adaptivni_tempomat-vyhrivany_znak-mercedes-benz- (1)

Výbava a schopnosti aut se za poslední dvě desetiletí proměnily tak výrazně, že se to snad předtím nestalo za celou dobu. Auta jsou dnes chytřejší, stále on-line a navíc umějí jezdit do jisté míry sama. Často jim to sice komplikuje třeba počasí, ale (prémiové) automobilky si s tím snaží poradit drobnými fígly.

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz dělal nárazové testy už před 60 lety. Podívejte se na průřez historií vývoje bezpečnosti

Jednou z velmi užitečných věcí, která je s námi v autech už dlouhá desetiletí, je tempomat. Jeho opravdová historie se začala psát už v 50. letech minulého století. Po přelomu milénia pak začaly automobilky představovat chytřejší adaptivní tempomat, který uměl automaticky brzdit a držet rozestup od pomalejších aut před vámi. Je to ale právě jeden ze systémů, jehož funkce je hodně závislá na počasí.

Adaptivní tempomat funguje v drtivě většině případů na základě dat z laserů, lidarů a podobných čidel, ale existuje i jedna výjimka v podobě stereokamer, které používá Subaru v rámci svého systému EyeSight. Je úplně jedno, jakým systémem je vybaveno vaše auto, každý z nich může vlivem špatného počasí přestat fungovat.

Největší problémy s funkčností mají tyto systémy právě v zimě, zejména při sněžení. Všechna čidla a senzory pro adaptivní tempomat jsou totiž umístěny v přední části automobilu, která je sněhovým vločkám vystavena nejvíce. Protože je navíc studená a nic ji nerozehřívá (ani teplo od motoru), sníh se tak na ní nalepí a drží. Jenže to znamená, že překryje i radary, které „nevidí“, takže vyhodí chybovou hlášku a adaptivní tempomat (a často i další prvky) deaktivuje.

Přečtěte si také:  MBUX Hyperscreen je palubní deska nové generace. Digitální zážitek nabídne po celé šíři přední části auta

Některé automobilky se s tím snaží bojovat. Například Mercedes-Benz dnes ukrývá radary a podobné systémy i pro adaptivní tempomat u vyšších řad do svého znaku, respektive za něj. Aby ale systémy fungovaly stále – i za špatného počasí, dodal znaku vyhřívání. To se spouští automaticky v případě, kdy vnější teplota klesne pod 4°C. Aktivuje se ovšem také současně s vyhříváním zadního skla.

Mercedes-Benz samozřejmě není jedinou značkou, která vyhřívání radaru a laserových snímačů používá. Podobný systém mají i modely Audi nebo BMW, ale třeba Lexus takovou funkci nenabízí.