Vláda včera schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Návrh reaguje na příslušnou evropskou směrnici a přináší klíčové změny do právního rámce týkajícího se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Návrh zahrnuje několik významných změn, které bylo potřeba provést v právní úpravě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a které reagují na zkušenosti s aplikací dosavadní právní úpravy. Jedná se především o rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti – vozidlem se nově rozumí vozidlo, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, resp. je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kg, a také přípojná vozidla. Zákon zároveň stanovuje, že za motorová vozidla se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Jde tedy především o elektrické koloběžky či Segwaye. Výjimku budou mít například elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne pouze přípojný motor. Výjimku budou mít také zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku. V momentě, kdy vyjedou mimo něj na silnici, stávají se vozidlem a musí mít pojištění.
Nově se vymezuje provoz vozidla – tím se nyní rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda stojí, nebo je v pohybu. Návrh také rozšiřuje výjimky z povinnosti pojištění odpovědnosti včetně alternativního pojištění odpovědnosti při motoristických závodech nebo soutěžích. Povinnost sjednat pojištění odpovědnosti se nově přenáší z vlastníka vozidla na jeho skutečného provozovatele, to znamená, že povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele a ne řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek.
Na silnici bez povinného ručení? V krajním případě hrozí i vězení
Ruší se zelené karty pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republiky a nahradí je on-line evidence povinného ručení. Kontrola tak bude na území České republiky možná i bez zastavení vozidla, nicméně pro cesty do zahraničí bude zelená karta nadále potřeba.
Zjednoduší se také evidenční úkony při změnách v registru silničních vozidel. Dochází rovněž ke zvýšení minimálních limitů pojistného plnění ze současných 35 mil. Kč na 50 mil. Kč a ke změnám některých podmínek činnosti České kanceláře pojistitelů.
„Stávající zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla byl přijat před více než 20 lety a byl od té doby mnohokrát novelizován. Vzhledem k rozsahu změn, které přináší transponovaná směrnice, byla tato problematika zpracována ve zcela novém zákoně, který přinese moderní a efektivní rámec pro pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ten bude lépe odpovídat aktuálním evropským standardům a zároveň zlepší ochranu občanů České republiky,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura.
Účinnost zákona je stanovena na 23. prosince 2023. Přechod na online systém výměny dat a s tím související zrušení zelené karty pro vnitrostátní účely by měly být realizovány po uplynutí šestiměsíčního přechodného období k 1. červenci 2024.
Hamižná vláda ČR by měla posílám svým otrokům zdarma antidepresiva. Tady tomu vyděračskému guláši ještě někdo říká demokracie? Jdu blejt a pak chlastat
zloděj fiala už neví jak vyždímat z lidí víc peněz
a do dvou let se sekačkou na technickou kontrolu alespon za 800,-.
Elektrickou koloběžku používám 8 let, abych šetřila životní prostředí, neutrácela za předražený benzín a nemusela si lámat hlavu, kde mohu zaparkovat. Vzhledem k tomu, že jsem velmi ohleduplná k okolí, tak koloběžku velmi časro vedu. A proč mám být trestaná za nesmyslné zákazy, nařízení a za další placení? Je mi 80 let. A to mi zakážete i dýchat?
Ministr financí pouze zvyšuje zisky pojišťovnám . Povinné ručení je u některých pojišťoven stejně nefunkční . Je to pouze produkt vlády ,jak okrádat občany.
No to už je v platnosti dávno. Měl jse Babettu a platil jsem v jisté době 136,- Kč ročně.
Proč je nutné aby se pojišťovny kapsovaly za povinné ručení PŘÍPOJNÝCH vozidel, když plnění z tohoto pojištění se poskytuje pouze když přípojné vozidlo SAMO bez agregace s tažným vozidlem způsobí škodu ? Kdy nastane taková situace ? Na 99,99% nikdy. Vždy když poškodíte přívěsem nebo návěsem něco nebo někoho, řeší se to z pojistky tažného vozidla. K čemu tedy povinnost pojišťovat vozidla přípojná ?
K čemu bude zrušení zelená karty na území ČR když je ji potřeba k prokázání pojištění při cestě v zahraničí? Jen k tomu, že pojišťovny budou mít další zdroj příjmu když budou tuto dodatečně vystavovat lidem cestujícím do zahraničí. To nemá logiku tahle novota.
A bude se platit i z Babety?
Nevím kde stále berete zelenou kartu! Když jsem provedl zákonné pojištění u složenky mi byla vystavena „bílá“. Povinné ručení z přívěsu je blbost. Zaplatím za něj a pojedu s ním třikrát za rok,tak jsem narval peníze darmožroutům . Zase někdo za něco lobuje!
To znamená že se budou policajti volat i k nehodám do 100 t. Kč protože ja nezjistíme zda má dotyčný ručení, nebo to tak není ?