Koupě ojetiny má řadu rizik. Jedním z nich je to, jestli bylo vaše vybrané auto bourané, případně jak moc. Koupit nebouranou ojetinu, především u některých značek, je skoro zázrak. Pozor musíte dávat na škodovky, Toyoty, ale hlavně Audi.
Cebia, přes níž je možné si prověřit historii ojetého auta, zveřejnila, u kterých značek v červenci její klienti nejčastěji odhalili v minulosti prodělanou škodní událost. „Ze všech prověřovaných aut bylo v uplynulém měsíci 60 % (přesně 59,98 %) z nich po havárii. Tedy tři vozidla z pěti. U těchto aut navíc často evidujeme i více škodních událostí,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
V inzerci přitom prodejci v minulosti prodělané havárie prakticky neuvádějí. „Dnes je to, dá se říci, konkurenční nevýhoda,“ vysvětluje Martin Pajer z Cebia, proč prodejci o haváriích mlčí. „Přiznanou prodělanou havárii má pouze 0,43 % prodávaných ojetých aut, tedy zhruba každé 232. auto,“ dodává dále Pajer s tím, že podle pojišťoven je po havárii okolo 60 % desetiletých aut, což odpovídá aktuálnímu průměrnému stáří prodávaných ojetých vozů na českém trhu.
Když nehoda není atrakce. Policie varuje, že vaše zvědavost vás může stát život
Hlavně dvě německé prémiové značky
V červenci zaznamenala Cebia největší podíl havárií u vozů Audi, kde se škodní událost vyskytovala u 7 z 10 aut (69,69 %). Ve velmi těsném závěsu se na druhé pozici umístilo BMW (68,82 %). Následovala nejprodávanější značka vozidel na českém trhu Škoda (64,37 %) a na pomyslném čtvrtém místě se nacházela auta celosvětově nejprodávanější značky Toyota (63,87 %). Pětici uzavřely vozy Mercedes-Benz (62,27 %).
Druhou pětici pak otevírala vozidla značky Hyundai s 61,95 %, následované vozy Volvo (58,59 %). Osmé místo patřilo značce Volkswagen (56,02 %), za níž se umístil SEAT (55,02 %) a desítku uzavřela Mazda s 54,78 %.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si ojeté auto před koupí. Prověření pomocí VIN (čísla karoserie), ale také fyzické prověření vozidla: více zde
U luxusních vozidel byl navíc zaznamenán větší průměr počtu škodních událostí na jedno vozidlo. „U vozidel Audi a BMW se jednalo v průměru téměř o dvě škodní události, u vozů Mercedes-Benz dosahoval průměr hodnoty 1,6 škodní události na vozidlo,“ upřesňuje ředitel Cebia Pajer.
Na výsledky podílu vozů s havárií má samozřejmě vliv to, jaká vozidla si lidé v daném měsíci prověřují. „Pokud vezmeme počet aut dané značky na trhu ojetých automobilů a podíl mezi prověřovanými vozy, dlouhodobě vidíme, že například luxusní a prémiová auta se prověřují častěji než menší a levnější vozidla. Je to logické, neboť v případě špatné koupě bývá finanční ztráta větší,“ vysvětluje Pajer. Vysoký podíl vozidel s prodělanou škodní událostí vidí i v tom, že havarovaných vozidel se chtějí lidé častěji zbavit než těch, která jsou v perfektním stavu.
„Z dat je jasně vidět, že prověřovat se vyplatí vozy každé značky. Spoléhat se na to, že některé méně bourají a pravděpodobnost prodělané havárie je menší, se nemusí vyplatit. Podíl vozidel po škodní události je natolik velký, že pravděpodobnost, že na takové auto narazíte, je velmi vysoká,“ varuje Martin Pajer.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned
To ale není značkami aut! To je hlavami řidičů……..!!!!!!
…a hlavy řidičů si vybírají některé značky aut. Jednoduché.