Test Subaru Forester e-Boxer Black Edition (2023)

Test Subaru Forester e-Boxer Black Edition (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 22. 8. 2023


Je tu s námi už pět generací a k zákazníkům už jej putovaly čtyři miliony. Mluvíme o Subaru Forester, které jsme vyzkoušeli v redakčním testu. Do toho dorazilo ve speciální verzi Black Edition.

Osvěžený design

Subaru Forester prošlo pro modelový rok faceliftem, který jej poměrně výrazně pozměnil. Oproti původní tu modernizovanou poznáte na první pohled. Nejvíc změn je v přední části, kde zaujmou zejména úplně jinak tvarované světlomety i přepracovaný nárazník a maska chladiče. Jiné jsou i páté dveře, střešní spojler, difuzor v nárazníku, ale i jiná kola a přepracované kryty vnějších zpětných zrcátek.

Pro modelový rok 2023, který znamená výrobu od září 2022 do září 2023, přibyla pro Forester do nabídky ještě verze s názvem Black Edition. Pokud si za ni připlatíte, dostanete auto s černými kolo, černé doplňky a detaily na předním i zadním nárazníku, bočních nástavcích prahů, ale třeba také krytů vnějších zpětných zrcátek. Černé ale budou i lišty kolem oken, střešní spojler, anténa a střešní ližiny či nápisy na víku kufru.

Test Subaru Forester e-Boxer Black Edition (2023)

Tak trochu jiný mild-hybrid

Technika zůstala beze změny. Pod kapotou Foresteru bude v každém případě dvoulitrový mild-hybridní čtyřválec. Nejde ale o běžný 48V mild-hybrid, který zpravidla výrobci používají, Subaru totiž využívá dokonce 118V mild-hybrid. Výhodou takového řešení je, že Forester e-Boxer dokáže na elektřinu i jezdit, ačkoliv reálně pouze několik desítek až stovek metrů. To totiž 48V mild-hybridy neumějí. Malá lithium-ion baterie s kapacitou přibližně 0,6 kWh je uložena v kufru.

Základem pohonného ústrojí je pro Subaru typický motor s protilehlými písty. Jde o dvoulitrový atmosféricky plněný boxer se 110 kW/150 koňmi a točivým momentem 194 Nm. Tomu při jízdě pomáhá elektromotor s dalšími 12,3 kW/16,7 koňmi a 66 Nm. Poháněna jsou přes planetovou převodovku Lineartronic včechna čtyři kola. Dynamika je spíše průměrná, zrychlit z místa na stovku zvládne Subaru Forester e-Boxer za 11,8 sekundy a maximální rychlost je 188 km/h.

Reakce na plynový pedál jsou ale překvapivě rychlé, čemuž pomáhá právě přítomnost elektromotoru. Nejslabším článkem pohonného ústrojí je ale právě bezestupňová převodovka. Ta je sice u Subaru jednou z těch vůbec nejlepších co se týče naladění, přesto potenciál motoru výrazně utlumí. Subaru si pro Forester sice připravilo software e-Active Shift Control, který při výraznějším sešlápnutí plynu přepne na virtuální rychlostní stupně, aby nebyl motor po dobu zrychlování konstantně vytočen do vysokých otáček, ale choval se podobně jako s „klasickou“ převodovkou. To znamená, že při zrychlování rostou otáčky současně s rychlostí a pak spadnou, jako by převodovka přeřadila. Ani tak nebude Forester žádné okreskové kladivo, přestože nabízí i sportovní jízdní režim, který fungování převodovky dále trochu upraví, přiostří ale také motor.

Test Subaru Forester e-Boxer Black Edition (2023)

Podvozek by ale rychlou nebo snad dokonce ostrou jízdu na okreskách hravě zvládl. Subaru dokáže podvozky naladit tak, že by jeho auta mohla mít klidně i dvakrát vyšší výkon. Ačkoliv jde o vysoké auto, díky konstrukci motoru má nízké těžiště. Podvozek tak nemusí být nastaven tak tvrdě, takže stále skvěle žehlí nerovnosti a nabízí až překvapivě komfortní jízdu, ale auto je jisté i v rychleji projížděných zatáčkách.

Vlastnosti bezestupňové převodovky ale nejvíce oceníte při klidné jízdě, kdy motor drží za každých okolností v co nejnižších možných otáčkách. Nikdy ale nebudete mít pocit, že by byl motor podtočený.

Mild-hybridní konstrukce má snižovat emise CO2, tedy zejména spotřebu paliva. A u Subaru Forester e-Boxer to může fungovat. Hlavně tam, kde bude moci často využívat elektrickou pomoc. S autem se budete nejčastěji pohybovat mezi 7 až 9 litry podle toho, jak moc budete jezdit ve městě a mimo něj, ale delší výlet po dálnici může spotřebu zvednout i nad 10 litrů. My jsme se s autem dokázali dostat při opravdu klidné jízdě i pod 7 l/100 km. Palivová nádrž je ale malá, její objem je jen 48 litrů.

Test Subaru Forester e-Boxer Black Edition (2023)

Mimo silnici

Subaru nabízí (s několika výjimkami v historii i dnes) hlavně auta s pohonem všech čtyř kol. Ačkoliv stále nabízí symetrický pohon všech kol, už nejde o stálý pohon s rozdělením v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu. I tak se ale modely japonského výrobce na nezpevněném povrchu rozhodně neztratí, ba právě naopak. Vždyť základem je světlá výška, která je u Foresteru 220 mm. K tomu přidejme vcelku vysoké nájezdové úhly (vpředu 20°, vzadu 26°) a přechodový úhel (21°) a máme tu docela schopné auto.

Dnes už žádné Subaru v Evropě nenabízí redukční převodovku, ostatně to díky bezestupňové převodovce není tolik potřeba. A není tu ani uzávěrka středového nebo snad zadního diferenciálu. Majitelé se tak musejí spoléhat na elektroniku. Ta za běžných podmínek naprosto dostačuje, protože prašná nebo polní cesta zpravidla auto nemůže dostat do úzkých. Elektronika funguje spolehlivě a za ideálních podmínek dokáže auto vyprostit i ze situace, kdy má tři kola bez trakce a v záběru je jen jedno. K tomu by standardně pomohly právě uzávěrky diferenciálů. V takové situaci je potřeba jen konstantně držet plynový pedál, aby si elektronika dokázala spočítat otáčky a přibrzdění kol.

Podobná situace, kdy jsme měli tři kola ve vzduchu, se nám při testování v terénu stala. Auto bylo v takové pozici, že mělo dvě kola bez trakce stále a u zbylých dvou se trakce střídala. Jak je vidět z přiloženého videa, auto se bylo schopno po chvíli prokluzování kol rozjet, ale jakmile se překlopilo, tak se trakce dostala jinému z kol a elektroniku to zmátlo. Nakonec jsme tedy nevyjeli a byli jsme nuceni kapitulovat. Na druhé straně to byl opravdu velký zlom, kde jsou uzávěrky diferenciálů potřeba. Bez uzavřeného zadního diferenciálu jej nevyjela ani Toyota Land Cruiser.

Jestliže se ale často pohybujete mimo silnici a nejezdíte do těžšího a náročnějšího terénu, může pro vás být Subaru Forester velmi dobrou volbou. Pohon všech kol a jeho nastavení navíc dokáže drobně upravovat díky funkci X-Mode (ani ta v předchozím odstavci ale nepomohla). Nabízí nastavení pro dvě situace: SNOW/Dirt a SNOW/MUD. Podle toho nastaví plynový pedál, protiprokluz, ale i ABS. Jeho součástí je také asistent sjíždění kopců, který se dá aktivovat i samostatně.

Závěr a cena

Subaru Forester vypadá ve verzi Black Edition speciálně v kombinaci se stříbrnou barvou testovaného kusu na pohled skvěle. Kontrast obou barev je povedený. Jde o auto, které nabídne vážně skvělý podvozek nejen na silnici, ale i mimo ni. Jeho stabilita a současně komfort jsou skvělé. Pro dynamicky naladěné řidiče se ale příliš nehodí, velmi jej naopak ocení klidnější řidiči, kterým se odmění příznivou spotřebou paliva. Jistotou při jízdě je také standardně dodávaný pohon všech kol, který, abyste dostali do úzkých, budete potřebovat vcelku náročný terén.

Líbí se vám Subaru Forester? Pojďme se podívat do ceníku. Jak jsme zmínili v úvodu, v nabídce je pouze s jedinou pohonnou jednotkou a startuje na ceně 965 tisíc korun. Už tato základní verze nabízí veškerou dnes potřebnou výbavu, ale nemá například elektricky ovládaná sedadla, bezklíčové ovládání, elektrické páté dveře, vyhřívaný volant a přední sedadla a některé další prvky. Klimatizace, EyeSight nebo třeba fullLED přední světlomety mu nechybí. Testovaná verze Black Edition vychází z výbavy Executive je o čtvrt milionu dražší, vyjde přesně na 1,2 milionu. Jde však o auto v plné výbavě, do něhož už neexistují téměř žádné příplatky. Připlatit si můžete jen 12 tisíc za metalický lak (bez příplatku je pouze červená barva).

Technické údaje:

Auto:

Subaru Forester e-Boxer Black Edition (2023)

Motor:

plochý čtyřválec

Objem válců:

1995 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 5600 – 6000 ot./min

Točivý moment:

194 Nm při 4000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

11,8 s

Maximální rychlost:

188 km/h

Převodovka:

bezestupňová (CVT)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

8,1 l/100 km

Emise CO2:

185 g/km

Objem nádrže:

48 litrů

Délka:

4640 mm

Šířka:

1815 mm

Výška:

1730 mm

Rozvor:

2670 mm

Provozní hmotnost:

1768 kg

Objem zavazadlového prostoru:

509 / 1751 litrů

Štítky: , , , , , , ,

2 názory na “Test Subaru Forester e-Boxer Black Edition (2023)”

  1. Napsat, že motor je průměrný je nesmírně milosrdné. Je to motor zcela podprůmerný. 11,8 sekund na 100km/ hod se spotrebou kolem 8litrů je pro strejdy v čepici. Ač můžete jezdit klidně jak chcete, tak ten výkon na tak těžký vůz je slabý ! Subaru jsem mél a klidně bych si koupil znovu, ale s tímhle motorem ne. Bohužel ani outback to moc s 2,5 litrem nevylepšuje. 10,2 s na 100km/hod je taky zoufalé. Vždy mě pobavi, že subaru je pro řidiče, kteři vědí co chtěji. Já to vím taky a s těmito motory a spotřebou vím velmi dobře, že auto nechci. Zkrátka je to škoda, že kvůli předpisům EU tu Subaru nedá pořádný motor.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru