S tím, jak se vyvíjí technika i technologie, proměňují se i auta. Zatímco proměny volantu jsme si ukázali před nedávnem, a tady se žádná výrazná revoluce neodehrála, v případě řazení se odehrály velké změny. Kromě manuálních převodovek si dnes můžeme vybrat i z automatických, dvouspojkových, ale i bezestupňových. A jak se řadící páky a řazení měnily v průběhu desítek uplynulých let u domácí značky ŠKODA? Pojďme se na to podívat.
Laurin & Klement VOITURETTE A (exponát z roku 1906)
U prvních vozů, jako byla třeba Laurin & Klement Voiturette A z roku 1906, byla řadicí páka umístěna po pravé ruce řidiče společně s pákou ruční brzdy (ta je dále od volantu). Auto mělo tři stupně pro jízdu vpřed a jednu pro jízdu vzad, jednotlivé stupně se aretovaly pomocí západky.
Laurin & Klement Sg (exponát z roku 1913)
Karoserie prvních automobilů se začaly brzy postupně uzavírat. Byly ale poměrně úzké, takže řadicí páka s ruční brzdou se dovnitř nevešly a musely být umístěny „venku“ jako například u modelu Laurin & Klement Sg z roku 1913.
Laurin & Klement (ŠKODA) 110 (exponát z roku 1929)
Ve 20. letech minulého století se s postupným zvětšováním interiéru mohla řadicí páka přestěhovat dovnitř. Protože se v českých zemích tehdy jezdilo vlevo, byl volant na opačné straně a řadicí páka na zemi uprostřed.
ŠKODA POPULAR MONTE CARLO (exponát z roku 1937)
Ve 30. letech minulého století měla většina automobilů třístupňové převodovky jako třeba toto kupé ŠKODA POPULAR MONTE CARLO z roku 1937. Dražší auta ale začala dostávat převodovky čtyřstupňové. Na řadicích pákách se také začala objevovat první nakreslená schémata řazení.
ŠKODA OCTAVIA (exponát z roku 1960)
Na určitou dobu se řadicí páky přestěhovaly z podlahy na sloupek řízení. Příkladem může být ŠKODA OCTAVIA z roku 1960. Důvodem byla snaha konstruktérů zvýšit komfort cestujících. Přesun řadicí páky z podlahy totiž umožnil nahradit dvě samostatná přední sedadla jednou velkou pohodlnou lavicí.
ŠKODA 1000 MB (exponát z roku 1966)
Netrvalo dlouho a řadicí páka se u vozů ŠKODA definitivně vrátila na podlahu , jak můžete vidět u modelu ŠKODA 1000 MB z roku 1966.
ŠKODA 125 L (exponát z roku 1989)
Z pohledu řazení byla významná řada vozů ŠKODA 105/120/130. Dřívější kulatou hlavičku řadicí páky z tvrdého plastu postupně nahradila měkčí z polyuretanové pěny a schéma řazení znázorňovala samolepka na předním skle. V roce 1985 se ve vozech ŠKODA objevila i první pětistupňová převodovka, a to v modelu ŠKODA 130.
ŠKODA OCTAVIA (exponát z roku 1996)
Prvním vozem značky ŠKODA, který dostal automatickou převodovku, byla OCTAVIA z roku 1996. Tehdejší automat byl čtyřstupňový.
ŠKODA KAROQ (2018)
V dnešních vozech ŠKODA mají zákazníci na výběr manuální pěti- nebo šestistupňové převodovky, případně automatické o šesti či sedmi stupních. Část z nich si přitom ŠKODA sama vyrábí v závodech v Mladé Boleslavi a Vrchlabí. Ty automatické s označením DQ 200 jsou vrcholem dnešního technického umu. Každá se skládá z 352 dílů, má dvě spojky a umí řadit v řádu milisekund.