Test-2020-SEAT-Leon-20-TDI-110-kW-DSG- (17)

Nová, čtvrtá generace SEATu Leon je revoluční. Ne až tak svým designem, ale spíše ovládáním a hlavně technikou. My jsme ale otestovali vlastně docela obyčejnou verzi s naftovým dvoulitrem pod kapotou.

Rozvíjí nový designový jazyk a koncernová řešení

První pohled na auto sice jasně prozradí, že jde o Leon, ale také si můžete všimnout toho, že jeho vnější design se nápadně podobá největšímu modelu značky, SUV Tarraco. Na rozdíl od něj tu ale zadní panel mezi zadními (FullLED) světlomety neslouží jen jako designový prvek, ale u Leonu svítí. Navíc dokáží ve tmě při odemknutí nebo zamknutí auta zahrát poměrně pěknou světelnou show.

FullLED jsou také přední světlomety s typickým denním svícením, které se používá i pro ukazatele směru. Na rozdíl od koncernových sourozenců však neumí funkci LED Matrix, tedy odcloňovat ostatní auta a přesto jet stále na dálkové světlomety. Má pouze asistent dálkových světlometů, které umí dálkové světlo aktivovat anebo deaktivovat.

Mimochodem v nové generaci je Leon o znatelných 86 mm delší (celkem 4638 mm), je také o 3 mm nižší, ale i o 16 mm užší. Změna rozměrů se však nijak zásadně v interiéru neprojevila, protože místa je tu stále dost. Rozvor je ovšem také delší, je dokonce stejný s novou Škodou Octavia, a činí 2686 mm. Z toho těží cestující na zadních sedadlech, protože pro jejich kolena je tu místa dost.

(Nejen) s Octavií ale Leon sdílí také interiér. A to znamená, že přišel o většinu klasických ovladačů a namísto nich je tu dotekový displej. Ten má úplně novou grafiku a jeho prostřednictvím se ovládají prakticky veškeré funkce – včetně klimatizace, multimédií, ale i de/aktivace Start/stop systému, aktivního hlídaní jízdních pruhů a podobně. Pod displejem je ještě doteková lišta, jejímž prostřednictvím se dá na krajích nastavovat teplota klimatizace a uprostřed hlasitost rádia. Mínusem ale je, že není podsvícená, takže v noci na ni musíte sahat poslepu.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu BMW i3 (2020)

A když už jsme u toho podsvícení, tak nový Leon má ambientní osvětlení, které je tradičně na dveřích a palubní desce, ale je také na vrchu palubní desky, kde prochází celou šíří a posádku tak obklopuje. Samozřejmostí je možnost měnit barvy, ale i intenzitu. Navíc ne kompletně, ale i po jednotlivých částech (palubní deska, nohy, apod.). V krajích ambientního osvětlení na dveřích je navíc integrované výstražné světlo hlídání mrtvého úhlu.

Test-2020-SEAT-Leon-20-TDI-110-kW-DSG- (45)

Od Octavie ale Leon neokoukal ovládání palubního počítače a kapličky přístrojů. Leon si totiž ponechal stejný systém ovládání, jaký měla i třetí generace. Hezčí je také grafika multimediálního systému, který má navíc velmi jemnou grafiku. Jak je dnes běžné, dá se výrazně upravovat a měnit jeho zobrazení, podobně jako to jde s ikonami i domovskými obrazovkami na mobilních telefonech.

Naftová klasika

Revoluce je u nového Leonu také právě v pohonných jednotkách, protože v předchozí generaci bylo možné vybírat pouze z benzinových, naftových a na CNG. To v nové generaci zůstává, ale přidají se také elektrifikovaná pohonná ústrojí – a to jak „jen“ mild-hybrid, tak hlavně plug-in hybrid. My jsme ale v testu měli poměrně obyčejný naftový dvoulitr.

I tak jde o novou jednotku 2.0 TDI Evo, která se vyznačuje velmi nízkou spotřebou paliva. A Leon na tom není jinak. I při svižnějším ježdění se dá spotřeba paliva udržet mezi 5 a 6 l/100 km. To s 50litrovou palivovou nádrží stačí na pořádně dlouhý výlet.

Test-2020-SEAT-Leon-20-TDI-110-kW-DSG- (4)

Motor nabízí 110 kW/150 koní a točivý moment vrcholí 360 Nm, což je dokonce o 40 Nm více než v předchozí generaci. Ani z pohledu dynamiky není tdíčko špatnou volbou. Díky spárování s dvouspojkovou převodovkou DSG (nově s malým ovladačem namísto velké páky voliče) se dokáže pohybovat ve správných otáčkách. Občas je sice převodovka o něco pomalejší, ale standardem jsou páčky pod volantem, pomocí nichž si může řidič měnit rychlostní stupně sám. Motor by ale klidně snesl o něco lepší odhlučnění, protože někteří soupeři to zvládají lépe.

FR jako sportovní? Vlastně ne

FR bývala před mnoha lety sportovní verze, která seděla těsně pod Cuprou. To ovšem od minulé, třetí generace Leonu neplatí. V té zůstalo to, že vypadá ostřeji než běžné výbavy a také má tužší naladění podvozku. V té nové, čtvrté generaci sice FR také vypadá jinak než ostatní výbavy a má o 15 mm nižší podvozek, ale ten už tvrdý není, naopak se dá popsat jako poměrně komfortní. A to i na 18″ discích, díky nimž jistě drží stopu i v rychleji projížděných zatáčkách.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Peugeot 3008 Hybrid 225 (2020)

Sportovnost z auta nijak nečiší, ani řidiče nijak nevybízí k rychlé jízdě. Naopak jde o příjemné auto na dlouhé trasy, při nichž prostě pojedete po silnici. Jakmile se silnice zaklikatí, klidně můžete přepnout na sportovní režim, užít si zatáčky, a pak zase na komfort pokračovat dál. Sedačky v FRku mají výraznější boční vedení, ale několikahodinové cesty nejsou utrpením pro záda, ba právě naopak.

Test-2020-SEAT-Leon-20-TDI-110-kW-DSG- (31)

Závěr a cena

Nová, už čtvrtá generace SEATu Leon se proměnila sad nejvíce v historii. Doba si to žádá. Dostala nové pohonné jednotky s větší či menší elektrifikací, ale také revoluční ovládání interiéru, jenž sází hlavně na displeje. Ačkoliv je to vyřešeno lépe než u modelů PSA, stále jsem přesvědčen o tom, že klasické analogové ovladače jsou při jízdě (například při změně teploty klimatizace) bezpečnější, můžete po nich sáhnout naslepo.

Testovaný naftový dvoulitr s převodovkou má sice hrubější projev, ale také slušnou dynamiku a hlavně poměrně nízkou spotřebu paliva. Převodovka DSG občas váhá, ale rozhodně nejde o špatnou volbu. Díky tomu je totiž na středovém tunelu více místa a navíc nemusíte řadit.

Cenově nová generace podražila, ale přesto se v základu drží poměrně hluboko pod půl milionem korun (484 900 Kč). Aktuálně je v nabídce šestice motorů od litrového tříválce TSI, přes benzinový mild-hybrid 1.5 eTSI, až po testovaný naftový dvoulitr. Jeho základní cena je ve výbavě FR stanovena na 734 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Leon 2.0 TDI DSG
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní
Točivý moment: 360 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8.6 s
Maximální rychlost: 218 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 3.6
Délka: 4368 mm
Šířka: 1800 mm
Výška: 1456 mm
Rozvor: 2686 mm
Pohotovostní hmotnost: 1371 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 / ? litrů
Ceník: ke stažení zde