prvni_jizda-test-2022-skoda_enyaq_coupe_rs_iv- (11)

Poprvé jsme se svezli s nejvýkonnější a nejdražší škodovkou současnosti. Jak jezdí Škoda Enyaq Coupé RS iV?

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 13. 3. 2022


Škoda uvedla na trh další elektromobil. Vychází z již dříve představeného Enyaqu iV, ale přijíždí se stylovější karoserií, kterou automobilka označuje jako coupé. My jsme se se Škodou Enyaq Coupé iV před pár v italském Toskánku svezli. A vyzkoušeli jsme i vrcholné RS.

Hezčí karoserie s lepším odporem vzduchu

Enyaq Coupé iV vychází z klasického enyaqu. Z čelního pohledu až po B-sloupky se prakticky nic nemění (nárazníky jsou u Coupé vždy stejné jako u Enyaqu iV ve verzi Sportline), změny jsou až v zadní části karoserie, kde začne výrazněji klesat střecha.

Ta je navíc u verze coupé vždy prosklená speciálním sklem, které odráží paprsky. Protože je ale střecha výrazně prohnutá a dosud vůbec největší v historii automobilky, nemůže ji překrýt posuvný elektrický kryt jako třeba u Superbu nebo Octavie. Tady bude podobně jako u modelu Fabia dodatečná skládací clona. Na rozdíl od Fabie, kde si ji musíte dokoupit, bude v Enyaqu Coupé iV ve standardní výbavě.

prvni_jizda-test-2022-skoda_enyaq_coupe_rs_iv- (6)

Od pětidveřového Enyaqu iV se decentně liší rozměry. Coupé je o 4 mm delší (měří 4653 mm), je také o 1 mm vyšší (1617 mm), ale šířka (1879 mm) i rozvor náprav (2765 mm) jsou beze změn. Karoserie má díky svému tvaru lepší odpor vzduchu než výchozí verze, díky čemuž nabídne (podle verze) o 10 – 15 kilometrů delší dojezd.

Ani kvůli svažující se zádi ovšem není na zadních sedadlech méně, nebo snad dokonce málo místa pro hlavy cestujících. Pomáhá tomu právě i panoramatická střecha, která prochází až nad hlavy zadních cestujících. A nic se nezmění ani po instalaci zmiňované clony, protože ta ubere maximálně centimetr.

Do kufru toho ale samozřejmě méně naložíte, navíc velkému nákladu budou možná překážet zadní dveře. Objem kufru je ale velmi slušných 570 litrů. Samozřejmostí jsou elektricky ovládané páté dveře, ale i spousta Simply Clever prvků jako jsou například držáky na tašky, ale i možnost připlatit si za bohatý síťový program.

prvni_jizda-test-2022-skoda_enyaq_coupe_rs_iv- (15)

V interiéru se (opět až na střechu v zadní části) prakticky také nic nezměnilo. Tedy z pohledu designu. Novinkou je však nový software ME3, s nímž Enyaq Coupé iV přijíždí rovnou a klasický Enyaq iV ho dostane postupně v rámci návštěvy autorizovaného servisu. Ten zkracuje dobu nabíjení, zvyšuje komfort a optimalizuje provoz.

Nově také RS

Nový Enyaq Coupé iV přijede se stejnými verzemi jako běžný enyaq, ale rovnou i v nejvýkonnějším provedení RS. To se pro běžný model také chystá, ale přijde později. Zástupci značky ovšem termín blíže nespecifikovali.

Pro elektrické RS ale není tolik odlišností jako tomu je u ostatních modelů RS v nabídce. Verze RS dostává specificky tvarovaný přední nárazník, v základní nabídce má i svítící masku Crystal Face, světlomety LED Matrix, ale také větší kola (20″ nebo 21″). Nechybí ani červený reflexní pásek v zadním nárazníku, který se táhne přes celou jeho šířku. Trochu překvapením je, že na autě není mnoho znaků RS – vpředu a vzadu je nenajdete, jsou jen na bocích v liště mezi kapotou a blatníkem.

prvni_jizda-test-2022-skoda_enyaq_coupe_rs_iv- (7)

Decentně odlišená je i kabina. Enyaq Coupé RS iV nabízí dva specifické designy interiéru. Součástí obou interiérů jsou dekorační lišty na přístrojové desce a ve výplních dveří v dekoru Carbon, kryty pedálů z ušlechtlié oceli a sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a logem RS. Interiér RS Lounge (viz fotografie) má černá sedadla čalouněná mikrovláknem Suedia, jež jsou olemována lemovkou a kontrastními švy v limetkové barvě. Stejnou barvu mají kontrastní švy na vkládaných textilních kobercích a tříramenném vyhřívaném multifunkčním sportovním volantu, který zdobí plaketa s nápisem RS.

Přístrojová deska je potažena mikrovláknem Suedia v černé barvě a rovněž ozdobena kontrastními švy. Na přání nabízí tento sportovní vrcholný model interiér RS Suite se sedadly potaženými černou perforovanou kůží olemovanými šedou lemovkou a šedými kontrastními švy. Multifunkční volant pak bude mít šedé prošívání a přístrojovou desku potaženou syntetickou kůží ozdobí kontrastní švy.

Co se techniky týká, má eReSo stejnou techniku jako slabší verze 80x. To znamená dvojici elektromotorů s permanentními magnety – přední nápravu pohání asynchronní elektromotor, tu zadní naopak synchronní elektromotor. Díky tomu jsou poháněna všechna čtyři kola. V součtu se tak auto žene vpřed 220 kW/299 koňmi a točivým momentem 460 Nm, přičemž na stovku zrychlí za 6,5 sekundy a jede maximální (elektronicky omezenou) rychlostí 180 km/h (běžné verze mají maximálně 160 km/h).

prvni_jizda-test-2022-skoda_enyaq_coupe_rs_iv- (14)

Se slabší verzí 80x jsou stejné i všechny další části techniky, včetně kompletních tlumičů a pružin. Ty však dostaly specifické naladění. A to se liší opravdu hodně, jak ukázalo přímé srovnání s běžným Enyaqem Coupé iV 80x, s nímž jsme se také krátce svezli. RS je příjemně komfortní, kola si s nerovnostmi poradí skvěle, tiše a bez nepříjemných odskoků. Podvozek si zaslouží jen chválu.

Při jízdě opravdu překvapí, že tady hrál prim komfort. Ačkoliv jde o nejsportovnější verzi RS obouvající větší 21″ disky kol, komfort adaptivního podvozku DCC byl opravdu působivý. V komfortním jízdním režimu je ovšem auto pocitově možná až moc houpavé, takže jsme nejčastěji jezdili v normálním jízdním režimu.

Je tu samozřejmě i sportovní jízdní režim, v němž by měl podvozek ještě přitvrdit, ale přesto je stále komfortnější a tišší než u Enyaqu Coupé RS iV 80x, s nímž jsme se svezli druhý den. V nejsportovnějším jízdním režimu ovšem auto působí tak nějak zvláštně napruženě – ne tak od podvozku, jako spíše od volantu a hlavně pedálu plynu. Působí, jako by byl nedočkavý a čekal, kdy se řidič dotkne pedálu akcelerátoru, aby vystřelil vpřed. Znovu tak platí, že nejvíce se nám zamlouval jízdní režim Normal.

prvni_jizda-test-2022-skoda_enyaq_coupe_rs_iv- (17)
Zleva: Škoda Enyaq Coupé iV 80x, Škoda Enyaq Coupé iV 80 Škoda Enyaq Coupé RS iV

Dynamika eReSu nechybí, přesto se nám líbilo naladění plynového pedálu. Ačkoliv je točivý moment k dispozici prakticky okamžitě, auto se rozjíždí plynule, přesto razantně. Posádka ale nedostane do zad ten typický kopanec. Auto zrychluje dobře nejen z místa, ale dobře zvládá i pružné zrychlení.

Sportovní ale tohle auto není, dokonce je ještě méně sportovní než Octavia RS, vlastně by mi k němu více seděly znaky Laurin & Klement (ten mimochodem také bude). RS je v tomto případě spíše označení výbavy, v níž dostanete mnohem lépe sladěné a navíc výrazně lépe a hlavně komfortněji jezdící auto než u běžných verzí. Přesto ale svižnou jízdu zvládá, překvapuje tím, jak se nechá přehazovat ze zatáčky do zatáčky. Stopu drží předek srdnatě (je docela lehký a má užší pneumatiky než zadek) a celkově je auto překvapivě a nenuceně svižné. I tak je z něj ovšem vysoká hmotnost dvou a čtvrt tuny cítit, nejvíce na brzdách.

Ostatně brzdy jsou také zajímavou kapitolou. Každá Škoda Enyaq Coupé iV má totiž vzadu bubnové brzdy. Škodovka to vysvětluje tak, že bubnové brzdy lépe snášejí způsoby brzdění elektromobilistů a nejsou tak náročné na údržbu jako kotoučové brzdy. Jejich stav by se měl kontrolovat při servisních prohlídkách, které jsou každé dva roky bez ohledu na to, kolik auto najelo kilometrů.

prvni_jizda-test-2022-skoda_enyaq_coupe_rs_iv- (1)
Na Škodu Enyaq Coupé iV se dají objednat i zajímavé barvy.

Baterie seskládaná z modulů a dojezd až 500 km

Protože jde o elektromobil, pohání jej energie uložená v bateriích. Ta je tu tvořena jednotlivými články (8 nebo 12 podle celkové kapacity baterie), jež jsou seskládány pod podlahou interiéru. Jejich celková kapacita je 82 kWh, přičemž ta využitelná je 77 kWh. Výhodou tohoto řešení je, že v případě problému s akumulátorem se dají jednotlivé články měnit samostatně a není potřeba měnit rovnou celou trakční baterii. A to je samozřejmě levnější a ekologičtější. Baterie umožňuje dobíjení až 135 kW, díky čemuž se dá nabít z 10 na 80 % jen za méně než půl hodiny. Na ujetí 100 kilometrů tak bude potřeba pouhých 7 minut.

Závěr a cena

Škoda Enyaq Coupé RS iV přivezla do nabídky automobilky spoustu „nej“. Je to vůbec nejvýkonnější škodovka současnosti, je zároveň ale také nejtěžší a zdaleka nejdražší. Pokud se totiž podíváte do konfigurátoru a poskládáte si auto se všemi příplatkovými prvky, dostanete se na dva miliony korun. Základní cena RS přitom startuje na 1 559 900 Kč s DPH. Pro srovnání: cena Škody Kodiaq RS začíná na 1 313 900 Kč s DPH.

Za tuhle cenu ale dostanete elektromobil, který je opravdu pohodlný, prostorný a svižný. Potěší i spotřebou elektrické energie, protože ta je i při svižnější jízdě kolem 25 kWh. To je hodnota, kterou některé jiné elektromobily ukazují při běžné, spíše klidnější jízdě. Jakkoliv není verze RS vůbec sportovním autem, neznamená to, že by snad bylo pomalé. To totiž není a předjíždět s ním není vůbec žádný problém.

Technické údaje:

Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Enyaq Coupé RS iV
Motor: synchronní + asynchronní elektromotor
Pohon: všech kol kol
Výkon: 220 kW/299 koní
Točivý moment: 460 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 6.5
Maximální rychlost: 180 km/h
Spotřeba paliva (kWh/100 km): 17.2–18.1
Emise CO2: 0 g/km
Baterie: 82 kWh (využitelná kapacita: 77 kWh)
Maximální dojezd: 504 km
Délka: 4653 mm
Šířka: 1879 mm
Výška: 1607 mm
Rozvor: 2768 mm
Pohotovostní hmotnost: 2255–2367 kg
Objem zavazadlového prostoru: 570 / 1610 litrů
Ceník: ke stažení zde

Štítky: , , , , , , , , ,

1 názor na “Poprvé jsme se svezli s nejvýkonnější a nejdražší škodovkou současnosti. Jak jezdí Škoda Enyaq Coupé RS iV?”

  1. Jan Štěpán

    Jen by chtělo upřesnit kam dojedete při jízdě v Německu 180/hod a v zimě to bude sotva 150 km co ?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru