Test Toyota Land Cruiser (2023)

Test Toyota Land Cruiser (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 9. 7. 2023


Jsou auta, která se prodávají výrazně déle, než je obvyklé. Jedním z nich je i Toyota Land Cruiser, protože ta je v prodeji v současné generaci už od roku 2009. Za tu dobu sice prošla několika modernizacemi, přesto byly vždy velmi decentní. Tu nejnovější jsme vyzkoušeli v testu.

Má své roky

Toyota Land Cruiser už je více než 70 let jistotou pro ty, kteří potřebují jezdit také mimo silnice a zpevněný terén. „Od chvíle, kdy se Land Cruiser první generace v roce 1951 vyšplhal na proslulou horu Fuji, vyvolává tento vůz nadšení zákazníků z celého světa svým odhodláním úspěšně zdolávat i ty nejnáročnější terény. Stejně nezlomný je současný Land Cruiser – s ještě vyspělejšími technologiemi pro jízdu v terénu a na silnicích, větším počtem bezpečnostních prvků a velkorysým výkonem k pokoření každého terénu,“ říká o svém legendárním modelu Toyota.

Dnes je ovšem potřeba jít na auta s úplně jiným receptem než před 70 lety, kdy bylo silnic výrazné méně a stejně tak i jejich kvalita byla o poznání horší. Dnešní moderní auta musejí umět jezdit dobře hlavně po silnici a musí nabízet moderní komfortní i asistenční prvky. A to se Toyotě u Land Cruiseru daří. Ačkoliv je současná generace na trhu dlouhých 14 let, automobilka ji právě touto moderní výbavou postupně dovybavuje. Dnes má tedy k dispozici některé aktivní jízdní asistenty, adaptivní tempomat a podobně.

Test Toyota Land Cruiser (2023)

Že ale není současná Toyota Land Cruiser (v Evropě se oficiálně prodává verze Toyota Land Cruiser 150) nejmladší, je nicméně znát, nejvíce v kabině. Tady je totiž minimální digitalizace, omezila se prakticky pouze na středový displej infotainmentu, na většinu funkcí slouží klasická fyzická mechanická tlačítka. Grafika infotainmentu je nicméně už na pohled retro, speciálně například navigace. Vzhledem k tomu, že infotainment funguje spolehlivě a je přehledný, to vlastně nevadí. Také jeho samotné přepínání je řešeno tlačítky po stranách displeje. Potěší ovšem, že jsou tu funkce Apple CarPlay a Android Auto.

V rámci nejnovější modernizace se z pohledu designu nic zásadního neměnilo, novinkou je snad jen tvar mlhových světlometů. Testovaná (nejvyšší) výbava Executive také dostala tmavě chromovanou mřížku chladiče, černou lištu kolem oken, kryty zadních světel s chromovým efektem a tmavší interiér s čalounění černou kůží. Pokud byste chtěli ještě více černé barvy, můžete si na svůj Land Cruiser nyní objednat i paket Black Pack anebo rovnou speciální verzi Land Cruiser Matt Black Edition.

Poctivé železo

Toyota Land Cruiser je opravdovým off-roadem, který sice nabízí elektronické pomocníky (má i speciální terénní jízdní režimy, které se mění pomocí ovladače Drive Mode Select), ale stále je to především mechanický stroj. Navíc stojí na rámové konstrukci, nemá samonosnou karoserii. Nechybí ani redukční převodovka, uzávěrka středového diferenciálu či zadní samosvorný diferenciál Torsen s uzávěrkou a samozřejmě stálý pohon všech kol.

Test Toyota Land Cruiser (2023)

V rámci nedávného faceliftu dostal Land Cruiser o znatelných 20 kW výkonnější motor. Pod kapotou má stále velký 2,8litrový naftový čtyřválec s přeplňováním jedním turbodmychadlem, ovšem už s výkonem 150 kW/204 koní a velmi slušným točivým momentem 500 Nm, který narostl o 50 Nm. Ani tak to není žádný rychlík, po silnici se pohybuje spíše rozvážně. Z místa na stovku se dostane za 9,9 sekundy (mimochodem je to vylepšení o bezmála tři sekundy!) a maximální rychlost je elektronicky omezena na 175 km/h.

V terénu jako doma

Tento model má u japonské automobilky desítky let dlouhou tradici a vždy byl určen do drsných podmínek. Nejinak je tomu i dnes. Mimo silnici se cítí stejně dobře jako na silnici. Poměrně zásadně tomu pomáhá podvozek, protože Land Cruiser má elektronicky řízený kineticko-dynamický systém zavěšení kol (Toyota jej označuje zkratkou KDSS), který dokáže upravovat účinek předních i zadních stabilizátorů, aby jízda po zpevněných cestách byla co nejlepší.

Přestože je to velké auto, nebudete mít s přehledem, kde máte rohy karoserie velký problém. Toyota navíc přišla s pomocníkem v podobě systému MTM. Pod touto zkratkou se skrývá funkce Multi‑Terrain Monitor, která dokáže na displeji zobrazit terén pod autem, včetně jeho okolí pomocí 360° kamer. Je ale škoda, že rozlišení není na dnešní dobu nijak vysoké. Karoserie, respektive nárazníky jsou s ohledem na vyjížďky mimo zpevněné komunikace také tvarovány. Auto řidiči nabídne překvapivě velké nájezdové úhly (31 ° vpředu a 25 ° vzadu) i přechodový úhel (22°). Standardní světlá výška je 205 mm v 7místném provedení, respektive 215 mm v 5místném provedení. Na zadní nápravě je vzduchové odpružení, díky čemuž ji lze zvýšit anebo naopak snížit, například pro nakládání zavazadel.

S Toyotou Land Cruiser se nemusíte bát ani do těžších podmínek. Dokáže totiž sama „kráčet“, využívá k tomu funkci Crawl Control. Rychlost jízdy lze nastavit v 5 možnostech a auto pak samo udržuje stálou rychlost. Jde o perfektní funkci v těžkém terénu, například na ostrých kamenech, aby se neprotáčela kola a pneumatiky se kvůli tomu nezničily. Kromě toho je tu systém MTS, kterým řidič vybere povrch, po němž s autem jede. Na ten se pak přizpůsobí nastavení (od reakcí plynového pedálu přes naladění protiprokluzového systému, až po ABS) tak, aby byla jízda co nejjistější a nejbezpečnější. Jinak je totiž třeba jezdit v bahně, kde se hodí benevolentnější protiprokluzový systém, a naopak například na ostrých kamenech, kde jsou prokluzy kol nežádoucí.

Za volantem

Toyota Land Cruiser je vážně velké auto, vždyť na délku měří 4840 mm, široké je 1885 mm bez zrcátek a na výšku má 1845 mm. Jeho rozměry pocítíte už při nastupování, protože kabina je vysoko a abyste se do ní dostali, budete muset využít nástupní práh. Díky tomu je i samotný posed opravdu vysoký, takže na silnici se budete dívat přes střechy osobních aut.

První nastartování studeného motoru překvapí, protože tím, že jde o opravdu velký motor, jeho zvuk je nepřeslechnutelný. Přestože jde jen o čtyřválec, má úplně jiný zvuk než klasické naftové dvoulitry a vyvolá ve vás pocit, že tenhle motor něco vydrží. A podle statistik to tak i je, vždyť s Land Cruisery najíždějí jejich majitelé pořádné porce kilometrů.

Test Toyota Land Cruiser (2023)

Pro Land Cruiser je k dispozici pouze šestistupňová automatická převodovka. Její volič není žádný maličký joystick, který mají prakticky všechna nová auta, ale naopak pořádný mechanický volič. Abyste s ním zařadili, budete si muset projet pěkné „bludiště“. Samotné řazení při jízdě ale pak přesně odpovídá celkovému naturelu auta. Jde o převodovkou s hydrodynamickým měničem točivého momentu, žádnou dvouspojkovou skříň, která nechává měnič klouzat docela dlouho. Změna převodů tak není úplně nejrychlejší, ale je příjemně pohodová a plynulá.

A přesně tak se projevuje i motor. Jeho reakce nejsou zbrklé, jsou naopak rozvážné. Auto rozhodně nechce nikam pospíchat ani nechce řezat zatáčky (vždyť má hodně pomalý převod řízení). Land Cruiser se nejlépe cítí v klidném tempu, kdy se po silnici jen tak přesouvá. V tu chvíli si v kabině užíváte pohodu a překvapivý klid, auto se díky rámové konstrukci jen tak typicky pohupuje. Při sto třicítce na dálnici točí jen dva tisíce otáček a jen tak si pluje krajinou. Předjet pomalejší auto na okresce ale samozřejmě také zvládne. Pokud sešlápnete plynový pedál až na zem, převodovka podřadí, motor se nafoukne, předek se nadzvedne a velký off-road se dá do pohybu. Stále je to spíše rozvážnější, přesto se předjíždění není třeba nijak obávat.

Nejde o úplně lehké auto, jeho udávaná pohotovostní hmotnost je podle výbavy od 2030 kg do 2430 kg. A to je při jízdě poznat. Cítit to je nejen v zatáčkách, kde tomu pomáhají i vysoké pneumatiky, ale také na brzdách. Toyota Land Cruiser nebrzdí špatně, ale celá ta masa se na brzdách nahrne dopředu a opět vám připomene, že rychlá jízda na silnici není to, pro co je určená. Překvapuje spotřeba paliva, protože ta se dá držet i do 10 l/100 km, nejčastěji jsme se pohybovali mezi 10 a 11 litry, přičemž díky 87litrové palivové nádrži není potřeba zastavovat u čerpací stanice nijak často.

Test Toyota Land Cruiser (2023)

Závěr a cena

Toyota Land Cruiser je velmi praktické auto. Do kabiny pohodlně naložíte pět lidí (anebo klidně 7, pokud máte 7místnou verzi) a můžete vyrazit klidně až někam k moři, protože pohodlí a dostatek místa nebudete chybět ani jednomu z nich. K tomu navíc můžete přidat až 621 litrů zavazadel (pokud ale pojedete v 7, pak vám zbyde jen 104litrový kufr). Pokud by to nestačilo, můžete vzít i přívěsný vozík anebo vlek s hmotností až tři tuny.

Je to jedno z posledních aut svého druhu, které na dnešním trhu s novými auty zůstalo. Mluvíme o jeho mechaničnosti, celkovém naturelu a vzhledu i fungování kabiny. Auto se na cestě pohupuje, tak typicky pro auta na rámu, adaptivní tlumiče jsou navíc naladěny spíše komfortněji, takže se auto v zatáčkách naklání, a řízení má dlouhý převod. Při jízdě na vás jednoznačně dýchá pohodová atmosféra. Rychlá jízda se Land Cruiseru naopak nelíbí.

Ceník Toyoty Land Cruiser startuje na částce 1 575 000 Kč s DPH v základní výbavě Prado. I ta už má automatickou klimatizaci, LED světlomety či multimediální systém Toyota Touch 2 s barevnou dotykovou obrazovkou, chybí ale například parkovací senzory nebo zmiňovaný systém Multi‑Terrain Monitor, který je standardem až od třetí výbavy Invincible (1 915 000 Kč) nebo uzávěrka zadního diferenciálu, kterou má naopak až nejvyšší testovaná výbava Executive za rovné dva miliony. Příplatků je minimum a omezují se prakticky pouze na sedmimístné verze a nějaké drobnosti navíc, které na prstech jedné ruky spočítá i nešikovný dřevorubec.

Technické údaje:

Auto:

Toyota Land Cruiser 2.8 D‑4D 6 A/T 4×4

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1332 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

150 kW/204 koní při 3400 ot./min

Točivý moment:

500 Nm při 1600 – 2800 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

9,9 s

Maximální rychlost:

175 km/h

Převodovka:

šestistupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

9,3–9,7 l/100 km

Emise CO2:

243–258 g/km

Objem nádrže:

87 litrů

Délka:

4840 mm

Šířka:

1885 mm

Výška:

1890 mm

Rozvor:

2790 mm

Provozní hmotnost:

2135–2410 kg

Objem zavazadlového prostoru:

640 / 1270 litrů

 

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru