I když se Volkswagen v současné době velmi intenzivně zaměřuje na elektrifikaci, nezapomíná ani na pravé petrolheady. Pro ty uvedl na trh rychlý T-Roc. Jak je u něj zvykem, dostal přídomek R a my jsme ho otestovali.
Okořeněný design
Crossover Volkswagen T-Roc je modelem, na který německý výrobce hodně sází. Potvrzuje to nejen standardní verze, ale právě i testované erko anebo kabriolet, který má podle plánů přijít na trh v květnu.
Z pohledu designu doznalo auto oproti běžným motorizacím decentních změn, díky nimž lze na první pohled poznat, že nejde o nic obyčejného. Není to ale nic „křičícího“, jde spíše o drobnosti. Tou nejvýraznější je nakonec asi hlavně čtveřice koncovek výfuku – v případě testovaného auta navíc titanových Akrapovič (o tom později).
Volkswagen T-Roc R dostal samozřejmě přepracovaný přední nárazník s většími otvory pro přívod vzduchu k motoru i brzdám a s vertikálně umístěným denním svícením s integrovanými blikači. T-Roc tak přišel o to netradičně tvarované, které má v sérii. Jiná jsou také kola (v našem případě příplatkové 19″ disky) s většími brzdami s modře lakovanými třmeny (na těch předních s logem „R“). V neposlední řadě je nový i zadní nárazník.
V interiéru je prakticky vše tak, jako u běžného T-Rocu, snad jen s výjimkou modrého dekoru přístrojové desky, který je za příplatek. Standardně je totiž tento plast černý. Volant má logo „R“, ale mají ho i běžné verze R-Line, a sportovně tvarovaná sedadla jakbysmet. Nemění to ale nic na faktu, že se v nich sedí skvěle a boční vedení mají parádní.
300 koní, DSG a pohon všech kol
O pohon erka se stará starý dobře známý dvoulitrový motor. TSÍčko, které známe i z Golfu R, je naladěno na 221 kW/300 koní a 400 Nm. Jedinou možností, s níž lze motor kombinovat, je sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG a pohon všech kol 4Motion, který tradičně zajišťuje mezinápravová spojka. Auto je hodně rychlé, vždyť z 0 na stovku dokáže zrychlit za 4,8 sekundy, k čemuž dopomáhá i systém řízeného startu, jinak známý jako ‚Launch control‘.
Motor v našem případě lehce oddechuje díky kompletnímu titanovému výfukovému potrubí Akrapovič, zakončenému čtveřicí koncovek. Jde o prvek příplatkové výbavy, za který zaplatíte nezanedbatelných 90 tisíc korun (a nějaké drobné…), ale má hned několik výhod. Kromě toho, že je ve srovnání se sériovým výfukovým systémem lehčí o 7 kg, tak také nabízí zajímavější zvukový projev.
Výfuk má samozřejmě zvukovou klapku, která se ovládá změnou jízdního režimu. Nejhlučnější je výfuk v režimu ‚Race‘. Výfuk má vážně pěkný zvuk, je hutný, surový a přitom není vulgární. Při ubrání plynu se navíc ozývá prskání. Poslechnout si to můžete ve videu.
Ach ta převodovka
Motor má dostatek elánu a hlavně příjemný zátah od středních otáček. Rychlost autu rozhodně nechybí, ale na opravdu ostré ježdění to není. V režimu Race sice celé auto výrazně ztuhne a reakce přiostří, ovšem převodovka DSG má stále svou vlastní hlavu.
Řazení sice můžete přepnout do manuálního režimu a rychlostní stupně měnit pohyby voliče vpředu a vzad nebo páčkami pod volantem, ale kdykoliv se motor dotkne červeného pole otáčkoměru, vždy přeřadí. Stejně tak kick-down způsobí podřazení o více stupňů a vytočení motoru do červeného pole, takže převodovka opět řadí nahoru. To je nejen otravné, ale i ztráta času. Vlastně vám tím auto říká, že řidič tady rozhodně není pánem situace.
Asi do jisté míry pochopím, že jde o to, aby se co nejvíce eliminovaly možnosti poškození pohonného ústrojí, ale vzhledem k tomu, že v režimu Race klidně můžete deaktivovat stabilizační systém, pak by alespoň v tomto režimu mohlo být „manuální řazení“ opravdu manuálním řazením.
Pokud ale po autě chcete jen rychlou jízdu, nikoliv opravdu ostré ježdění, pak vám tohle chování převodovky vadit nebude. Rychlý totiž Volkswagen T-Roc R vážně je. A to nejen na papíře, ale i v reálné světě. Zejména díky nízkému těžišti, krátkým převisům a adaptivnímu podvozku DCC skvěle drží zvolenou stopu v zatáčkách i ve velmi vysokých rychlostech. A přitom vlastně nemáte pocit, že byste jezdili nějak nebezpečně, na hraně anebo dokonce za hranou.
Volkswagen T-Roc R má ve standardní výbavě podvozek s klasickými tlumiči a pružinami, který je oproti běžnému T-Rocu o 15 mm nižší. Za 20tisícový příplatek lze pořídit adaptivní podvozek DCC. Standardně také erko obouvá 18″ kola, testované auto mělo devatenáctky. I díky tomu je podvozek o něco tužší, ale přesto není zbytečně tvrdý – tedy na normální jízdní režim. Na režim Race ztvrdne hodně, ale není prkenný a kola neodskakují.
Závěr
Volkswagen T-Roc R je stylový crossover, který o sobě dává vědět kamkoliv přijede. V jízdním režimu prská, střílí a hlučí, v normálním nebo snad ekologickém o něm ale skoro nevíte. Jisté ale je, že nejde o žádné ostré okruhové kladivo, ale spíše o rychlé auto pro běžný svět. Největší podíl na tom má svéhlavá převodovka, která prostě řadí kdykoliv chce, nezajímá ji, že řidič by to chtěl jinak.
Motor má každopádně opravdu hodně síly, kterou na silnici díky čtyřkolce bez problémů přenese. Motor ale není z nejúspornějších, když se spotřeba jen velmi obtížně dostává pod 10 l/100 km. Na druhou stranu tu není úplně malá nádrž, jak je dnes zvykem. K dispozici je 55litrový objem.
Ani standardní T-Roc není auto, které by se podbízelo cenou, vrcholné erko na tom samozřejmě není jinak. Základní cenu T-Rocu R stanovil Volkswagen na 1 042 900 Kč. Příplatková výbava testovaného auta ji ale vyšroubovala dokonce nad jeden a čtvrt milionu korun.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,T-Roc R 2.0 TSI 4Motion
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4 (Haldex)
Výkon:,221 kW/300 koní 5300 – 6500 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 2000 – 5000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.8 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):, 9.1 / 6.5 / 7.5
Délka:,4234 mm
Šířka:,1819 mm
Výška:,1573 mm
Rozvor:,2590 mm
Pohotovostní hmotnost:,1650 kg
Objem zavazadlového prostoru:,392 / 1237 litrů
[/table]