Po dlouhých letech přijel zcela nový Volkswagen Caddy, ačkoliv to tak na první pohled nemusí úplně vypadat. V nejnovější generaci se postavil na podvozkovou platformu MQB a my jsme v testu zjišťovali, jak jezdí.
Podobný, ale větší
Volkswagen Caddy má dlouhou historii, vždyť ten úplně první model vyjel už v roce 1980 (představen byl dokonce v roce 1979), tedy před více než čtyřiceti lety. Od té doby už uběhlo hodně času a mnoho věcí se změnilo. Z původně opravdu pracovního stroje (vždyť první generace byla pick-up) se změnila i v rodinný vůz, přičemž pracovní funkcionalita některým verzím samozřejmě zůstala. A přesun k rodinnému autu dává smysl, protože z nabídky světových automobilek – Volkswagen koncern nevyjímaje – mizí auta s karoserií MPV.
Jak to tak bývá, nové generace automobilů rostou, a výjimkou není ani nejnovější Volkswagen Caddy. Ten oproti předchůdci přidává 92 mm na délku (celkem 4500 mm), 62 mm na šířku (celkem 1855 mm) a 73 mm na rozvoru náprav (celkem 2755 mm). Jediný rozměr, který je menší, je výška. Z té ubylo 24 mm na finálních 1798 mm. Celkové proporce ale jasně odpovídají tomu, že jde o malou dodávku.
Na pohled připomíná předchůdce, platí to hlavně pro přední a boční pohled. To, že jde o zcela nový model, poznáte ze zadního pohledu. Tady totiž automobilka připravila úplně nové, vertikálně umístěné světlomety. V našem případě šlo o základní světlomety, ale u příplatkových LED světlometů dostaly i hodně zajímavou grafiku.
Revoluce přichází také v interiéru. Ten se přibližuje nejnovějšímu Volkswagenu Golf, který stojí na stejné podvozkové platformě MQB. Z interiéru prakticky zmizela všechna tlačítka a nahrazuje je dotekové ovládání. Hned nalevo od volantu je ovládací panel světlometů, kde se dá aktivovat také vyhřívání zadního, ale i předního (za příplatek) skla, stejně jako odmlžování čelního okna.
Dotekem přes displej se ale ovládá i topení a klimatizace. A to je podle mě řešeno opravdu nešťastně. Do obrazovky s nastavením klimatizace je třeba se vždy prokliknout – ať už přímo na displeji v levém spodním rohu nebo dotekovou ploškou pod displejem mezi výdechy – na což se musíte pohledem zaměřit. Ne vždy se trefíte na poprvé a vyvinete tu správnou intenzitu stisku. Nejhorší na tom všem ale je, že obrazovka klimatizace po chvíli zmizí a ukáže se zase to, co tam bylo předtím. Takže je to vlastně ještě horší řešení, než které mají v PSA, kde alespoň obrazovka topení na displeji zůstane. Jednoduše nelze aktivovat nebo změnit intenzitu vyhřívání sedadel, protože to musíte dělat přes stejnou obrazovku jako klimatizaci.
Ve vyšších výbavách bude i doteková lišta před displejem, podobně jako to má nový Golf nebo Octavia či Leon, to ale testovaný Caddy neměl. Ten měl místo pro lištu v palubní desce jen naznačené.
Praktičnost?
Protože jde o dodávku, je jasné, že by měla nabízet spoustu přepravní kapacity. Testovaný Caddy byl ve verzi LIFE, tedy „osobní“, a v pětimístném provedení, přičemž druhá řada sedadel byla dělená v poměru 1:2. Jak by se u dodávky dalo očekávat, zadní sedadla jsou sklopná – a to buď jen opěradla nebo celá sedadla – ale dají se i kompletně vyjmout. Stačí jen zatáhnout za dvojici poutek a pak jen procvičit svaly, protože jsou docela těžká. Speciálně to dvousedadlo. Po jejich vyjmutí vznikne velký nákladový prostor se zcela rovnou podlahou, ale kompletně čalouněný kobercem.
Nákladový prostor je široký 1185 milimetrů, na výšku má 1200 mm a dlouhý je 1100 mm. To jsou hodnoty, které platí pro pětimístnou verzi. Když zadní sedadla vyjmete, odveze dokonce předměty dlouhé až 1913 mm. Potěší, že za příplatek dostanete do nákladového prostoru opravdu skvělé LED osvětlení, díky němuž uvidíte skoro jako za dne.
Hodně odkládacích prostor má k dispozici také řidič a spolujezdec. Palubní deska má totiž na vrchu několik přihrádek různého tvaru i hloubky. Pokud si tam ale něco odložíte – speciálně pokud to má světlou barvu – bude se vám to odrážet ve skle. Další odkládací přihrádka je i nad hlavami předních cestujících.
Nafta i benzin
Pod kapotou Volkswagenu Caddy si zatím můžete vybrat benzinový nebo naftový motor. Benzinový motor je zatím v nabídce pouze jediný, je jím čtyřválec 1.5 s 84 kW, který je možné kombinovat s šestistupňovou manuální anebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Naftové motory zastupuje 2.0 TDI ve výkonových variantách od 55 kW, kterou byl vybaven testovaný kus, přes 75 kW až po 90 kW. Všechny motory mají šestistupňovou manuální převodovku, pro nejvýkonnější 90kW TDI je v nabídce i DSG. Případně pohon všech kol 4Motion, ovšem jen s manuálem. Očekáváme však, že se nabídky pohonných jednotek bude brzy rozšiřovat.
Jak jezdí?
Ačkoliv jde o auto s podvozkem MQB, tedy stejným jako v případě Golfu, otevření dveří přesto prozradí o něco hrubější a výraznější zvuk. A stejné je to i po nastartování, kdy zvuk motoru do kabiny proniká o něco víc. Také ve vyšších rychlostech je v kabině o něco výraznější aerodynamický hluk.
Podvozek prošel mezigeneračně velkou změnou, přičemž největší novinkou je nahrazení listových per vinutými pružinami, což se nejvíce projevilo na komfortu. Volkswagen Caddy umí silnici docela slušně vyhladit, přičemž ani s prázdným nákladovým prostorem není nijak nervózní nebo snad dokonce uskákaný. To, jak jezdí, by se dalo přirovnat ke kombíku s vyšší karoserií, protože kvůli vyššímu těžišti se v zatáčce trochu naklání. Rozhodně se nechová jako typická dodávka a oproti předchozí generaci je to velký krok kupředu. Díky velkým oknům je z auta navíc velmi dobrý výhled, problém jsme občas měli na některých křižovatkách s tlustým B-sloupkem.
V zimě, která v těchto dnech panuje, jsme si všimli také toho, že kvůli opravdu velkému vnitřnímu prostoru je docela náročné celý interiér vytopit. Pokud by šlo o sedmimístnou verzi, pak by se jednoduše mohlo stát, že řidič a spolujezdec budou sedět v horku, zatímco cestující ve třetí řadě sedadel nesundají zimní bundy.
Motor není žádný silák
Pod kapotou testovaného Caddy je prostřední z nabídky naftových motoru. Dvoulitr s turbodmychadlem nabídne 75 kW/102 koní a 280 Nm. To není úplně moc ani na papíře, natožpak za volantem. V městských rychlostech přesto auto nezrychluje vůbec špatně, ale jakmile vyjedete na dálnici, zrychlování už bude o poznání vlažnější. Držet cestovních 130 km/h ale není problém.
Převodovka je manuální šestistupňová s poměrně dlouhou pětkou a hlavně šestkou. I díky tomu je možné spotřebu paliva udržet vcelku nízko. Na palubním počítači se v teplotách pod nulou pohybovala do 7 l/100 km s velkým podílem dálničních jízd.
Závěr a cena
Nejnovější Volkswagen Caddy udělal opravdu velký mezigenerační skok. Z exteriéru se sice na pohled až tolik nezměnil, ale v interiéru je novinek spousta. Nejsme ovšem příznivci absolutní digitalizace, takže dotekové ovládání na úkor manuálních tlačítek kladně rozhodně nehodnotíme. Kdykoliv totiž budete ťukat na displej, vyžádá si to vaše soustředění, které tomu budete muset věnovat. Když tam budou tlačítka, prostě po nich intuitivně sáhnete.
Potěšily jízdní vlastnosti, protože nový Caddy se chová spíše jako vysoký kombík. Jeho podvozek je naladěn spíše komfortněji, ale v zatáčkách se chová jistě. Od zadní nápravy, která vyměnila listová pera za vinuté pružiny, se však občas ozývá decentní „bubnování“.
I v páté generaci se dá Volkswagen Caddy koupit buď s krátkou nebo dlouhou verzí, označovanou jako Maxi. V nabídce je i jako plnohodnotný skříňový vůz Cargo, jako kombinace pracovní dodávky, ale i jako testovaný osobák. Na českém trhu je aktuálně v nabídce za akční ceny, startující od 399 tisíc korun bez daně za užitkové Cargo. Kompletní akční ceník je ke stažení zde.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Caddy 2.0 TDI
Typ:,řadový čtyřválec
Palivo:,nafta
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Pohon:,předních kol
Výkon:,75kW/102 koní při 2750 – 4400 ot./min
Točivý moment:,280 Nm při 1500 – 2500 ot./min
Maximální rychlost:,175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:,13.5 s
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.0 / 3.9 / 4.7
Emise CO2:,123 g/km
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4601 mm
Šířka:,1855 mm
Výška:,1798 mm (bez střešních lyžin)
Rozvor:,2755 mm
Pohotovostní hmotnost:,1655 kg
Objem zavazadlového prostoru:,760 / 2556 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]