duchodce-za-volantem-kamionu-nehoda- (2)

Ženy po nehodách zůstanou v autě zaklíněny častěji než muži. I následky mívají horší

Autor: Anina Russová - Zdroj: The Guardian, Univerzitní nemocnice Plymouth - Ilustrační foto: Policie ČR - 24. 5. 2022


Rozdíly mezi muži a ženami se neprojevují jen v běžném životě, ale i při a po dopravních nehodách. Podle nejnovější studie, kterou prezentoval britský list The Guardian, mají ženy po nehodách nejen násobně větší šanci, že zůstanou uvězněny v troskách, ale také mívají jiná, často větší a vážnější zranění. Důvodů pro to je několik, jedním z nich je ale i ergonomie aut a ženského těla.

Průzkum probíhal na 70 027 pacientech přijatých do velkých trauma center v Anglii, a to mezi lety 2012 až 2019. A výsledky jsou naprosto jasné. U žen je ve srovnání s muži téměř dvakrát vyšší pravděpodobnost, že po nehodě zůstanou v autě zaklíněny. Rozdílná jsou i jejich zranění. Důvodem, proč tato studie vznikla, je přesvědčení výrobců aut k tomu, aby změnili design aut a vylepšili bezpečnostní prvky tak, aby měly ženy po nehodách stejné šance jako muži. Zároveň je podle studie nutné, aby výrobci začali používat reálnější testovací figuríny.

Takřka 50% rozdíl

Profesor Tim Nutbeam, konzultant urgentní medicíny z University Hospitals Plymouth, který má studii na svědomí, zjistil, že muži sice byli častěji účastníky vážných nehod, ale ženy častěji zůstaly zaklíněny v autě. Rozdíl je patrný i na číslech. Zatímco hasiči museli z trosek vystříhávat jen 9 % mužů, u žen to bylo 16 %. Navíc ženy častěji utrpěly poranění kyčle a páteře. Muži měli častěji zraněný obličej, hlavu, hrudník nebo končetiny. 

Auto moto klub v Holicích pořádal v 60. letech soutěže jen pro ženy

„Je velmi důležité, že nám studie ukázala to, že ženy mají jiná zranění než muži. Může nám to pomocí vzorců napovědět, s čím při výjezdu k nehodám mohou záchranáři počítat. A to může mít pozitivní dopad na to, jak rychle se zraněným dostane pomoci. A může to také nasměrovat výrobce aut k tomu, aby se zaměřili na své bezpečnostní systémy,“ řekla Lauren Weekes, lékařka pracující na studii.

Rozdíl je i v tom, kdo a jak řídí

Jedním z důvodů, proč ženy častěji zůstanou v troskách auta, je povaha jejich zranění, která jim nedovolí se z trosek dostat. Poranění pánve je totiž nesmírně bolestivé a prakticky zamezuje pohybu. Rozdíly jsou ale i ve způsobu, jakým muži a ženy řídí a jak v autě sedí. Ženy totiž často sedí blíže volantu, a tak po nehodě zůstanou pod ním zaklesnuty. Muži, kteří sedí dál, bývají spíše jen zraněni, ale ven se dostat mohou.

Do hry vstupuje i tvar karoserie a fakt, že výrobci pracují se zastaralými ženskými figurínami. Crash testy jsou standardizované, a proto by údaje z nich vycházející měly reagovat na muže i ženy stejně, to se ale neděje. Figuríny kvůli svým nevyhovujícím tvarům nejsou schopny správně nasimulovat to, že ženská pánev je širší než mužská. Figuríny připomínají spíše 12leté dítě než dospělou ženu. A pokud vezmeme v potaz nehodu, ženská pánev bude například k nabouraným dveřím mnohem blíž než ta figuríny.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru