Test Opel Grandland GSe PHEV 300k 4x4 | plug-in hybrid (2024)

Test Opel Grandland GSe PHEV 300k 4×4 | plug-in hybrid (2024)

Autor: Tomáš Hadač - Foto: Opel - 31. 3. 2024


Opel po letech vzkřísil označení GSe, které dříve patřilo sportovně střiženým modelům. My jsme týden strávili s modelem Grandland – právě v nejnabitější verzi GSe. Čím vším si vás tenhle plug-in hybrid může získat?

Novou odnož pro sportovnější vozy představila značka Opel v loňském září. Triumvirát písmenek GSe však již neznamená Grand Sport Einspritzung, nýbrž v duchu doby elektrické – Grand Sport electric. Což v praxi odpovídá využití plug-hybridních agregátů s možností externě dobíjet baterie. Pod kapotou si tak hoví přeplňovaná jedna-šestka, jež je spojená s elektromotorem, respektive elektromotory, neboť jsou dva a baterií nabíjenou ze zásuvky.

Na úvod je třeba připomenout, že černobílá kombinace námi testovanému kousku extrémně padne. Vše podtržené stylovým zadním difuzorem v lesklé černé, dvoubarevnými 19˝ broušenými ráfky z lehkých slitin či fešnou maskou propojenou se světlomety. Když jsme nakousli světla – tak IntelliLux Pixel LED světlomety fungují opravdu brilantně, nota bene při vykrývání protijedoucích vozidel.

Opel Grandland GSe se představuje. Je to plug-in hybrid s 300 koňmi a pohonem všech kol

Uvnitř je blaze

Příjemná nálada setrvává při vstupu dovnitř. Padnoucí volant se spodní plochou hranou, pěkné čalounění dveří alcantarou, sportovně uzpůsobená sedadla (též potažená alcantarou) s prestižní certifikací od německých ortopedů AGR. Pochvaly si odnáší také přehledný dvanáctipalcový štít s umně zpracovanou grafikou. Kolorit dobrého hodnocení pokračuje při hodnocení infotainmentu, desetipalcové dotykové obrazovky, jež se ovládá intuitivně a na pokyny reaguje svižně. Taky bezdrátové nabíjení běží na jedničku a i CarPlay funguje de facto ihned, což u řady jiných aut bývá mnohdy oříšek. Nadto můžete své mobily připojit k ke službám OpelConnect, mezi něž patří „Nouzové volání“ nebo „Volání v případě poruchy“.

Nicméně teď pojďme do provozu! Grandland s pohonem všech kol umí vypálit z nuly na sto za ctihodných 6,1 sekund a dokáže ze sebe vyždímat až 235 kilometrů za hodinu. Ostatně benzínový turbomotor s dvojicí elektromotorů doručují výkon rovných 300 koní s točivým momentem 520 Nm.

Ve sportovním módu nás auto za líbivého zvuku rezolutně zamáčkne do sedaček. Za nepřítele nadmíru agilního grandlandu neplatí ani zákruty. To jde na vrub skvěle odladěnému podvozku se selektivním frekvenčním tlumením díky speciálním tlumičům (FSD) a novým vinutým pružinám. V zatáčkách si tak můžeme být více než jistí. Na druhou stranu zkrátka kila navíc stejně jako u lidí nejdou skrýt, čili když dojde šťáva v baterii, čistokrevní fanoušci sportovních jízd (kulantně řečeno) nebudou skákat do stropu.

Test-Opel-Grandland-GSe-PHEV-300k-4x4-plug-in-hybrid-p2

Každopádně na rychlejší přesuny Grandland GSe s osmistupňovou automatickou převodovkou posluhuje řádně. Dokonce bezemisně umí nějakých 45 kilometrů do tempa 135 km/h. My jsme během společného sedmidenního románku nakonec končili se spotřebou 6,1 litru na sto kilometrů: v tom bylo jak courání centrem hlavního města, tak dálniční transfery směrem na hory.

Když jsme u těch přesunů do Jeseníků, krapet se nám zastesklo po klasickém grandlandu, jehož zavazadelník pojme 541 litrů, zatímco k přírodě šetrnější „géeséčko“ „pouze“ 390 l. objemu, respektive 1 598 litrů po sklopení zadních sedaček. Obě varianty potom disponují bezdotykovým otevíráním pátých dveří pohybem nohy pod zadním nárazníkem.

Z dalších pomocníků stojí za zmínku vylepšený head-up displej, asistent jízdy po dálnici, který integruje funkce adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go a systému udržování jízdního pruhu nebo noční vidění, jež nám chvatně v horských serpentinách identifikovalo bezpočet zvěře – a tím zachránilo nárazník a spol. Grandland v globálu netrpí chudou výbavou, ba naopak. Jen namátkou: vyhřívaná a elektricky ovládaná sedadla, bezklíčový přístup, střešní anténa ve tvaru ploutve, sportovní pedály z lehkých slitin a tak dále a tak dále…

Test-Opel-Grandland-GSe-PHEV-300k-4x4-plug-in-hybrid-p1

Závěr a cena

To nejbolestivější si necháváme na finálovou rovinku: cenu. Ta se zastavila ve výši 1 159 990 Kč – a to po slevě 200 000 korun. V „nejchudším“ provedení se dá GSe sehnat za necelých 960 000 Kč. Rozumnější nám proto připadá sáhnout po některé z elementárnějších tříválcových verzí s výkonem 96 kW, jež začínají na částce 639 990 korun.

Suma sumárum dává tohle kompaktní SUV smysl pro ty, kteří chtějí využívat bezplatné parkování v Praze, mají kde dobíjet a dost se pohybují v municipálních lokalitách, kde je Grandland GSe extrémně úsporný. Avšak i delší přesuny zvládá svižně a s noblesou. K tomu je designově prostě šik.

Technické údaje:

Auto:

Opel Grandland GSe PHEV 300k 4×4

Motor:

benzinový čtyřválec + 2x elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

147 kW/200 koní při 6000 ot./min (spalovací motor)
+ 81,2 kW/110 koní (přední elektromotor)
+ 83 kW/113 koní (zadní elektromotor)
= 221 kW/300 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

300 Nm (spalovací motor)
+ 320 Nm (přední elektromotor)
+ 166 Nm (zadní elektromotor)
= 520 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

6,1 s

Maximální rychlost:

235 km/h
(na elektřinu: 135 km/h)

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

1,4 l/100 km

Emise CO2:

32 g/km

Objem nádrže:

43 litrů

Délka:

4477 mm

Šířka:

1906 mm

Výška:

1609 mm

Rozvor:

2675 mm

Provozní hmotnost:

1867 kg

Objem zavazadlového prostoru:

390 / 1598 litrů

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru