlech sedadel (předních i zadních) bude vyšité logo Laurin & Klement. Totéž logo se objeví ještě na plaketce na volantu, ale nikde jinde už jej nenajdete (například na palubní desce jako u starších modelů Škoda). Přední sedadla s perforovaným povrchem jsou elektricky nastavitelná, vyhřívaná, odvětrávaná a nabízejí také masážní funkci. Zadní sedadla jsou „jen“ vyhřívaná. 

Součástí bohaté standardní výbavy modelů Škoda Enyaq Laurin & Klement jsou také Matrix-LED přední světlomety, head-up displej s rozšířenou realitou, elektrické ovládání pátých dveří včetně virtuálního pedálu či audiosystém CANTON s 12 reproduktory.

Škoda Enyaq Laurin & Klement
Škoda Enyaq Laurin & Klement | interiér | infografika | Zdroj: Škoda

První jízda

V rámci prvního představení jsme se posadili za volant čtyřkolky Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement. Interiér v béžové barvě kabinu hezky prosvětluje a „prémiovější“ pocit navozují vyšitá loga v opěrkách. V kabině je to ale jinak docela běžný Enyaq tak, jak jej už tři roky známe. Ovládání funkcí musíte provádět primárně dotekově přes displej infotainmentu, fyzických tlačítek tu najdete minimum.

Auto jsme zkoušeli na sněhu a v zimě, takže jsme jeho vylepšenou dynamiku vlastně nemohli dostatečně vyzkoušet, naopak jsme vyzkoušeli pohon všech kol, který zajišťují dva elektromotory (vždy po jednom na každé nápravě). Rozjezdy na kluzkém povrchu byly naprosto perfektní a bezproblémové, lepší než u modelů se spalovacími motory. Stabilizační systém se navíc dá omezit do sportovního nastavení, v němž vás auto nechá i lehce sklouznout. Díky instantnímu přívalu točivého momentu je auto překvapivě zábavné a do smyku jej není třeba nijak přemlouvat. Není to tedy tak úplně nudný elektromobil, ale na sněhu za volantem i pobaví.

K tomu tady je adaptivní podvozek, který posádku v komfortní nastavení konejší a v kabině je klid a ticho. To začne v dálničních rychlostech prořezávat aerodynamický hluk a hluk od pneumatik. Podběhy jsou ale odhlučněné velmi dobře a kamínky, které na silnicích používají pro lepší trakci, takřka nejsou slyšet.

Potěší, že k aktivaci a deaktivaci auta není třeba stisknout žádné tlačítko. Prostě a jednoduše stačí sednout do auta, šlápnout na brzdový pedál, na voliči převodovky přepnout na „D“ a vyrazit vpřed. Po jízdě jen zastavíte, otevřete dveře a auto se samo vypne.

Závěr a cena

Ačkoliv nejde o běžný facelift v pravém slova smyslu, protože auto vypadá vlastně pořád stejně, je tato modelová péče vcelku razantním vylepšením nejprodávanějšího českého elektromobilu (ačkoliv v listopadu jej ve statistikách přeskočila Tesla Model Y). Vylepšuje totiž nejen dynamiku, ale hlavně dobíjení a zvyšuje dojezd, což je u elektromobilů nakonec to nejdůležitější. Vylepšení se ale týkají pouze verzí s 82kWh baterií, základní verze modelu Enyaq 60 zůstala technicky nezměněna.

Škoda také zavádí úplně novou verzi, vrcholnou výbavu Laurin & Klement. Její doporučená prodejní cena startuje na 1 544 900 Kč včetně DPH za Enyaq Laurin & Klement 85 s pohonem zadních kol, karosářská verze Coupé začíná na 1 604 900 Kč včetně DPH. Cena variant 85x s pohonem všech kol startuje v obou případech o 100 000 Kč výše.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru