Tempomat je dnes nedílnou součástí prakticky všech moderních vozidel. Věděli jste však, že jeho vynálezce nikdy svůj výtvor ve skutečnosti neviděl? Byl totiž slepý.
Milník ve vývoji automobilů
Tempomat patří bez nejmenších pochyb mezi milníky v automobilovém průmyslu. Udržování stabilní rychlosti vozidla bez velkého zásahu řidiče se hodí nejen k pohodlnější jízdě, ale obvykle se tak dá snížit i spotřeba paliva. Za tento vynález můžeme mimo jiné poděkovat Ralphu Teetorovi, americkému inženýrovi. Určitě se o něm nedá říci, že měl lehkou cestu životem. Narodil se slepý.
Slepecká hůl ho tedy doprovázela již od dětství. Na život však nikdy nezanevřel. Naopak, snažil se hrát s kartami, které mu osud rozdal. A hrál s nimi opravdu dobře. Místo toho, aby rezignoval a stal se zapšklým, vynaložil veškeré síly k dosažení inženýrského titulu. A to se mu nakonec povedlo.
Nutno dodat, že v době, kdy vyrůstal, nebyly podmínky pro nevidomé tak dobré jako jsou dnes. V první polovině minulého století žádná opatření ulehčující život jedincům se zrakovým postižením neexistovala. Nebýt sestřenice Nevy, která mu trpělivě a nezištně předčítala učebnice, Ralph by pravděpodobně nikdy nevystudoval.
Navigace existovala už v 70. letech minulého století, pokyny byly na kazetě v rádiu
Začátky
Ralph Teetor dokázal zazářit prakticky hned po úspěšném ukončení svého vysokoškolského studia. Pomohl totiž americkému námořnictvu díky stanovení dynamické rovnováhy parních turbín umístěných na válečných lodích. Zcela oprávněně si tím získal velký respekt a obdiv. Nicméně k lodím ho to moc netáhlo. Jeho snem bylo získat místo v automobilovém průmyslu, kde začal pracovat na první verzi tempomatu.
Mimochodem, byl také dlouholetým prezidentem výrobce automobilových dílů The Perfect Circle Co. v Hagerstownu v Indianě, výrobce pístních kroužků.
Speedostat
Nápad na zařízení udržující konstantní rychlost dostal během jízd autem. Vycítil totiž, jak jeho řidič mění rychlost jízdy podle toho, zda mluví či poslouchá ostatní. Během mluvení jel pomaleji, při poslouchání naopak zrychlil. Neustálá změna tempa nedělala Ralphovi příliš dobře.
Jak již dnes víme, z myšlenky se nakonec vyklubal vynález, co změnil automobilový průmysl. Patent na první tempomat, tehdy ještě známý jako Speedostat, byl udělen roku 1945. Než se však vynález dostal do nových vozidel, nějakou dobu to trvalo.
Nakonec uběhlo dlouhých 13 let, než do ulic vyjela první auta vybavená tempomaty. Novinka byla prezentována pod názvem Auto Pilot a stála pouhých 86 dolarů.
V době smrti Ralpha Teetora v roce 1982 byl již tempomat hodně rozšířený. Samozřejmě, že se nejednalo o stejnou verzi Speedomatu, kterou si nechal Ralph Teetor patentovat v roce 1945, ale o notně vylepšený mechanismus. Dnes již vše směřuje ke zcela autonomním vozidlům. Nemělo by se ale zapomínat, že bez jistého slepého vynálezce by cesta k těmto technologiím byla daleko trnitější.