Test Peugeot 508 SW PSE | plug-in hybrid (2024)

Test Peugeot 508 SW PSE | plug-in hybrid (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 11. 2. 2024


Vlajková loď francouzské značky Peugeot prodělala před časem modernizaci, která se dotkla běžných verzí, ale i vrcholného provedení Peugeot Sport Engineered. My jsme právě Peugeot 508 PSE ve verzi kombi vyzkoušeli v rámci klasického týdenního testu.

Nový předek a další drobnosti

Počátkem loňského roku ukázal Peugeot model 508 po modernizaci. Ta přišla s poměrně značným přepracováním přední části, ale také některých prvků výbavy. Techniky se prakticky nedotkla.

Největší změnou je vzhled předního denního svícení, které už netvoří jednoduchá linka vedoucí z předního světlometu dolů do nárazníku, ale teď je mnohem větší a má v sobe hned trojici svítících LED pruhů. Tyto LEDky slouží nejen jako světla pro denní svícení, ale současně také pro ukazatele směru (jako blinkry). Přední světlomety jsou standardně LED Matrix, tedy s odcloňováním okolního provozu při jízdě ve tmě, kdy lze jet soustavně na dálková světla.

Test Peugeot 508 SW PSE | plug-in hybrid (2024)

Současně s tím je tu nová maska chladiče a nové 2D logo značky. Místo označení modelu na vrchu nárazníku, které tam mají všechny ostatní Peugeoty, je tu pouze trojice svítivě zelených lomítek, kterými Peugeot verze PSE označuje. Vzadu tolik novinek není. I tady jsou upravené světlomety, které jsou standardně fullLED a i v nich najdeme typický podpis značky se třemi „drápy“. Novinkou jsou i dynamické ukazatele směru.

Na testované verzi PSE zůstaly i aerodynamická vylepšení v podobě různých wingletů, křidélek a spojlerů, které mají za úkol vylepšovat směřování vzduchu. Najdeme je na obou náraznících a na prazích.

V interiéru je největší změnou asi výměna voliče automatické převodovky (manuál pro PSE v nabídce není). Původní joystick nahradilo řešení, které dnes používá čím dál více automobilek. Na středovém panelu tak je pouze maličká páčka, kterou ovládáme směr jízdy. Novinkou je také displej před řidičem. Samotná kaplička se stále nachází na vrchu palubní desky, ale jde o vylepšený Peugeot i-Connect Advanced. Má novou grafiku, ale žádné zásadní změny od něj nečekejme. Kvůli tomu, aby bylo na budíky dobře vidět, je tu opravdu maličký volant.

Test Peugeot 508 SW PSE | plug-in hybrid (2024)

Technika beze změny

Modernizace se soustředila na drobná designová vylepšení, ale neměnila techniku. V případě vrcholné verze PSE jde stále o plug-in hybrid, který kombinuje benzinový motor a dva elektromotory. Přední kola standardně pohání čtyřválec 1,6 PureTech se 147 kW/200 koňmi a s 300 Nm a doplňuje jej přední elektromotor (je přímo v osmistupňové převodovce) s 81 kW/110 koňmi a 320 Nm. Zadní nápravu pak pohání další elektromotor s 83 kW/113 koňmi a 166 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je 265 kW/360 koní a točivý moment 520 Nm.

Elektromotory čerpají energii z baterie s kapacitou 13,2 kWh (využitelných je 11,5 kWh). Nabíjet ji lze jak z klasické 230V zásuvky, tak i z wallboxu nebo dobíjecích stanic. Peugeot 508 PSE totiž může být za příplatek vybaven 7,4kW palubní jednofázovou nabíječkou, díky níž se z prázdné do plné baterie nabije asi za hodinu a půl. Pokud si nepřiplatíte, dostanete standardní 3,6kW. Čistě elektrický dojezd je podle homologace lehce přes čtyřicet kilometrů, počítejte ale spíše lehce přes 30 km (ve městě).

Peugeot 508 SW PSE je čtyřkolka, ale jezdit jen na pohon zadní nápravy prakticky neumí. Pokud si na displeji zobrazíte to, jak pracují jednotlivé motory, můžete si všimnout, že pohon elektromotorů se neustále upravuje. Někdy se do práce zapojuje jen přední, jindy jen zadní, jindy oba dva. Vždy záleží na konkrétní situaci a prakticky nikdy nejedou motory stejně. A to ani na stejné silnici. Jednotlivé přepínání elektromotorů ale řidič nepozná, pozná jen připojení spalovacího motoru.

Test Peugeot 508 SW PSE | plug-in hybrid (2024)

Za volantem

Jde o nejvýkonnější a sportovněji laděnou verzi. Jak se tedy s autem jezdí? To zásadní hned na začátek je fakt, že čím lepší a kvalitnější silnice, tím lepší auto to je. Může za to zejména tužší naladění adaptivního podvozku a velká kola. Ta mají totiž na testovaném autě průměr 20 palců a obouvají pneumatiky 245/35 R20.

Dynamika a projev auta hodně závisí na tom, jaký jízdní režim zvolíte. V běžných jízdních režimech auto není úplně pomalé, ale rozhodně není ani nijak nebezpečně rychlé. Pokud chcete jet úsporně, nabízí se i režimy pro čistě elektrickou jízdu (bude mít ale potřeba dostatečně nabitou baterii, jinak se neaktivuje) nebo hybridní, který by měl ideálně kombinovat jízdu na elektřinu i spalovací motor pro co nejnižší spotřebu paliva. Samozřejmě je tu i režim pro udržení nabité baterie, který pak bude pro pohon využívat výhradně spalovací motor. To by se mohlo hodit, pokud by ve městech byly zóny pro jízdu s nulovými lokálními emisemi a vy byste sem jeli zdaleka a na hybridní režim byste si baterii vybili.

Úplně opačný případ je sportovní režim. V tom auto totiž opravdu znatelně ožije a při jakémkoliv přidání plynu ihned zareaguje a vystřelí vpřed. Do práce se totiž ihned zapojují elektromotory, jejichž točivý moment je k dispozici prakticky okamžitě. Spalovací motor začne auto pohánět vzápětí. Baterie se nikdy zcela nevybije, takže pro „boostování“ bude energie pořád dost, ale například pro zrychlování z 0 na sto a víc kilometrů v kuse už stačit nemusí.

Test Peugeot 508 SW PSE | plug-in hybrid (2024)

Ve sportovním režimu je i naladění jednotlivých motorů jiné. Je cítit, že Peugeot se snažil, aby v zatáčkách nebylo auto nedotáčivé, což se povedlo, protože pod plynem je příjemně neutrální, přetáčivost z něj plynem ale nedostanete nikdy, ani pokud byste se fakt hodně snažili. Je to auto, které má být primárně „čistě“ rychlé. A to umí až překvapivě dobře. Emoce za volantem k tomu ale zase tolik nedá, přestože dokáže z pravých (!) koncovek výfuku vyluzovat i nějaký zvuk…

Mimochodem, je tu i režim 4WD, který z auta udělá stálou čtyřkolku, ačkoliv zadní kola s těmi předními nejsou mechanicky propojena a pohání je pouze elektromotor. Na sněhu se tohle auto dokáže rozjet zcela hladce a bez problémů. Je to velký rozdíl oproti původnímu Peugeotu 508 RXH minulé generace, který měl na zadní nápravě pouze malý a slabý elektromotor. Ten měl problémy rozjet se i na mokré trávě, protože prakticky pouze protáčel přední kola. To se u nového 508 PSE nestane.

A co spotřeba paliva? Ta hodně závisí na tom, jak s autem budete jezdit, ale také na tom, jak často jej budete nabíjet. Když budete jezdit hodně po městě, využívat elektrickou jízdu, tak se dá dlouhodobě dostat i pod 3/l 100 km. Platí to ale opravdu pro jízdy, kdy budete jezdit tak, aby mělo auto dostatek elektřiny v bateriích. Pokud vyjedete mimo město, spotřeba se dokáže pohybovat do 6 l/100 km. Pokud ale nabíjet vůbec nebudete a budete jezdit jen na spalovací motor, pak počítejte asi s 8 l/100 km. Je tu navíc poměrně malá palivová nádrž, její objem je jen 43 litrů.

Test Peugeot 508 SW PSE | plug-in hybrid (2024)

Závěr a cena

Modernizovaný Peugeot 508 poznáte na první pohled, týká se to i vrcholné verze PSE. Designové změny se zvenku odehrály zejména na osvětlovací technice a doplnilo je pár dalších drobností. Ani uvnitř to není žádná revoluce, ale spíše jen decentní evoluce. Technika ani pohonná ústrojí se neměnila vůbec.

Peugeot 508 PSE je sportovní verzí, čemuž napovídá i vnější design s aerodynamickými prvky. Čistokrevné sportovní auto to rozhodně není, ale rychlé auto to bezpochyby je. Na kvalitních silnicích skvěle drží stopu, na plynový pedál reaguje rychle, ale pořád je jeho hmotnost bez řidiče 1,9 tuny. Navíc ani brzdění není úplně konzistentní, protože nejprve rekuperují a teprve pak se do kotoučů zakusují destičky.

Zaujalo vás tohle auto? Nedivíme se, ale v českém ceníku jej oficiálně nenajdete. Přesto vám jej autorizovaná dealeři značky mohou objednat. Počítejte s tím, že cena startuje na 1 790 000 korunách s daní, ale příplatků už nezbylo mnoho.

Technické údaje:

Auto:

 Peugeot 508 SW PSE (2024)

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

147 kW/200 koní při 6000 ot./min (spalovací motor)
+ 81 kW/110 koní (přední elektromotor)
+ 83 kW/114 koní (zadní elektromotor)
= 265 kW/360 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

300 Nm při 3000 ot./min (spalovací motor)
+ 320 Nm (přední elektromotor)
+ 166 Nm (zadní elektromotor)
= 520 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

5,2 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

2,1 l/100 km

Emise CO2:

40 g/km

Objem nádrže:

43 litrů

Délka:

4778 mm

Šířka:

1907 mm

Výška:

1420 mm

Rozvor:

2793 mm

Provozní hmotnost:

1967 kg

Objem zavazadlového prostoru:

530 / 1780 litrů

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru