I když se Ssangyong snažil na českém trhu prosadit už několikrát, nikdy se mu to nepovedlo. Jeho zatím poslední opětovný vstup na český trh byl ovšem úspěšný. Korejská automobilka nabízí slušně jezdící a dobře vybavené modely za příznivé ceny. Auta jsou navíc i poměrně designově povedená, o čemž svědčí i nejnovější model Ssangyong Torres, který jsme vyzkoušeli v testu.
Odvaha mu nechybí
Když Ssangyong na český trh vstupoval před téměř 20 lety, jeho auta byla designově až příliš divoká a své zákazníky si i kvůli tomu hledala těžce. Dalším důvodem bylo i jméno automobilky, kterého se zákazníci tehdy báli. Dnes je ale doba jiná, na jméno už jsme si zvykli a auta vypadají o poznání „normálněji“. I když rozhodně ne zcela běžně uniformovaně. Typickým příkladem je právě Ssangyong Torres, jehož vzhled poměrně odvážný je. Po modelech Rexton nebo Korando, jež jsou poměrně decentní, se designéři opět docela odvázali. Vždyť se na něj podívejte, obyčejné tohle auto není ani z jedné strany.
Podívejte se třeba rovnou na přední část. Ta má masku chladiče podobnou modelům Jeep, na níž je nápis „Torres“, hlavní světlomety jsou fullLED a pro denní svícení využívají zajímavou linku. K tomu je tu červená krytka pro tažné oko, po jejímž odklopení se ukáže závit, do něhož se tažné oko šroubuje. Na testovaném stříbrném autě při pohledu zboku nevynikne tolik C-sloupek, který je stříbrný a znamená docela zajímavý designový prvek.
Jednoznačně nejzajímavější je zadní část, speciálně víko kufru. Na tom jsou dva zásadní designové prvky. Prvním z nich je naznačené rezervní kolo, které na tomto místě mají zpravidla opravdové off-roady, tím druhým klika k otevření kufru na boku, která by mohla napovídat, že se dveře kufru otevírají do boku. Obojí je ovšem pouze na vzhled, protože rezervní kolo tu není a dveře se vyklápějí typicky nahoru. U testované výbavy Premium jsou ovládané elektricky. Mimochodem, objem kufru je 703 litrů u čtyřkolky, respektive 839 litrů u verzí s pohonem předních kol.
Ssangyong Torres je poměrně velké auto, které svými rozměry připomíná odcházející Škodu Kodiaq. Vždyť rozměry jsou 4700 mm na délku, 1890 mm na šířku, 1720 mm na výšku a rozvor je 2680 mm (Kodiaq – délka: 4697 mm, šířka: 1882 mm, výška: 1676 mm a rozvor: 2788 mm). Možná i proto nevypadají kola tak velká, jak ve skutečnosti jsou, vždyť testované auto jezdí na dvacítkách s pneumatikami o rozměru 245/45 R20.
A co v kabině? Tady je to moderna, protože Ssangyong sáhl k poměrně velké digitalizaci. Palubní desce dominuje displej infotainmentu v jejím středu, ten pak doplňuje další displej, který primárně slouží k ovládání klimatizace a topení podobně jako to mají některé modely Audi nebo Range Rover. Fyzických tlačítek je v interiéru minimum, jsou prakticky pouze na volantu a na dveřích. Zajímavé je, že pokud se rozhodnete změnit cokoliv na spodním displeji (například teplotu nebo intenzitu foukání větráků a podobně), totéž se na chvíli zobrazí na vrchním displeji. Ptáme se: proč? A pak je tu kaplička přístrojů. Ta je nízká, ale široká, ale působí vcelku přehledně a je velmi dobře čitelný za ostrého světla, ale i za tmy.
Jeden motor, dvě převodovky a pohon předních nebo všech kol
Pokud nakouknete do ceníku, můžete si všimnout, že motor je v nabídce pouze jediný. Jde o benzinový čtyřválec s přeplňováním jedním turbodmychadlem a objemem 1,5 litru. Jeho výkon je 120 kW/163 koní a točivý moment vrcholí 280 Nm. Vybrat si můžete buď spojení s šestistupňovou manuální nebo s šestistupňovou automatickou převodovkou, stejně jako verzi s pohonem předních nebo všech čtyř kol.
Testované auto byla ta nejdražší verze z ceníku, tedy čtyřkolka s automatem, navíc ve výbavě Premium. Jeho základní cena začíná na 959 800 korun. V ceníku ale mnoho dalších příplatkových prvků nenajdeme, u nejvyšší výbavy se omezují prakticky pouze na metalické laky (14 900 Kč).
Auto v této konfiguraci váží přes 1,6 tuny, což není úplně málo. Zrychlení na stovku se v technických údajích nedočteme, ale maximální rychlost je 191 km/h. Dynamika auta by se dala označit spíše jako dostatečná, ale díky celkovému naladění to stejně není na žádné rychlé řezání zatáček. Pneumatiky se navíc poměrně rychle dostávají na svůj limit. Je to vlastně spíše takové rozvážné auto, přesto se nedá říci, že by bylo pomalé. Zrychlovat i v dálničním tempu zvládá obstojně. Na dálnici se ale do kabiny dostává vcelku hodně aerodynamického hluku a pasažéři musejí při komunikaci trochu zvýšit hlas.
Spotřeba paliva je ale poněkud vyšší, v technických údajích se dočteme o kombinované spotřebě devět litrů na sto kilometrů. Týdenní testování ukázalo, že pod 10 litrů na sto se lze jednoduše dostat pouze při jízdách mimo město. Jinak se spotřeba paliva pohybuje nejčastěji mezi 10 a 11 litry. Objem palivové nádrže je ale jen 50 litrů.
Závěr a cena
SsangYong Torres je auto, které na silnici rozhodně nepřehlédnete a to ani v případě, kdy má stejně jako testované auto docela obyčejný stříbrný lak. Jeho vzhled je netradiční v davu se rozhodně neztratí. Jde o poměrně velké auto s dostatečným vnitřním prostorem, které působí moderně jak zvenku, tak i uvnitř, kde za to může hlavně velká digitalizace. Bez problémů pojme pětičlennou posádku i s jejich zavazadly. Jde také o docela příjemně, leč spíše rozvážně jezdící auto a tak je jeho největší nevýhodou nakonec pouze vyšší spotřeba paliva.
Jenže pak se podíváte do ceníku. Cenu testované nejdražší verze už jsme prozradili, ale ceník začíná výrazně níž. Základní verze SsangYongu Torres v nejnižší výbavě Club s pohonem předních kol a manuální převodovkou se totiž o stovku vejde pod sedm set tisíc. Za automat se připlácí 49 900 Kč. Čtyřkolka v nejnižší výbavě není. Pokud si připlatíte 14 900 Kč za paket Club+ (obsahuje: vyhřívaný volant, vyhřívání předních sedadel, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a elektrické ovládání předních a zadních oken), máte auto s dostatečnou výbavou. Vyšší výbava Style začíná od 769 900 Kč, za automat připlatíte stejných 49 900 Kč a za čtyřkolku totéž. K tomu je tu navíc prodloužená záruka na 5 let nebo 100 000 km.
Technické údaje:
Auto: | SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo AWD (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1497 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 120 kW/163 koní při 5000 – 5500 ot./min |
Točivý moment: | 280 Nm při 1500 – 4000 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | neudává se |
Maximální rychlost: | 191 km/h |
Převodovka: | 6° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 9,08 l/100 km |
Emise CO2: | 207 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4700 mm |
Šířka: | 1890 mm |
Výška: | 1710 mm |
Rozvor: | 2680 mm |
Provozní hmotnost: | 1618 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 703 litrů |
Škoda,že není varianta 7 míst.