Během týdenního testu nám dělalo společnost odcházející Subaru Forester. Značka jej ráda prezentuje jako pracanta nebo „lesníka“, ale věřte, že je také fantastickým parťákem pro každodenní soužití. Na to a mnohem více jsme během testovacího týdne přišli.
Modelový rok 2019
Forester nám do redakční garáže přijel naposledy začátkem roku 2018, a protože pro rok 2019 dostal několik novinek, bylo na čase ho do rukou vzít znovu a zároveň se s tímto modelem tak trochu rozloučit. Subaru už představilo zbrusu novou generaci Foresteru, která by na náš trh měla dorazit koncem letošního podzimu. Tentokrát ale zůstaneme u stále aktuální verze tohoto japonského SUV, které zaujme jak svými technologiemi, tak asi i vzhledem. Líbit se bude hlavně těm, kteří preferují ostřejší hrany.
Co se Subaru týče, design tu však není na prvním místě. Japonská značka se specializuje hlavně na technologie, jízdní vlastnosti a samozřejmě na bezpečnost. Co se testovaného vozu týče, jde o zatím poslední verzi, tedy pro modelový roku 2019. V tomto případě neproběhly na podvozku, řízení ani brzdách žádné změny. Nebylo to totiž už potřeba.
Inženýrům ze Subaru musím vyseknout velkou poklonu, a to hlavně právě co se podvozku týče. Jeho naladění je prostě fenomenální. Podrží vás při rychlém průjezdu zatáčkou, kdy vám dá pocit (navíc nikoliv falešný), že byste ji mohli projet mnohem rychleji, než jste zvyklí s jiným SUV. Forester má navíc velmi nízko položené těžiště, které autu propůjčuje opravdu velmi dobré jízdní vlastnosti. Jako kdyby si tohle SUV vzalo trochu genů od svých sportovně laděných sourozenců. Přitom také parádně utlumí nerovnosti na silnicích a i v terénu zvládne opravdu hodně.
Několik novinek
Novinky v modelovém roce 2019 se promítly hlavně do nabídky motorů a převodovek. Vzhledem k chystanému nástupu přísné emisní normy Euro 6d-temp (od září 2019) dostal Forester do vínku výhradně atmosférický dvoulitr typu boxer, který je spárován s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Jeho maximální výkon je 150 koní a maximální točivý moment 198 Nm a to při 4200 otáčkách za minutu. Maximální rychlost auta je 192 km/h a zrychlit z klidu na 100 km/h zvládne Forester za 11,8 sekundy.
Novinkou je také snaha značky vyrábět a prodávat co možná nejbezpečnější auta a proto je bezpečnostní systém EyeSight již v základní specifikaci Foresteru. Ne nadarmo je tento systém přezdíván jako „druhé oči řidiče“.
Systém je vybaven dvojicí kamer umístěných v horní části čelního okna, které neustále sledují vše, co se před autem děje. Systém je velmi chytrý, umí rozeznat auta, motocykly, cyklisty, ale i chodce! Umí ale také rozpoznat, zda autu před vámi svítí brzdová světla a i podle toho následně reagovat. Dokáže také pracovat se vzdáleností nebo rychlostí, umí varovat před nehodou a umí dokonce nehodě i zabránit, například pomocí přednárazové regulace výkonu, jenž spolupracuje s přednárazovým nouzovým brzděním. Řidiče auto nejprve na hrozící střet upozorní akusticky a pokud ten nezareaguje, samo zasáhne. Systém ale obsahuje také funkci adaptivního tempomatu. EyeSight vás samozřejmě umí udržet v jízdním pruhu a také upozornit na to, když máte tendence ho neplánovaně opustit. V koloně zase oceníte upozornění na rozjezd vozidla před vámi.
EyeSight je velmi dobrým a v dnešním provozu pro mnohé také nutným pomocníkem, ale jedno malé mínus přece jen má. Ty dvě kamery, tedy stejně jako lidské oči, doslova oslepnou, jakmile začne hustě pršet nebo sněžit. Kamera v takovém případě příliš dobře nevidí a systém se sám deaktivuje. Řidiči to oznámí akusticky i výstražnými ikonami v kapličce přístrojů.
Příjemný testovací týden až na jednu maličkost
Do testu nám přijel Forester v nejvyšší výbavě Executive. Pokud máte se Subaru nějaké zkušenosti, jistě už tušíte, že v žádné z nabízených výbav není prakticky možné si za něco připlatit. Jsou pevně dané. V autě je absolutně vše, co byste mohli potřebovat, snad jen v prostřední výbavě si automobilka řekne 20 000 Kč za elektricky ovládané střešní okno. Najdeme tu tak 7 airbagů, dva jízdní režimy (Inteligent a Sport), infotainment Starlink s 6,2palcovou dotykovou obrazovkou, couvací kamera nebo uchycení dětské sedačky Isofix.
