Test Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV (RED) (2023)

Test Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV (RED) (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 30. 12. 2023


Fiat Tipo je modelem, který vyhoví i méně náročným uživatelům. Před časem dostal nový mid-hybridní motor, který jsme vyzkoušeli v testu. Do toho dorazil hatchback v červené barvě a ve vrcholné výbavě (RED).

Je na výběr

Fiat Tipo je největším z modelů, který dnes značka Fiat nabízí. Uspokojí i rodinné potřeby, protože se nabízí buď jako hatchback nebo jako kombi s délkou přes 4,5 metru a až s 550litrovým kufrem. Do testu ovšem dorazil kratší hatchback, který má na délku 4368 mm a kufr se základním objemem 440 litrů.

Stejně tak je možné vybírat z pohonných jednotek přímo podle vašeho gusta. Auto může pohánět klasický benzinový motor (1.0 GSE T3 Firefly 100 k), naftový motor (1.6 MultiJet 130 k) anebo právě testovaná mild-hybridní pohonná jednotka (1.5 GSE T4 MHEV 130 k), která je spojena výhradně s automatickou (dvouspojkovou) převodovkou. Pohon všech čtyř kol pro Tipo v nabídce není pro žádnou motorizaci.

Test Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV (RED) (2023)

A nakonec výbava. I těch je v ceníku víc, přičemž testované auto bylo v té nejvyšší výbavě (RED), což oznamují plaketky na B-sloupcích. Pod touto výbavou se navíc skrývá příběh: „(RED) a Fiat představují jedinečné partnerství, které při každém nákupu Fiatu z rodiny (Tipo)RED přispívá k boji s pandemiemi. (RED) je organizace bojující s globálními zdravotními hrozbami, jakými jsou AIDS nebo Covid-19. Nákupem produktů (RED) přispíváte do Globálního fondu na podporu prevence, léčby, poradenství, testování, vzdělávání a pečovatelské služby pro komunity, které to nejvíce potřebují. Proto jsme se hrdě připojili k této iniciativě a vytvořili jsme nové (Tipo)RED, takže i vy můžete být její součástí. Fiat, Jeep a RAM se v rámci partnerství s organizací (RED) a jejím prostřednictvím zavázaly, že v letech 2021 až 2023 věnují minimálně 4 miliony dolarů Globálnímu fondu na pomoc v boji proti mimořádným zdravotním událostem, jako je Covid-19 a AIDS. Každé vůz (FIAT)RED je produktem (RED) a je součástí tohoto závazku.“

Mimochodem, výbava (RED) obsahuje i paket Cross. Ten přidává nejen o 37 mm vyšší světlou výšku, ale také ochranné stříbrné plasty na nárazníky i boční prahy. K tomu jsou tu také 17″ disky kol s pneumatikami 215/55 R17.

Je tu ale i jedno poměrně nepříjemné překvapení, ani nejvyšší a nejdražší výbava (vždyť základní cena startuje na 719 900 Kč) neobsahuje standardně vyhřívaná sedadla, ta jsou v ceníku dostupná pouze pro výbavu Tipo Cold.

Test Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV (RED) (2023)

Pohonné ústrojí

Základem pohonné jednotky je 1,5litrový čtyřválec, který doplňuje 48V mild-hybridní palubní architektura. Ta kombinuje startér-generátor, malý akumulátor a drobný elektromotor mezi spalovacím motorem a převodovkou. Čistě na elektřinu tohle auto jezdit neumí, ale popojíždět na ni dokáže – například při parkování. Problémem ale je, že spolupráce elektromotoru, spalovacího motoru a převodovky není z nejhladších. Auto při připojování spalovacího motoru i při jeho odpojování zpravidla cuká. Nejvíce patrné je to při rozjíždění a je to věc, která by rozhodně snesla dalšího doladění.

Do jisté míry to lze eliminovat tím, že deaktivujete pomoc elektromotoru. Stačí k tomu jeden stisk tlačítka s nápisem „e-Auto Off“, ale tím pádem přijdete o ten důvod, proč jste si vlastně kupovali tuto motorizaci. Rozjezdy ale díky tomu budou hladší.

Když už se auto rozjede, překvapí tím, že motor je poměrně příjemně odhlučněný a jeho zvuk se k posádce dostává spíše vzdáleně. Také dvouspojková převodovka řadí hladce a při klidné jízdě i skoro neznatelně. Pod pravou nohou je navíc docela dost síly, technické údaje slibují výkon 96 kW/130 koní a točivý moment 240 Nm. A to není na 1,4 tuny pohotovostní hmotnosti úplně málo. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak zabere rovných 9 sekund a maximální rychlost je 207 km/h.

Test Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV (RED) (2023)

A spotřeba? Tu udává Fiat v kombinovaném režimu na hodnotě 5,3 l/100 km. Tak nízko se nám dostat sice nepodařilo, ale jezdit reálně kolem 6,5 spotřeby benzinu (absolvovali jsme hodně cest po dálnici a po Praze) nám přijde také velmi dobré. K tomu je tady 50litrová palivová nádrž.

A podvozek? Ten je naladěn spíše komfortněji. Auto se v zatáčkách poměrně dost naklání, ale přesto vede původně zvolenou stopu. Nerovnosti a nekvalitu českých silnic sice zcela vyhladit nedokáže, ale poměrně značně je „zmenšuje“. Vy navíc nebudete mít pocit, že by se přitom auto trápilo, protože podvozek je tichý, neozývají se od něj žádné rány. Chtělo by se říci, že na české silnice je naladěn naprosto ideálně.

Jednoduchá kabina

A když pak zastavíte, budete mít čas rozhlédnout se po kabině. Překvapí vás, že je jednoduchá a přehledná. Jakkoliv je tu dotekový displej, slouží spíše pro doplnění funkčnosti, protože to hlavní se odehrává prostřednictvím fyzických tlačítek. Není jich tu přespříliš. jsou navíc velká, takže se do nich trefíte i poslepu.

Test Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV (RED) (2023)

Výjimkou je snad pouze ovládání hlasitosti rollerem, protože ten je umístěn na středovém tunelu za pákou ruční brzdy a pokud chcete hlasitost upravit, budete si muset skoro zlomit ruku. Chce to cvik anebo použít tlačítka na volantu. Naopak úplně jednoduché je ovládat topení a klimatizaci, protože na středovém panelu jsou tři kulaté ovladače, prostřednictvím kterých se mění teplota, intenzita foukání i jeho směr.

Závěr a cena

Fiat Tipo je autem, které cílí spíše na nenáročně uživatele, kteří nepotřebují nebo dokonce nechtějí supermoderní auta s displeji všude, supermoderní konektivitou (ačkoliv Apple CarPlay a Android Auto jsou tu samozřejmě také k dispozici) a spoustou aktivních jízdních asistentů (tady to končí hlídáním jízdních pruhů a adaptivním tempomatem, který neumí sám zastavit), ale naopak tak trochu auto ze staré školy. Nejmodernější je tak na testovaném kusu mild-hybridní motorizace, která by ale snesla doladění, aby bylo připojování a odpojování spalovacího motoru jemnější a hladší.

Ceník Fiatu Tipo aktuálně startuje na akčních 489 900 Kč v základní výbavě s benzinovým motorem. Za naftové Tipo zaplatíte minimálně akčních 569 900 Kč (je k dispozici pouze v nejnižší výbavě) a testovaný mild-hybrid začíná na 619 900 Kč. V nejvyšší výbavě (RED), v níž jinou motorizaci nekoupíte, je to o sto tisíc víc.

Technické údaje:

Auto:Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV (RED) (2023)

Motor:

řadový čtyřválec (mild-hybrid)

Objem válců:

1469 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

96 kW/130 koní při 5250 ot./min

Točivý moment:

240 Nm při 1500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

8,8 s

Maximální rychlost:

207 km/h

Převodovka:

7° automatická (dvouspojková)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

5,3 l/100 km

Emise CO2:

119 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4368 mm

Šířka:

2002 mm

Výška:

1495 mm

Rozvor:

2638 mm

Provozní hmotnost:

1405 kg

Objem zavazadlového prostoru:

440 litrů

Štítky: , , ,

1 názor na “Test Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV (RED) (2023)”

  1. Ty omezené kombinace výbav a motorů jsou docela podraz na kupce. Dokud se to nezmění, nemá u mě Fiat šanci…. Ale zatím máme čas, kupovat budeme až za rok, dva.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru