SEAT s příchodem nového Leona zaznamenal obrovský úspěch. Vzrostla prodejní čísla, začalo se o něm mluvit a lidem se auto líbí. Když se pak objevily první informace o sportovnějším provedení, tradičně označovaném jako Cupra, byl jsem pln očekávání a nervozity s čím se automobilka nakonec vytasí. Výsledek mě velmi mile potěšil, výkon 206 kW/280 koní a “samosvor” mezi předními koly zní na papíře hodně lákavě, ale funguje to i v praxi?

test-seat-leon-cupra-20-tsi-280-p1

Musí! Jinak by totiž SEAT Leon Cupra nezajel rekordní čas na okruhu Nurburgring. I když už si rekord vzal zase zpátky Renault, nemění to nic na tom, že SEAT to dokázal.

SEAT nabízí Leon Cupra dokonce ve čtyřech možných provedeních. Vybírat lze mezi klasickým pětidveřovým hatchbackem a nebo sportovnější třídveřovou variantou SC, a ve dvou výkonových variantách, slabší 265 koňové a silnější 280 koňové. V České republice mají ale zájemci o Cupru poněkud jednodušší práci při výběru, prodává se tady totiž jediná verze – pětidveřová se silnějším 280 koňovým motorem.

Cupra je na pohled vlastně hrozně nenápadná. I když má v nárazníku velké nasávací otvory, masku chladiče s jinou mřížkou a typickou vlaječkou, velká kola s červenými brzdvými třmeny, dvojici výfuků trčící po obou stranách nárazníku a pár dalších detailů, nepůsobí vulgárně a nekřičí svou sílu do světa. Je to takový vlk v rouše beránčím.

test-seat-leon-cupra-20-tsi-280-p2

Ani v interiéru se oproti běžným verzím neudály přílišné změny. Stříbrný rámeček kolem palubní desky či chromové kliky dveří jsou v Cupře černé, stejně jako strop. Na středovém panelu lze najít tlačítko se symbolem vlajky, díky němuž můžete přepínat jízdní režimy. A věřte mi, že jejich změna je opravdu znát. V testovaném autě byla běžná sedadla, která sice nemají tak dobré boční vedení jako příplatkové skořepiny, ale dá se v nich pohodlně jezdit každý den.

Přiznám se, že jsem se opravdu těšil na první nastartování. Přeplňovaný čtyřválec v nejsportovnějším provedení s dvojicí koncovek výfuku vypadá tak, že by mohl krásně znít. Doufám v podobnou symfonii jakou předvádí Opel Astra OPC… 🙂 Netrvá to ale dlouho a přichází zklamání. Po startu je auto tiché. ÚPLNĚ! Zvuk motoru vlastně žádný není a “užijete” si ho jen prostřednictvím zvukového šidítka Sound Actor po změně jízdního režimu. Škoda.

Cupra je v základu hodně vybavené auto a kromě LED světel a dalších podobných lahůdek nabízí v sériové výbavě také třeba adaptivní podvozek DCC, navíc oproti běžným verzím snížený o 25 mm. I s použitím 19″ disků nejde o uskákaný hathcback (to ale neznamená, že Cupra není trvdá!) a většinu nerovností dokáže účinně odfiltrovat.

test-seat-leon-cupra-20-tsi-280-p3

Vyrazil jsem s Cuprou na své oblíbené okresky. Začínám ve STANDARTNÍM jízdním režimu. Už na rozjezdu je znát, že přední kola mají s mamutím výkonem i točivým momentem problémy. Přijíždím (rychleji než jsem zvyklý) do první zatáčky a brzdím. Super! Brzdy mají rychlý nástup, jsou kousavé a dají se skvěle dávkovat. Na výjezdu ze zatáčky přidávám plyn, ale kola ztrácí přilnavost a auto jde po tečně ven. “Co to jako má být,” říkám si v duchu. Smutně zastavuju, přepínám do režimu Cupra a zkouším to znovu.

Ten samý rozjezd, ta samá zatáčka, ale úplně jiné auto! Žádné problémy s trakcí ani přenosem výkonu na silnici. Kola si ani neprohrábnou, jen mě “to” zatlačí do sedačky. Do zatáčky vjíždím – podle mě – vcelku vysokou rychlostí, ale Cupra se mi vysměje. “Zkus to znovu a rychleji,” jako by mě pobízela… Tak jo!

Zkouším to tedy znovu a rychleji, jde to. Auto funguje neskutečně. Řízení sice díky elektromechanickému posilovači neposkytuje tolik zpětné vazby, ale je progresivní a autu sedí. Uzávěrka diferenciálu – označovaná jako VAQ – na přední nápravě (není to klasický mechanický samosvor) funguje perfektně a čím víc na auto v zatáčce tlačím, tím ochotněji zatáčí. Chová se úplně jinak než typická “předokolka”. Cupra navíc netahá za ruce, takže se s volantem nemusím prát. A pak ty brzdy…

test-seat-leon-cupra-20-tsi-280-p4

Motor se díky točivému vysokému momentu sbírá nečekaně nízko a táhne jako zběsilý až k omezovači. Na jeho mohutný zátah není potřeba příliš dlouho čekat. Postrádá sice nějakou výkonnovou špičku, ale zato “tahá” pořád. Pokud vás zajímá spotřeba paliva, pak vězte, že při běžném zacházení se dá v pohodě udržet do 9 litrů (spíš méně) na 100 kilometrů.

Nechápu, jak to v SEATu udělali, ale tohle auto funguje prostě neskutečně. Na okreskách se dá jezdit takovými rychlostmi, na které byste si do té doby ani netroufli. Cupra je navíc (na dnešní poměry) hodně čitelná, ačkoliv kvalit například Subaru BRZ logicky nedosahuje. Tohle auto mě po dlouhé době opravdu překvapilo.

Nakonec se přiznám, že SEAT Leon Cupra bych si koupil raději než třeba Subaru WRX STI. Ptáte se proč? Vysvětlení je poměrně jednoduché. SEAT Leon Cupra s největší pravděpodobností není lepší, nebude ani rychlejší, ale na opravdové využití potenciálu STÍčka musíte opravdu umět řídit. I když si myslíte, že jedete fakt na hraně, pak přijde někdo – třeba Vojta Štajf – kdo vám ukáže, že NE! Cupra navíc není úplně drahá, základní cena 670 tisíc Kč je jen o 40 tisíc Kč vyšší než nabízí o 60 koní slabší Golf GTI… Jen ty barvy, které jsou k dispozici – bílá, strříbrná, šedá a červená…. Taková NUDA! Proč není na výběr třeba žlutá?

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Leon Cupra
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 206 kW/280 koní v 5 700 ot./min
Točivý moment: 350 Nm v 1 700 – 5 600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.9 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.7 / 5.5 / 6.6
Délka: 4 271 mm
Šířka: 1 816 mm
Výška: 1 434 mm
Rozvor: 2 631 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 395 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 / ? litrů
Ceník: k nahlédnutí tady