Test Volkswagen Touran 1.5 TSI Evo2 (2023)

Test Volkswagen Touran 1.5 TSI evo2 (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 24. 2. 2023


Praktická rodinná MPV z dnešní automobilové nabídky takřka vymizely a postupně je nahradily malé dodávky. I u Volkswagenu přestali před časem vyrábět Sharan, kvůli čemuž musí spousta rodin sáhnout spíše po Caddy, ale stále ještě nabízejí Touran. Ten navíc dostal nejnovější evoluci benzinového čtyřválec 1.5 TSI evo2. A právě ten jsme vyzkoušeli v testu.

Staré dobré rodinné auto

Volkswagen Touran je přesně takové to rodinné auto, které z trhu mizí a nahrazují ho SUV. Pětimístná (sedmimístná je za příplatek, ale nezbyde mnoho místa v kufru) konfigurace interiéru umožňuje posouvat tři samostatná zadní sedadla a stejně tak je libovolně sklápět. Potěší i fakt, že všechna mají systém pro uchycení dětské sedačky ISOFIX, takže sem můžete naložit dokonce tři dětské sedačky najednou. V opěradlech předních sedadel jsou navíc výklopné stolečky. Volkswagen také umožňuje objednat si jednu nebo dvě integrované dětské sedačky. To sice testovaný Touran neměl, ale když jsme před pár lety testovali SEAT Alhambra, ten je měl.

V případě testovaného auta zbývá pro zavazadla až 834 litrů (i s prostorem pod podlahou), to pokud jsou všechna sedadla ve druhé řadě posunuta úplně vpřed. Pokud bychom u nich navíc sklopili i opěradla, dostaneme se až k dvěma metrům krychlovým (1980 litrů), což už je opravdu hodně prostoru i pro kompletní vybavení na rodinnou dovolenou v Chorvatsku. Podlaha bude navíc bez schodu a téměř rovná od nakládací hrany až po přední sedadla.

Test Volkswagen Touran 1.5 TSI Evo2 (2023)

A pokud by ani to nestačilo, pak je tady další praktická věc, kterou je vpřed sklopné opěradlo spolujezdce. To se položí na sedák a v autě tak vznikne opravdu dlouhý prostor na odvoz dlouhých lyží, snowboardu anebo třeba žebříku.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Nemluvili jsme ještě o předních sedadlech. Ta jsou pohodlná, vyhřívaná a to řidičovo navíc v testovaném autě nabízelo i masážní funkci. Pozice za volantem je velmi dobrá, sednete a nemusíte si sedačku dlouho nastavovat. A to přestože v testované výbavě Maraton Edition dostanete řidičovo sedadlo ErgoActive, které se dá manuálně nastavovat až ve 14 směrech, včetně možnosti prodloužení sedáku.

Benzinová evoluce

Jakkoliv se nad spalovacími motory už stáhla mračna a od roku 2035 si žádné nové auto s motorem vnitřním spalováním nekoupíme, neznamená to, že by na ně snad automobilky zanevřely. Nové sice už nevyvíjejí, ale ty současné stále vylepšují tak, aby zpřísňujícím se limitům EU dokázaly vyhovovat. Typickým příkladem je i motorizace 1.5 TSI evo2 (EA 211), která testované auto poháněla. Tu představil Volkswagen v červenci loňského roku a postupně nahradí současné 1.5 TSI Evo ve všech koncernových modelech.

Test Volkswagen Touran 1.5 TSI Evo2 (2023)

Tisková zpráva nejnovější evoluci popisuje takto: „U nejnovějšího evolučního stupně jednotky 1.5 TSI uložili vývojáři trojčinný katalyzátor a filtr pevných částic pro zážehové motory do jednoho modulu v blízkosti motoru. Tím se podařilo zvýšit účinnost čištění výfukových plynů. Současně se snížilo množství ušlechtilých kovů potřebné k výrobě katalyzátoru, což rovněž přispívá k trvalé udržitelnosti. Volkswagen tím současně vytváří nezbytné základy pro splnění budoucích emisních norem.“

Zásadním technickým modulem pro snížení spotřeby paliva motoru 1,5 litru evo2 je zdokonalený systém deaktivace válců ACTplus.“ Ano, i nejnovější evoluce jedna pětky umí při nízké zátěži deaktivovat spalování dvou válců. Tisková zpráva dále prozrazuje: „Díky systému ACTplus neprobíhá spalování paliva ve druhém a třetím válci v oblasti nízkých a středních otáček při nízkém až středním zatížení. Přechody mezi jednotlivými provozními režimy jsou pro řidiče neznatelné. V aktivních válcích se zvýší účinnost, zatímco oba prostřední válce se pohybují téměř beze ztrát, ale při dalším přidání plynu se do procesu pohonu vozu znovu zapojí.“ A poznáte to v praxi? Skoro ne, protože přechod ze čtyřválcového do dvouválcového režimu a naopak probíhá zcela hladce a citlivější jedinci jej mohou zaznamenat jen zvukově. To ovšem jen ve chvílích, kdy není puštěný multimediální systém příliš nahlas.

V testovaném Touranu je tato 1.5 TSI evo2 nejlevnější motorizací (a navíc jedinou benzinovou motorizací), ačkoliv není nejslabší (tou je 2.0 TDI 90 kW). Její výkon je 110 kW/150 a točivý moment vrcholí 250 Nm. Motor je spojen s pohonem předních kol (čtyřkolka pro Touran v nabídce vůbec není) a manuální šestistupňovou převodovkou (za příplatek 49 tisíc je možné pořídit si 7° dvouspojkové DSG).

Test Volkswagen Touran 1.5 TSI Evo2 (2023)

Za volantem

Dost teorie, je čas posadit se za volant. Motor je po startu příjemně tichý a příliš se to nezmění ani při jízdě. Odhlučnění se povedlo. Výkon motoru je dostatečný, předjíždět na okresní silnici se bát nemusíte, stačí jen podřadit a dostat motor do otáček. Běžně zrychlovat při výjezdu z města zvládne motor i v otáčkách kolem dvou tisíc, kde leží maximum točivého momentu. Manuální šestistupňová převodovka má přesné dráhy a řazení je bez výhrad.

Auto vás nebude nijak nutit k rychlé jízdě, přestože ji bez problémů také zvládne, spíše s ním budete tak proplouvat krajinou. Při takové běžné, klidnější jízdě se bude spotřeba paliva pohybovat do 7 l/100 km. Při výletu mimo město s dodržováním dopravních předpisů spotřeba spadne až k šesti litrům. Potěší docela velký objem palivové nádrže, který je 58 litrů.

První pohled na auto prozrazuje v dnešní době vlastně netradičně malá kola. Testovaný Volkswagen Touran totiž obouvá 16″ kola s poměrně vysokými pneumatikami 205/60 R16. Díky tomu je jízda hodně komfortní, od kol nedostává posádka žádné rány a filtrují spoustu nerovností. Pokud by se vám přeci jen základní šestnáctky nelíbily, můžete si připlatit i za větší 17″ nebo 18″ kola.

Test Volkswagen Touran 1.5 TSI Evo2 (2023)

Závěr a cena

Rodinná MPV jsou vymírající druh, vždyť v loňském roce skončily modely Citroën Grand C4 SpaceTourer a Volkswagen Sharan a letos stejný osud čeká i Fordy S-MAX a Galaxy. O to lepší zprávou je, že Volkswagen Touran zatím v nabídce zůstává. Jde o praktické auto, které může mít pět nebo sedm sedadel. Ve druhé řadě najdeme tři samostatná a nezávisle na sobě posuvná a sklopná sedadla s úchyty ISOFIX. K tomu je tu i velký kufr.

Testovaný Touran navíc hezky jezdí. S benzinovým motorem 1.5 TSI evo2 je tichý a nabízí dostatečnou dynamiku, kterou doplňuje příznivá spotřeba paliva. Potěší i komfortním podvozkem, na němž se hodně podepisují i nevelká 16″ kola.

A co prozradí ceník? Nejlevněji pořídíte Volkswagen Touran s jedna pětkou ve výbavě Comfortline, jeho cena startuje na 803 900 Kč. Pokud přihodíte 37 tisíc korun, dostanete se na výbavu Maraton Edition, která z Comfortline vychází a přidává několik drobností ve výbavě, což z něj dělá auto, které má objektivně vše, co by mohl člověk potřeboval. Anebo můžete sáhnout po levnějším řešení, jakým je Volkswagen Caddy. Ten s motorem 1.5 TSI začíná na 641 292 Kč, ale kromě toho, že má slabší motor (84 kW/114 koní), tak u něj budete muset také počítat s horší výbavou. A nakonec i s horšími jízdními vlastnostmi.

Technické údaje:

Auto:

Volkswagen Touran 1.5 TSI evo2

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1498 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 5000 ot/min

Točivý moment:

250 Nm při 1500 – 3500 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

8.9 s

Maximální rychlost:

209 km/h

Převodovka:

6° manuální převodovka

Spotřeba paliva:

6,6 l/100 km

Emise CO2:

148 – 149 g/km

Objem nádrže:

58 litrů

Délka:

4527 mm

Šířka:

1829 mm

Výška:

1628 mm

Rozvor:

2786 mm

Provozní hmotnost:

1577 kg

Objem zavazadlového prostoru:

834 / 1980 litrů

Štítky: , , ,

1 názor na “Test Volkswagen Touran 1.5 TSI evo2 (2023)”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru