nehoda-ford

Na silnici bez povinného ručení? V krajním případě hrozí i vězení

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: FinGO - Ilustrační foto: Policie ČR - 17. 8. 2023


Povinné ručení je nezbytnou součástí provozu na veřejných komunikacích a jeho absence může mít vážné důsledky. Společnost FinGO přináší komentář ke statistikám týkajícím se pojištění vozidel a postihů, které mohou řidiče nepojištěných aut potkat.

Proč je povinné ručení povinné?

Stačí chvilka nepozornosti a nehoda je na světě. Pojišťovna viníka zajistí odškodnění poškozeného v rámci povinného ručení z pojištění viníka v řádu několika dnů. Při újmě na majetku jde většinou o opravu poškozeného vozidla a jednorázovou výplatu škody. Při újmě na zdraví může být situace složitější a k úhradě bolestného, odškodnění ztížení společenského uplatnění, výplatě renty či příspěvku na výpomoc v domácnosti může docházet dlouhodobě. Hrazeny jsou i léky, pobyt v nemocnici či rehabilitačních zařízeních apod. Standardně je výše zmíněné kryto povinným ručením viníka nehody.

FinGO_nepojištěná auta_Počet pojištěných vozidel v databázi ČKP

Pojištěných aut neustále přibývá

Počet pojištěných vozidel stále stoupá. Podle aktuálních statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) mělo povinné ručení v lednu tohoto roku poprvé v historii více než 9 milionů vozidel. Za první pololetí 2023 přibylo 145 555 vozů se sjednaným pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla. „Celkový počet pojištěných vozidel v České republice ke 30. 6. 2023 činí 9 198 129 vozidel, což představuje nárůst o 1,6 %. Nejvyšší růst zaznamenaly pojišťovny Pillow a Slavia – Pillow pojistila 150 845 vozidel, což je téměř 20% nárůst ve srovnání se zimními výsledky. Slavia eviduje 229 917 pojištěných vozů, což je o 29 529 vozidel více než na konci roku 2022,“ uvádí Irena Jakobová, specialistka ze společnosti FinGO.

Nehody nepojištěných aut

Lidé si často neuvědomují, že ačkoliv jejich vozidlo není pojízdné, nebo s ním jenom nejezdí, i tak musí mít platné povinné ručení. Výjimkou jsou pouze situace, kdy je vozidlo zapsané jako vyřazené z provozu, zaniklé, vyvezené do jiného státu nebo v případě odcizení. Když řidič nemá platné povinné ručení, škody za něj vyplácí Česká kancelář pojistitelů – poškozený pak totiž nemusí sám vymáhat škodu na nepojištěném viníkovi a výplata nepojištěných škod v rámci povinného ručení může probíhat i několik desítek let. Od 1. ledna 2018 proto platí pro odhalené majitele nepojištěných vozidel povinnost placení příspěvků do garančního fondu ČKP. Tyto příspěvky mohou být až 600 korun za den, v závislosti na typu vozidla. Podle dat ČKP je přitom každý měsíc přes 200 autonehod způsobeno nepojištěným řidičem.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


„Ačkoliv naprostá většina řidičů zákonnou povinnost povinného ručení dodržuje, z těchto dat vyplývá, že neoprávněně nepojištěná vozidla představují stále znatelný problém,“ vysvětluje Irena Jakobová a dodává: „Pojištění vozidla je nejen povinností, ale i zodpovědností vůči ostatním účastníkům silničního provozu. Ignorování této povinnosti může mít vážné právní a finanční následky.“

Postihy za provozování nepojištěného vozidla zahrnují například:

  • Přestupkové řízení: Policie může v případě zjištění nepojištěného vozidla zahájit přestupkové řízení. To může vést k uložení pokuty a odebrání registrační značky vozidla.
  • Ztráta registrační značky: Policisté mají pravomoc odebrat registrační značky nepojištěnému vozidlu, což znamená jeho nezpůsobilost k provozu.
  • Trestní řízení: V případě opakovaného provozování nepojištěného vozidla může dojít k zahájení trestního stíhání, které může vyústit až v pobyt ve vězení.
  • Materiální škody a náhrady: Pokud nepojištěné vozidlo způsobí škodu jinému vozidlu nebo majetku, vlastník je povinen hradit náklady na opravu.
  • Náklady na likvidaci škod: V případě nehody zaviněné nepojištěným vozidlem může být vlastník povinen hradit náklady na likvidaci škod, které by jinak hradila pojišťovna.

Češi na cestách

Aktuálně míří až 53 % Čechů na dovolenou do zahraničí autem. Data ČKP ukazují, že Češi způsobili v zahraničí za rok 2022 celkem 7028 nehod. „Nejvíce nehod způsobili Češi v Německu, a to 2620. Na druhém místě se umístilo Slovensko se 937 nehodami a třetí místo obsadilo Rakousko se 907 nehodami. V Čechy dlouhodobě oblíbeném Chorvatsku bylo zaviněno 163 nehod,“ říká Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Během prázdninových měsíců se objevuje nejvíce nehod v zahraničí – v loňském roce připadlo na prázdninové měsíce 21,4 % všech nehod. „Konkrétně v červenci to bylo 796 a poté v srpnu 710 nehod,“ doplňuje Jedlička.

FinGO_nepojištěná auta_Autopojištění

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru