Test Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 (2024)

Test Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 Esprit Alpine (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 15. 2. 2024


Jeden z nejstylovějších modelů francouzské automobilky dostal decentní facelift. Změnil detaily, proměnil výbavy a my jsme jej otestovali. Jaký je Renault Arkana E-Tech full hybrid 145  ve vrcholné výbavě Esprit Alpine?

Co je nového?

Když se na modernizovaný Renault Arkana podíváte, na první pohled si žádných výrazných změn nevšimnete. Na druhý pohled ovšem zjistíte, že je tu nové logo v masce chladiče, na víku kufru i na volantu nebo kolech. Jiné jsou také detaily jako například výplň masky chladiče, přepracované nárazníky či zadní difuzor a podobně.

Nejzásadnější změny jsou v ceníku v rámci výbav. Ty jsou nově pojmenované a místo původní vrcholné R.S. Line je tu nyní Esprit Alpine, v níž je i testovaný kus. Souvisí to s tím, že oddělení Renault Sport už dál není a nahradila jej právě značka Alpine. Recept je ovšem stejný, standardní Arkana dostala několik designových vylepšení, bohatší výbavu a plaketky na přední blatníky, které „sportovní“ původ prozrazují.

Test Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 (2024)

Z pohledu techniky se nic neměnilo, pod kapotou mohou být stále benzinové nebo hybridní motorizace, které jsou spojeny s automatickou, případně manuální převodovkou. Naftové motorizace už u osobních vozů Renault v ceníku nenajdeme.

145koňový hybrid

V nabídce zůstal samozřejmě i oblíbený full hybridní model, který jsme otestovali. Jde o pohonné ústrojí, které známe z původního modelu Arkana, ale také například z menšího Clia, které stojí na stejné podvozkové platformě.

Stejně jako u nejmenšího modelu Renault v české nabídce, i Arkana kombinuje spalovací jedna šestku s elektromotorem, který tu má hlavní práci. Základem pohonného ústrojí je tak fakticky elektromotor o výkonu 36 kW/49 koní a s točivým momentem 205 Nm. Tomu pomáhá 12V startér/generátor s 15 kW/20 koňmi a 50 Nm a také právě spalovací motor, , který dodává 69 kW/94 koní a 148 Nm. Motor má nepřímé vstřikování paliva, ale je vybaven filtrem pevných částic. Pro co nejlepší účinnost a tedy nejnižší spotřebu paliva pracuje v Atkinsonově cyklu. Celkový systémový výkon, kterým jsou poháněna pouze přední kola, je 105 kW/143 koní, systémový točivý moment automobilka neudává.

Test Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 (2024)

Úplně běžná není ani automatická převodovka. Renault jo označuje jako „multimódová“ a to kvůli tomu, že má dvě rychlosti pro elektrický pohon a čtyři rychlosti pro spalovací motor. Ty se při jízdě tak různě míchají, takže nelze přesně popsat, kdy a v jaké situace bude ta či ona rychlost zařazena. Závisí to nejen na aktuálním jízdním stylu řidiče, ale i na stavu nabití akumulátoru a podobně. Převodovka také nemá synchronizaci, o tu se stará právě elektromotor, který otáčky ozubených kol při řazení srovnává.

Mimochodem, protože jde o full-hybridní pohonné ústrojí, řidič se nemusí starat o nic. S elektřinou auto pracuje zcela autonomně a baterii (kapacitu má jen 1,2 kWh) dobíjí bez toho, aniž by se tomu musel řidič jakkoliv věnovat. On to vlastně dokonce ani nedokáže ovlivnit, respektive jinak než svojí jízdou. Baterie se dobíjí hlavně rekuperací, při sundání nohy z plynu nebo lehkém brzdění, případně spalovacím motorem. Abyste věděli, jak energie v reálném čase pracují, můžete si zvolit v grafickém zobrazení na displeji. Uvidíte, kdy auto jede jen na elektřinu, kdy pro pohon využívá elektromotor i spalovací motor, kdy se baterie dobíjí a podobně. Čistě v elektrickém režimu ujede auto maximálně nízké jednotky kilometrů a to pouze v případě, kdy se vám povede dobít baterii naplno.

O stavu nabití baterie, stejně jako o stavu palivové nádrže informují ukazatele v kapličce přístrojů. Tady se také nachází piktogram, zobrazující, v jakém režimu aktuálně funguje pohonné ústrojí, zda auto pohání spalovací motor, případně jen elektromotor nebo kombinace obou jednotek. Zároveň je tu také vidět, kdy je aktivní rekuperace.

Test Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 (2024)

Jak jezdí?

Auto standardně startuje na elektřinu, spalovací motor se připojuje až později v případě, kdy je potřeba například topit anebo kvůli dobíjení, pokud není dostatek elektřiny v baterii. O tom, že je auto aktivované, vás informuje specifická melodie, která se ihned potom ozve a zelený nápis „READY“ v kapličce přístrojů. V rámci této modernizace byl v kabině vyměněn volič převodovky, oproti původní verzi je ten nový menší a je navíc kovový.

Nejlépe se hybridní Arkana cítí ve městě, kde naplno vyniknou výhody jejího pohonného ústrojí. Ve městě se snaží jezdit co nejvíc na elektřinu a kdykoliv to jde, spalovací motor deaktivovat. Projevuje se to nejen na příznivé spotřebě paliva, která se dokáže držet mezi 4 a 5 l/100 km, ale také klidem v kabině. Pro jízdu se nabízí režim D, který funguje stejně jako jakémkoliv jiném běžném spalovacím Renaultu, nebo režim B, který po uvolnění plynového pedálu začne více rekuperovat, což se projeví na tom, že auto začne znatelně zpomalovat. Auto rekuperuje 15 kW v režimu D a dokonce 50 kW v režimu B, to už rozsvěcuje i brzdová světla.

Pokud byste na převodovce hledali také sportovní režim, tak jej nenajdete. Ten převodovka nemá. To ale neznamená, že ho nemá auto. Mezi jízdními režimy jej najdeme. Po jeho aktivaci se grafika palubních přístrojů promění a zčervená a auto znatelně ožije.

Test Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 (2024)

Při ostřejší jízdě se ale tak úplně necítí ve své kůži. Může za to hlavně právě revoluční převodovka. Pokud budete plynový pedál tlačit až na zem, bude převodovka váhavější. Ve vysokých otáčkách ji také déle trvá než přeřadí. Neužívá si to ani auto, ale ani řidič. Když naopak alespoň trochu zvolníte a splynete s provozem, auto bude příjemně hladké – a to jak od samotného pohonného ústrojí, tak právě i od převodovky, která bude rázem řadit hezky hladce. Hybridní Arkana potěší i připojováním/odpojováním spalovacího motoru během jízdy. To probíhá příjemně hladce, bez cuknutí nebo škubnutí.

Dynamika samotného auta je dostatečná, ovšem neoslní. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a maximální rychlost 172 km/h. Pokud byste se podívali na ostatní verze z nabídky, zjistíte, že jsou podle technických údajů rychlejší. Hybridní verze ovšem nejsou primárně o co nejlepší dynamice, ale o nižší spotřeba paliva. A tady na tom hybridní Arkana není vůbec špatně, ve městě se totiž vejde v pohodě do pěti, mimo město pak bude záležet na tom, jak moc těžkou nohu budete mít. Jezdit může i kolem šesti.

Devatenáctky nejsou problém

Nejvyšší výbava Esprit Alpine má v základní výbavě 19″ disky, které sice vypadají skvěle, ale už i na pohled působí velké. Ani obuté pneumatiky nejsou nijak velké, mají rozměr 225/45 R19. Ono to ale nakonec překvapivě při jízdě není problém. Podvozek je naladěn parádně, kola nepůsobí přehnaně velkým nebo těžkým dojmem a auto s nimi dokáže jezdit hezky. Problém nejsou ani rozbité silnice, tlumiče si s odskoky poradí a pneumatiky kontakt s vozovkou neztrácejí. Nestane se vám tak to, že by auto na nekvalitní silnici v zatáčce odskočilo.

Test Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 (2024)

Devatenáctky se tak negativně neprojevují nejen na jízdním komfortu, ale ani na tom zvukovém. Podvozek je pevný, tichý a ani na větších nerovnostech se od něj neozývají rány. Celkově je testovaný Renault Arkana odhlučněn dobře.

Závěr a cena

Renault Arkana je autem, které je s moderní karoserií SUV-kupé vlastně vstupní branou mezi tato podobná auta. Renaultu se navíc povedlo nakreslit karoserii tak, aby nepůsobila arogantně, jak to u podobných modelů bývá, ale aby vypadala svěže. Povedlo se ji nakreslit také tak, že v kabině mají dostatečný prostor nad hlavou nejen průměrně vzrostlí cestující vpředu, ale i vzadu. A k tomu je tu více než pětisetlitrový kufr. Ani jízdně tohle auto není špatné, přestože zejména kvůli multimódové převodovce se mu příliš nelíbí ostřejší jízda, naopak v té klidnější se cítí dobře.

Ceník modelu nabízí trojici výbav: Evolution, Techno a Esprit Alpine, přičemž hybridní verze je k dispozici pouze ke dvěma vyšším. Nejlevněji pořídíte Arkanu s mild-hybridním 140koňovým motorem za 629 900 korun. Hybrdiní verze je od 729 000 Kč v prostřední výbavě, respektive od 805 000 korun v nejvyšší verzi Esprit Alpine.

Technické údaje:

Auto:

Renault Arkana E-Tech full hybrid 145

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

předních kol

Výkon:

69 kW/94 koní při 5600 ot./min (spalovací motor)
+ 36 kW/49 koní (elektromotor)
+ 15 kW/20 koní (startér-generátor)
= 105 kW/143 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

148 Nm při 3600 ot./min (spalovací motor)
205 Nm (elektromotor)
+ 50 Nm (startér-generátor)
= celkový točivý moment se neudává

Zrychlení 0-100 km/h:

10,8 s

Maximální rychlost:

172 km/h

Převodovka:

multimódová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

4,7 – 4,9 l/100 km

Emise CO2:

105 – 111 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4568 mm

Šířka:

1821 mm (bez zrcátek)
2034 mm (se zrcátky)

Výška:

1576 mm

Rozvor:

2720 mm

Provozní hmotnost:

1510–1576 kg

Objem zavazadlového prostoru:

480 dm³

Štítky: , , , , ,

1 názor na “Test Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 Esprit Alpine (2024)”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru