SEAT vkládá do nové generace Leonu velké naděje. Napovídá tomu třeba to, jak vypadá, ale i to, co svému řidiči i zbytku posádky nabídne. SEAT se ze sportovní značky začíná orientovat spíše na rodiny, čemuž tomu odpovídá nejen prezentace automobilky navenek (reklamy v televizi s tatínkem a jeho dítkem s robotem), ale třeba také to, že ve třetí generaci Leonu se kliky zadních dveří vrátily zpět na tradiční místo – z původně schovaných ve skle v rámu dveří na obvyklé místo na dveřích. V námi testované verzi FR však i nadále ze SEATu Leon sportovní ambice doslova čiší… 🙂

Výbava FR dostala do vínku velmi bohatou základní výbavu (o tom později) a pouze silnější motorizace (základní 1,2 TSI v obou výkonnových variantách nebo 1,6 TDI tu nenajdete). Naopak si výhradně ve verzi FR můžete pořídit (zatím) nejsilnější benzínovou (1,8 TSI 132 kW/180 koní) i naftovou (2,0 TDI 110 KW/150koní) motorizaci. V našem případě byla pod kapotou pro FR nejslabší možná varianta – benzínový čtyřválec 1,4 TSI o výkonu 90 kW/122 koní a s 200 Nm točivého momentu. Ti z vás, kteří teď ohrnují nos, by s tím měli ještě chvíli počkat. Jasně, nebude to trhač asfaltu, ale opravdu svižně se dá jezdit i s tímto motorem. Leon váží totiž jen lehce přes 1,2 tuny. Papírové hodnoty tak slibují zrychlení z klidu na 100 km/h za 9,2 sekundy a maximální rychlost až 202 km/h.

Výbavový stupeň FR u Leona nahrazuje dřívější základní Sport nebo vybavenější Sport Up. FR doplňuje bohatou výbavu verze Style ještě několik dalších prvků. Kromě jinak tvarovaných nárazníků a znaků FR dostanete také například zadní LED světla, tmavá okna od B sloupku, sportovní sedadla a podvozek, SEAT Drive profile, sportovní koncovku výfuku a mnoho dalšího.

V interiéru se budete cítit velmi příjemně a je jedno, jestli jste řidič nebo jeden ze spolujezdců. Sportovní sedadla vpředu nabídnou velmi dobré boční vedení, ale zároveň jsou pohodlná a příjemně tvrdá. Zadní sedadla se oproti ostatním verzím liší pouze použitým čalouněním. Ačkoliv už Leon (nebo spíše SEAT obecně) nemá takové sportovní ambice jako dříve, středový panel se nově mírně natočil k řidiči. Drobnost, ale potěší.

Například také oproti koncernovému sourozenci Volkswagenu Golf sedmé generace sdílejícímu (společně s novou Škodou Octavia a Audi A3) podvozkovou platformu MQB je středový panel lépe rozvržen. Displej rádia je v Leonu až na vrchu, takže není nutné při ovládání sklánět hlavu zcela mimo zorné pole řidiče, povely se však mohou zobrazovat i na barevném displeji mezi budíky.

K interiéru bych ale jednu drobnou výtku měl a tou je volant. Není špatný, jen by mohl mít tlustší věnec a nemusel by být vespod sportovně zploštěný. Nelíbí se mi to v žádném autě a doteď jsem nepochopil význam toho, proč to vlastně tak je?! 🙁

V prvních odstavcích jsem zmínil v základní výbavě tři magická slovíčka: SEAT Drive Profile. SEAT vám dovolí nastavit si své FR přesně podle vašcih potřeb a to tak, že změní nastavení účinku posilovače řízení, odezvy plynového pedálu nebo nastavení klimatizace (netuším proč…). Přednastaveny jsou tři režimy a k dispozici je také jeden s názvem: Individual. Ten si můžete nastavit přesně podle sebe. A věřte mi, že jednotlivá nastavení se od sebe opravdu liší, není to jen moderní nezbytný prvek výbavy.

Velkou novinkou je ve třídě kompaktních aut použití LED nejen pro denní svícení, ale i pro potkávací světla. V případě SEATu Leon nové generace jsou přední světla za příplatek (30 tisíc Kč) tvořena výhradně diodami. I když jsme již auta s předními LED světlomety párkrát testovali (Toyota Prius nebo Lexus CT200h), nikdy jsme s nimi nebyli úplně spokojení. U Leona jsme poprvé museli uznat, že diody jsou opravdu hudbou budoucnosti.

Díky tomu, že jich je v předních světlech rovnou šest, nevzniká na silnici takřka žádné hluché místo a cesta před autem je osvětlena minimálně srovnatelně s xenonovými světlomety. V případě dálkových světel se přidají další diody ve spodní části světel (které svítí hned) a zároveň se přenastaví diody pro tlumená světla (to chvilku trvá) do vyšší pozice a opět bychom osvícenost okolí minimálně srovnali s bixenonovými světly. Ve prospěch diod mluví jejich životnost a úspora (zmínit jsem to musel, ale je to pro kupce důležité?) spotřebované energie.

Pokud diodám nevěříte nebo se jich bojíte a chtěli byste klasické xenony, máte smůlu. SEAT v případě Leona nabídne pouze obyčejná halogenová světla nebo právě diody.

Ale jaká je s Leonem jízda? Stejně jako Octavia dostal do 110 kW (včetně) zadní nápravu pouze klikovou a až od 111 kW se řidiči mohou těšit na nezávislé zavěšení. To je oproti fantasticky jezdící minulé generaci krok zpět, ale přiznám se, že za těch několik dní, které jsme s Leonem strávili, bylo počasí takové, že jsme naši kliku pořádně ani nevyzkoušeli. Při normální jízdě po zasněžených nebo rozbředlých silnicích jsme od zadní nápravy nezpozorovali výraznější hluk (narozdíl od také testované Octavie) nebo nepříjemné chování. Počkejme si na lepší počasí a naše oblíbené okresky, pak se pokusíme k testu sehnat obě varianty zadní nápravy, držte nám palce 🙂

Příjemným překvapením byla spotřeba motoru. I když se teploty blížily nule (a nebo byly dokonce nižší), ve městě jsme byli schopní se podle palubního počítače pohybovat těsně pod hranicí 7 litrů benzínu na 100 kilometrů. To téměř odpovídá tabulkovým hodnotám spotřeby udávajícím 6,5 litru ve městě (mimo město: 4,4 a kombinovaná: 5,2).

SEAT Leon třetí generace je povedené auto a navíc oproti dvěma předešlým generacím neskončí pouze u jediné karosářské varianty. Sportovněji založení řidiči se mohou již v první polovině tohoto roku těšit na třídveřový Leon SC (ten už automobilka ukázala), rodiny zase na praktičtější kombi ST (to se zatím pouze testuje), které se na trh dostane prý letos v listopadu. V lednu příštího roku ke kombi (u ostatních karosářských variant je to zatím v jednání) přibyde pohon všech kol a v březnu vrcholné provedení Cupra (benzínový motor je potvrzen, diesel je v jednání).

 Ceník s technickými údaji je ke stažení TADY.

-PS-