Zmínit ale musíme i natáčecí světlomety s technologií BiLED s LED denním svícením. Přiznávám, že ve tmě špatně vidím a světlomety jsou u mě takovým prubířským kamenem všech aut. Forester u mě v tomto směru uspěl na výbornou. I díky vyšší stavbě karoserie mají světlomety skvělý dosah i dostatečnou svítivost.
Interiér auta je přehledný, pohodlný a nabízí dostatek prostoru i pro vyšší cestující. Nic na tom nemění ani fakt, že naše auto mělo rozměrné střešní okno, které pár centimetrů nad hlavou ubírá. Slušný je i zavazadlový prostor, který v základním uspořádání nabízí 505 litrů, a po sklopení zadních sedadel až 1540 litrů. Nepřekvapí vás zde žádná vysoká nakládací hrana, podlaha je rovná.
Po nastartování na první dobrou poznáte zvukový projev motoru typu boxer. Netrpí žádným výrazným hlukem a vzhledem k protiběžnému uložení pístů ani nepříjemnými vibracemi. 150 koní, které jsou přes bezestupňovou převodovku přenášeny na všechna čtyři kola, je vcelku dostačující stádo. Forester se neztratí na dálnici, ale ani při výletu mimo uhlazené silnice. Nicméně je tu jedno velké ‚ale‘, které to stádo hodně a zbytečně krotí. A jde vlastně o jediné velké mínus celého auta. Už asi tušíte, že tím mínusem je převodovka Lineartronic.
Od posledního testu Foresteru se nic nezměnilo a i v tom aktuálním nejsme z převodovky úplně nadšení. Motoru totiž ubírá na pružnosti, nemá ráda plné sešlápnutí plynového pedálu, kdy dvoulitr pod kapotou vytočí do vysokých otáček a nechá ho tam. To sice pomůže zrychlení, ale tento proces doprovází nepříliš příjemný hluk vytočeného agregátu. Faktem ale je, že ve chvílích, kdy po motoru moc nechcete a kdy nechcete skokové zrychlení, funguje dobře. Motor drží v optimálních otáčkách a díky své konstrukci netrpí nepříjemným cukáním.
Je však škoda, že převodovka nemá virtuální řazení převodových stupňů jako třeba Outback nebo XV. Pak funguje mnohem plynuleji a lépe, ačkoliv každé přeřazení doprovází jemné, ale znatelné cuknutí.
Po týdnu, kdy jsme využívali jak dálnice, tak okresky, ulice ve městě, ale i polní cesty jsme se se spotřebou dostali na 9,1 litru na 100 ujetých kilometrů.
Závěr a cena
Subaru Forester patří podle mého k nejlepším SUV na trhu a jsem si jistá, že i nová generace to znovu potvrdí. Subaru má už ve standardu chytrý systém EyeSight, který se mi ve zběsilém městském provozu postaral o větší klid na duši, vyšší posez zase o dobrý rozhled. Forester je opravdu velmi dobrým a hlavně bezpečným autem.
Subaru toto SUV nabízí ve třech výbavových stupních – Active (810 000 Kč), Comfort (840 000 Kč) a Executive (980 000 Kč). Jak už jsme řekli, v nejvyšší výbavě vlastně nemáte, za co si připlácet. I to střešní okno je v ceně. Jediné, za co můžete nějaké finance navíc utratit, jsou příplatkové barvy karoserie, které vás vyjdou na 12 000 Kč. A mimochodem, jakkoliv testovací Forester v černém provedení vypadal dobře, nedávno jsem potkala tento model v perleťově bílé a vypadalo to velmi dobře!
Pokud tedy nákup tohoto modelu plánujete, určitě se do nabídky příplatkových laků podívejte.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Forester
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,110 kW/150 koní při 6200 ot./min
Točivý moment:,198 Nm při 4200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.8 s
Maximální rychlost:,192 km/h
Převodovka:,bezestupňová Lineartronic (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.1 / 6.7 / 7.5
Emise CO2:,172 g/km
Objem palivové nádrže:,60 litrů
Délka:,4610 mm
Šířka:,1795 mm
Výška:,1735 mm
Rozvor:,2640 mm
Provozní hmotnost:,1612 – 1649 kg
Objem zavazadlového prostoru:,505 / 1540 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]