O zákazu prodeje spalovacích, respektive aut s nenulovými emisemi CO2 od roku 2035, který před časem finálně schválili europoslanci, jste určitě slyšeli. Valilo se to a stále se to na nás ještě valí ze všech stran. Jenže teď přichází další návrh. Zákaz v roce 2035 by neměl platit pro všechny, pro firmy by totiž měl platit už o pět let dříve, tedy v roce 2035.
V posledních letech to má automobilový průmysl opravdu hodně těžké a dostává jednu tvrdou ránu za druhou. Koronavirus, válka na Ukrajině, ale také neustále se zpřísňující emisní limity. O nejnovějším chystaném Euro 7 se vedou vášnivé debaty a průmysl i některé státy (včetně České republiky) varují, že to bude likvidační pro malá auta. Těch už je i dnes na trhu jako šafránu… Po Euro 7 ale přijde úplný zákaz motorů, které produkují jakékoliv emise CO2, fakticky je to tedy zákaz prodeje aut s motory s vnitřním spalováním fosilního paliva.
Na základě toho se rozhořely další debaty, které mluví o tom, že by měly být omezeny i další oblasti dopravy, nikoliv pouze osobní automobily, ale i nákladní auta, autobusy a podobně. Jenže ani u osobních aut to, zdá se, není konečná. Koalice 30 globálních firem, jejichž součástí jsou například společnosti jako Tesco, Coca-Cola, Uber, IKEA a další podobné, totiž volají po dalším zpřísnění pravidel. Chtějí, aby od roku 2030 mohli podnikatelé kupovat pouze plně elektrická auta. S informací přišla Evropská federace pro dopravu a životní prostředí (European Federation for Transport and Environment).
„Přední společnosti s velkými vozovými parky se zavázaly stát se lídry v oblasti elektrifikace a ochrany klimatu. Vedení EU proto nyní žádají, aby zabezpečilo, že všechna nová firemní auta budou muset být od roku 2030 výhradně elektrická,“ komentuje situaci na půdě EU Stef Cornelis, šéf vozového parku elektrických vozidel z Evropská federace pro dopravu a životní prostředí a dodává: „Firemní auta byla příliš dlouho mimo hlavní pozornost evropských orgánů. To se musí změnit. Evropská komise by měla uznat velký potenciál elektrifikace vozového parku nejen kvůli ochraně klimatu, ale i kvůli svým občanům, protože toto opatření přinese na trh cenově dostupné elektromobily z druhé ruky.“