Poslední dva roky mění (nejen) v automobilovém průmyslu dříve zažité pořádky. Každý měsíc se proměňuje i statistika nejprodávanějších aut. A to jak lokálně, tak i kontinentálně nebo globálně. To, co platilo minulý měsíc, tento už neplatí.
Automobiloví výrobci zažívají krušné časy, protože na trhu je nedostatek dílů, z nichž se auta montují – chipy jsou jen jedním dílkem skládačky. Kvůli tomu se továrny zcela zastavují anebo výrobu omezují a prodejci tak nemohou předávat objednaná auta. Velký pokles zaznamenává (nejen v ČR) automobilka Škoda, ale i další.
Třeba za červenec byla v Evropě nejprodávanějším autem Dacia Sandero, v září to byla Tesla Model 3 a za říjen je to opět úplně jiné auto. V minulém měsíci evropským prodejům kraloval Peugeot 2008. Zajímavé je, že Tesla v říjnu není ani v TOP 10 a že Dacia Sandero je na třetím místě, za druhým Renaultem Clio.
Osobní automobily zdražovaly i ve druhém čtvrtletí roku 2021. Ceny stouply průměrně o 2,3 %
Velmi zajímavá jsou nicméně i další místa, zejména páté a šesté. Na těch se totiž umístily poměrně letité modely Fiat 500 a Fiat Panda. Mimochodem pětistovka si dokonce jako jediné auto z TOP 10 meziročně polepšila a to o značných 12 %. V první desítce naopak chybějí stálice trhu, kterými tradičně bývaly Volkswagen Golf a Škoda Octavia.
TOP 10 nejprodávanějších aut v Evropě za říjen 2021:
Model | Prodaj 10/2021 | srovnání s 10/2020 |
1. Peugeot 2008 | 18 109 kusů | –5,2 % |
2. Renault Clio | 14 639 kusů | –34 % |
3. Dacia Sandero | 14 034 kusů | –8,3 % |
4. Peugeot 208 | 13 978 kusů | –26 % |
5. Ford Focus | 12 704 kusů | –15 % |
6. Fiat 500 | 12 555 kusů | +12 % |
7. Fiat Panda | 12 391 kusů | –35 % |
8. Opel/Vauxhall Corsa | 12 355 kusů | –41 % |
9. Volkswagen T-Roc | 12 116 kusů | –19 % |
10. Renault Captur | 12 099 kusů | –34 % |
A kdepak je ta nejlepší značka pod sluncem a vlhký sen českého stáda? Škoda, že s opovržením nechtěla být jako Dacia. Ještě pár měsíců a s těmi předraženými šunty půjde do kopru…:)