Automobilka Toyota představila novou, už sedmou verzi digitálního modelu člověka pro testování bezpečnosti při dopravních nehodách. Přináší ještě vyšší přesnost a zohledňuje aspekty autonomního řízení.
Dosavadní digitální model člověka známý pod akronymem THUMS (Total Human Model for Safety) umožňoval vyhodnocovat bezpečnost všech členů posádky, mužů, žen a dětí, na základě detailní simulace lidských kostí, orgánů a svalů. V roce 2021 se tento model lidského těla s tak rozsáhlými možnostmi a schopnostmi stal prvním, který je k dispozici zcela zdarma k využitím pro všechny firmy i organizace.
Větší přesnost vnitřních orgánů člověka
Vylepšené modely člověka vykazují vyšší přesnost geometrie a vlastností některých klíčových částí těla – pánve, vnitřních orgánů, plotének, kortikálních kostí, obratlů a žeber.
Dále je možné pasažéra usadit do sklopeného sedadla nebo simulovat, jak člověk mění držení těla a zapojuje svaly během jízdních manévrů v nouzové situaci, případně když zasáhnou bezpečnostní systémy vozidla, jako například nouzové brzdění nebo asistent řízení.
Tento model digitálního člověka díky novým schopnostem ještě zvyšuje přesnost simulací nárazu, které jsou klíčovou součástí vývoje bezpečnostních systémů pro ještě lepší ochranu posádky.
Autonomní řízení a ochrana posádky
Model nově podporuje nejen standardní způsob sezení, ale i sedadlo v zakloněné poloze, neboť snahou výrobců vozidel je přiblížit systémy ADAS technologiím autonomního řízení.
Při autonomním řízení na úrovni SAE Level 3 při splnění všech potřebných podmínek zajišťuje většinu potřebných úkonů samotné vozidlo, kdy řidič pouze pozoruje situaci, dokud není vyzván, aby zasáhl.
Když pasažér sedí na sedadle sklopeném dozadu, dochází k odlišné interakci mezi lidským tělem a sedadlem, resp. zádržnými systémy. I v případě rovného sezení může každá změna držení těla při nehodě vést ke zcela odlišné kinematice a jiným typům zranění.
Figuríny pro crash testy jsou třeba 50% muži či 5% ženy. Jedna stojí i více než 15 milionů korun
Pánev v sedadle, nesmí nastat „efekt ponorky“
„Je nutné věnovat zvláštní pozornost tomu, aby v okamžiku nehody zůstávala pánev v sedadle. To je klíčové, aby nenastal ‚efekt ponorky‘, kdy pasažér vyklouzne zpod břišního pásu, což může vést k poranění břicha. Správným přidržením pánve se pomáhá předcházet nadměrnému tlaku na páteř, a tedy i jejímu poranění,“ říká Sabine Compigne, technická manažerka, R&D Safety Research.
Vysoce přesné modely člověka zvané THUMS jsou k dispozici v mužském i ženském provedení, a umožňují tak sledovat rozdíly ve zraněních v případě nehody. Touto cestou je možné zajistit bezpečnost všech členů posádky.
„THUMS s novými schopnostmi může posloužit v bezpečnostních simulacích pro vlaky, letadla i další prostředky mimo svět automobilů. O své know-how se chceme podělit s celou společností, a proto od roku 2021 poskytujeme THUMS zcela zdarma,“ říká Tjark Kreuzinger, manažer R&D Safety Research.