Než přijde nová generace BMW M5, je verze M550i xDrive tím nejlepším. A my jsme se jí podívali na zoubek v redakčním testu. Co jsme zjistili?

M Performance: rychlost na každý den

BMW M550i xDrive je stejně jako některé jiné modely (např. M140i nebo M760Li a další) dílem oddělení BMW M Performance, které stojí mezi „obyčejnými“ modely BMW a vrcholnými BMW M. Kromě toho nabízí také doplňky, které dodají jakémukoliv BMW trochu té divočiny. Vzpomínáte třeba na BMW 340i, které jsme nedávno testovali?

Kromě toho, že tahle testovaná pětka vyjela z bran BMW M Performance, tak také dostala některé další díly, které její vzhled, ale i funkčnost znatelně a značně vylepšují . Všimli jste si těch obrovských červených brzdových třmenů vykukujících pod těmi 20″ koly? Někdo by si i díky nim vlastně mohl tohle auto docela jednoduše splést s BMW M5…

 

test-bmw-m550i-xdrive

Z hlediska designu se tato verze příliš neliší od verzí s M paketem. Přidává navíc ale pár drobností. Speciální lak Cerium Grey dostaly mřížky masky chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek a výdechy za předními koly. Jiné jsou oba nárazníky, v tom zadním navíc vykukují dvě černě lakované koncovky výfuku. Designové změny exteriéru dotváří odtrhová hrana na víku zavazadelníku a černé lišty Shadow Line kolem oken. V interiéru jde pouze o drobnosti jako například znak M na volantu, svítící lišty na prazích, sportovní sedadla, jiné nášlapy pedálů, nebo drobná grafika v přístrojovém panelu a podobně.

Motor táhne jako blázen

O pohon se stará vidlicový benzinový osmiválec twin-turbo, který se pod kapotami BMW už nějakou tu dobu objevuje. Automobilka ho však stále vybrušuje jako diamant. Z objemu 4,4 litru dostává výkon 340 kW/460 koní a točivý moment 650 Nm. A to i s autem vážícím 1,8 tuny dokáže hýbat naprosto bez problémů. Pomáhá mu k tomu navíc také proměnné časování ventilů (Valvetronic) a všech vačkových hřídelů (Double-Vanos). Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za rovné čtyři sekundy a maximální rychlost je omezená na obligátních 250 km/h.

Dynamika auta v přímce je opravdu obdivuhodná a díky standardně dodávanému pohonu všech kol xDrive není problém s přenosem síly na silnici. A to ani za sucha, ale ani za mokra. Jak BMW M550i xDrive zrychluje z 0 na 261 km/h se můžete podívat v tomto videu.

Potěší ale i pružné zrychlení. Co do pružnosti je motoru vlastně jedno, jestli na plyn šlápnete v 50, 150 a nebo v 200 km/h. Také prodleva na sešlápnutí plynového pedálu je (zejména) ve sportovním režimu docela krátká. Sportovní režim ale doplňuje falešný zvuk motoru, jenž vychází z reproduktorů. Proč? Vždyť tohle je benzinový osmiválec! Nebylo by lepší do výfuku přidat spíše klapky jako to má X4 M40i?

Nechcete tak velký benzinový motor, protože se bojíte spotřeby paliva? Vlastně není třeba. V klidu se dá jezdit kolem 10 l/100 kilometrů, jasně s naftovým šestiválcem budete jezdit za míň, ale benzinový osmiválec nabídne kultivovanější chod, lepší zvuk a nesrovnatelně lepší dynamiku. Když pojedete defenzivně, dostat se dá i pod 10, ale pak si vlastně takové auto nemusíte kupovat… Mimochodem, tankovat lze obyčejný Natural 95.

Na okreskách působí menším dojmem

Jde o poměrně velké auto, ale na kroucených okresních silnicích působí mnohem menším dojmem. V základní výbavě je o 10 milimetrů snížený sportovní podvozek s adaptivními tlumiči. Ten je samozřejmě znatelně tvrdší než u BMW 530d xDrive, které jsme testovali o týden dříve, ale i s nízkoprofilovými pneumatikami je na rozbitých silnicích jistý a neodskakuje. Lépe se ale samozřejmě tahle rychlá pětka cítí na kvalitním asfaltu, kde naplno ukáže svoje schopnosti. A že ty jsou vážně překvapivé…

test-bmw-m550i-xdrive

Tohle auto ale nepůsobí jako okresková střela, ani vás vlastně neprovokuje k tomu, abyste všechny ty koně využívali. Nastartování doprovází pouze drobné zvýšení otáček, výfuk příjemně probublá, ale prakticky hned se utiší a do okolí potenciál a schopnosti auta nijak nevykřikuje. Potvrzuje se tady jasně fakt, že M550i není bestií na okresky, ale spíše auto pro opravdu velmi rychlé přesuny. Ačkoliv to, co na okreskách předvede, by mohlo překvapit nejednoho řidiče opravdu sportovních aut. A to navíc testovaný kus neměl příplatkové aktivní stabilizátory…

Ochota měnit směr je ve spojení s velikostí a hmotností auta překvapivá, stejně jako trakce. Pohon všech kol sice preferuje zadní nápravu, ale auto je spíše neutrální než přetáčivé. Také naladění stabilizačního systému bylo provedeno velmi citlivě a jeho zásahy jsou jemné, nepřekvapí vás tady žádné prudké ubrání plynu a nebo necitlivé přibrzďování.

Pořád je to především manažerský sedan…

I když je BMW M550i xDrive vážně rychlé auto, stále je to manažerský sedan, který musí splnit také potřeby dlouhých přesunů v rámci služebních jízd. K tomu je tu samozřejmě armáda aktivních i pasivních asistentů, ale také velmi bohatá výbava. Ta může obsahovat parkovací senzory vpředu i vzadu, automatické parkování, ale i samočinné parkování prostřednictvím „klíče“ BMW Display Key. Chybět nemusí ale ani 360° kamerový systém nebo asistent pro jízdu v kolonách a tak dále.

test-bmw-m550i-xdrive

Při delších cestách na předních sedadlech oceníte skvělé sedačky s možností nastavení sevření pomocí bočnic. Sedadla mají také výsuvnou opěrku pro stehna, mohou být vyhřívaná, odvětrávaná, ale také s masážní funkcí. V tomto směru si pětka příliš nezadá se sedmičkou. Nechybí tu totiž ani podobně tvarovaný středový panel nebo ovládání multimediálního systému gesty.

Závěr a cena

BMW M550i xDrive je jedno z nejlepších aut své třídy. Pro běžné ježdění má vždy dostatek výkonu, který rovinky mezi zatáčkami zkracuje na minimum. Oblouku se také nebojí a přitom může posádku hýčkat jedním z několika masážních programů. Je jen třeba počítat se sportovnějším podvozkem, který se ale dokáže přes nerovnosti přenášet s nečekanou ladností, ztížit se mu to přitom snaží 20″ disky s nízkoprofilové pneumatiky typu run-flat. Příjemným překvapením je také 10litrová spotřeba paliva. Jestli tohle dokáže „jen“ M Performance verze, jak teprve bude fungovat M5? 🙂

Nebude to ale jen tak… Pohled do ceníku prozradí, že v základu za auto zaplatíte minimálně 2 291 900 Kč (1 894 132 Kč bez DPH). Není to ale nejdražší verze v ceníku, vznětová verze M Performance je totiž dražší. Za BMW M550d xDrive zaplatíte o 19 tisíc víc (2 310 100 Kč, resp. 1 909 174 Kč bez DPH). Testovaní auto vyšlo bezmála na tři miliony, protože v něm byla příplatková výbava za bratru 600 tisíc Kč…

+
Výkonný motor Na sportovní režim falešný zvuk motoru z reproduktorů
Spotřeba kolem 10 l/100 km Méně místa na zadních sedadlech
Skvělé jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu Příplatky jednoduše zvedají cenu
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: M550i xDrive
Motor: vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců: 4 395 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4 (xDrive)
Výkon: 340 kW/460 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment: 650 Nm při 1 800 – 4 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.0 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 12.7 / 6.8 / 8.9
Emise CO2: 204 g/km
Objem nádrže: 68 litrů
Délka: 4 962 mm
Šířka: 1 868 mm
Výška: 1 467 mm
Rozvor: 2 975 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 885 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů
Ceník: ke stažení ZDE